search
REKLAMA
Recenzje

THE APPOINTMENT. Horror, który chwyta za gardło i nie puszcza

Film grozy Lindseya C. Vickersa z 1982 roku.

Maciej Kaczmarski

25 stycznia 2025

REKLAMA

Przez czterdzieści lat The Appointment uchodził wśród kinomanów za film zaginiony, niemal legendarny – aż ktoś odnalazł go w jakiejś zapyziałej piwnicy. Czy legenda wytrzymała konfrontację z rzeczywistością?

Po zajęciach w szkole nastoletnia wybitnie utalentowana skrzypaczka Sandy Freemont decyduje się wrócić do domu skrótem przez niewielki zagajnik zwany Cromley Wood. Podczas spaceru przez las, dziewczynka słyszy głos wypowiadający jej imię oraz dziecięcy śmiech dobiegający z zarośli. Po chwili Sandy zostaje wciągnięta w gęstwinę i wszelki ślad po niej ginie. W okolicy plotkuje się o seryjnym mordercy, czarach i innych siłach nadprzyrodzonych, toteż lokalne władze odgradzają las żelaznym ogrodzeniem. Trzy lata później Joanne, koleżanka Sandy ze szkoły muzycznej, szykuje się do scenicznego debiutu. Najbardziej zależy jej na obecności swojego ojca Iana, zapracowanego inżyniera, który w dniu koncertu musi jechać w delegację. W noc poprzedzającą wyjazd Iana i jego żonę Diannę dręczą koszmary senne, w których mężczyzna ulega wypadkowi samochodowemu, a pozostałych członków rodziny nawiedzają trzy czarne psy. Coś dziwnego dzieje się także na jawie.

The Appointment

Lindsey C. Vickers zaczynał działalność w przemyśle filmowym jako asystent reżysera – pracował m.in. przy Grand Prix (1966) Johna Frankenheimera, Nic do obrony (1968) Anthony’ego Page’a oraz Dziewicy i cyganie (1970) Christophera Milesa. Na początku lat 70. dostał posadę w studiu Hammer Film Productions, gdzie szlifował rzemiosło na planach takich filmów jak Skosztuj krwi Draculi (1970) Petera Sasdy’ego, Wampiryczni kochankowie (1970) Roya Warda Bakera, Horror Frankensteina (1970) Jimmy’ego Sangstera i Krew z grobowca mumii (1971) Michaela Carrerasa i Setha Holta. W 1978 roku Vickers zadebiutował jako reżyser krótkometrażowym filmem The Lake – horrorem o parze wypoczywającej opodal domu, w którym dokonano krwawej zbrodni. Film był wyświetlany w kinach przed seansem Skowytu (1981) Joego Dantego i zwrócił uwagę brytyjskich producentów telewizyjnych, którzy zaangażowali Vickersa do pewnego ambitnego przedsięwzięcia.

The Appointment

Chodziło o serię telefilmów pod tytułem A Step in the Wrong Direction, sfinansowanych ze środków funduszu emerytalnego National Coal Board i przeznaczonych na rynki zagraniczne. Planowano, że Vickers wyreżyseruje pięć odcinków i napisze skrypty do trzech. Pomysł upadł jednak po realizacji pierwszego segmentu zatytułowanego The Appointment. Co gorsza, twórcy spędzili blisko dwa lata na poszukiwaniu dystrybutora kinowego, lecz nikt nie był zainteresowany telewizyjną produkcją. Ostatecznie w 1982 roku film trafił na kasety wideo, czasami wyświetlano go także w brytyjskiej telewizji. The Appointment popadł w całkowite zapomnienie (tak jak i Vickers, który był tak bardzo rozczarowany, że całkowicie zrezygnował z kariery reżyserskiej). Na domiar złego zaginęła taśma-matka i nieliczne kopie. Dopiero w 2021 roku w archiwach wytwórni Sony Pictures odnaleziono taśmę emisyjną z filmem, dzięki czemu British Film Institute mógł go wznowić na nośniku Blu-ray.

The Appointment

Jest to film ze wszech miar wart uwagi i imponująco zrealizowany: nakręcony głównie w plenerze i na taśmie 35 mm oraz z praktycznymi efektami specjalnymi i udźwiękowieniem, które nawet dziś mogą wywołać podziw (sekwencja wypadku samochodowego to prawdziwy majstersztyk). The Appointment wyróżnia się przede wszystkim sugestywną, złowieszczą atmosferą – całość zaczyna się trzęsieniem ziemi, a potem napięcie powoli rośnie. W rzeczy samej film od początku chwyta za gardło i nie puszcza do ostatniej minuty. Groza wynika tu głównie z tego, czego nie widać, a co jest jedynie zasugerowane; nie ma tutaj żadnego gore ani dosłowności, jest natomiast sporo niepokoju i niedopowiedzeń. Tę posępną opowieść o złych mocach drzemiących w pozornie zwykłej rodzinie zbudował Vickers z wielką wprawą – i można tylko żałować, że potem wycofał się z branży. Kto wie, co jeszcze mógłby stworzyć, gdyby nie niefortunna i niezasłużona porażka The Appointment?

Maciej Kaczmarski

Maciej Kaczmarski

Autor książek „Bóg w sprayu. Filozofia według Philipa K. Dicka” (2012) i „SoundLab. Rozmowy” (2017) oraz opowiadań zamieszczanych w magazynach literackich „Czas Kultury” i „Akcent”. Publikował m.in. na łamach „Gazety Wyborczej”, „Trans/wizji” i „Gazety Magnetofonowej” oraz na portalach Czaskultury.pl i Dwutygodnik.com.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK