search
REKLAMA
Nowości kinowe

ŚLEPOWIDZENIE. NOWA RZECZYWISTOŚĆ

Jan Dąbrowski

23 maja 2016

REKLAMA

resizer.phpIngrid (Ellen Dorrit Petersen) dowiaduje się, że jej zdolność widzenia zaczyna słabnąć i że niebawem zostanie niewidoma. Wraz z mężem Mortenem (Henrik Rafaelsen) stara się racjonalnie podejść do sytuacji, lecz wkrótce zaczyna coraz bardziej zamykać się w sobie, a także odsuwać od partnera. Ten próbuje namówić żonę, by „coś ze sobą zrobiła” i przestała bezczynnie siedzieć w mieszkaniu, lecz picie herbaty i słuchanie radia wypełnia kobiecie prawie cały czas. Brak porozumienia w związku staje się dla Ingrid problemem, który utożsamia ze swoim postępującym upośledzeniem. Nie potrafi też odnaleźć się w nowej sytuacji.

Wychodzi z niemocy poprzez wymyślanie historii innych ludzi – nałogowego onanisty Einara i nieszczęśliwej rozwódki Elin. Ich dysfunkcyjność, nieprzystosowanie i samotność odzwierciedlają stan ducha bohaterki. Przelewanie swojego strachu na fikcyjne postacie i opisywanie ich losów pozwala jej oswoić się z niepełnosprawnością i odnaleźć się w niej. Ten specyficzny rodzaj autoterapii jest przyczynkiem do kilku zabawnych scen, dzięki którym widz zauważa coraz większy dystans bohaterki do swojej postępującej ślepoty. Ingrid fantazjuje o romansie swojego męża, spontanicznie tworzy scenariusze i zwroty akcji, np. wyobraża sobie scenę kolacji Mortena z Elin, po czym „za karę” pozbawia ją nagle wzroku i zastanawia się, co by było dalej. Im bardziej angażuje się w swoje opowiadanie, tym bardziej sama próbuje odpowiedzieć sobie na pytania o jej związek i co dalej zamierza ze sobą zrobić. Ślepowidzenie (brawurowo przetłumaczone oryginalne Blind) wykorzystuje niepełnosprawność nie jako temat per se, lecz jako ramę, na której osadzone są inne zagadnienia (akceptacji, seksualności i postrzegania osób niewidomych przez innych). Choćby dlatego twórcom należą się brawa. Zwłaszcza że brak tu stereotypowego ujęcia tematu – Eskil Vogt w swoim filmie bardzo zręcznie buduje niektóre sceny w taki sposób, by wywołać w widzu różne emocje. Nigdy jednak nie jest to tandetne ani banalne. Scenarzysta nie traktuje bohaterów ulgowo przez wzgląd na ich niepełnosprawność, a przykładem może być scena wymiany SMS-ów, które w telefonach dla niewidomych są czytane na głos, a to powoduje u osób postronnych słyszących ich treść zażenowanie.

still-of-ellen-dorrit-petersen-in-blind-(2014)-large-picture

Kolejny raz Norwegowie pokazali klasę. Ślepowidzenie jest utrzymanym w chłodnych barwach elegancko nakręconym dramatem psychologicznym, w którym znaczenia i konteksty nawarstwiają się, a problem utraty wzroku jest tylko punktem wyjścia. Dla Ingrid jest on początkiem drogi do zrozumienia i zaakceptowania samej siebie – i choć brzmi to banalnie, w filmie wcale takie nie jest. Wgląd w życie wewnętrzne bohaterki przedstawiono dojrzale, z humorem i szacunkiem dla inteligencji widza. Stonowane aktorstwo Ellen Dorrit Petersen nie dominuje filmu i pozwala skupić się na fantazji bohaterki. Potrzeba wyczucia, by tak złożoną rolę zagrać nienachalnie i bez irytujących manier, a przy tym zupełnie wiarygodnie. Skandynawskie kino przyzwyczaiło światową widownię do pewnego poziomu, poniżej którego zazwyczaj nie schodzi. Dotyczy to zarówno kryminałów (trylogia Millenium), animacji (Metropia), jak i komedii w szerokim rozumieniu (Obywatel roku). Najnowszy film Eskila Vogta jest kolejnym dowodem na kunszt i pomysłowość Norwegów w realizowaniu mądrych, świeżych i pomysłowych scenariuszy. Jedynym nieporozumieniem związanym z premierą Ślepowidzenia w Polsce jest skandaliczne opóźnienie (światowa premiera odbyła się w 2014 roku), co trudno zrozumieć i usprawiedliwić. Jednak lepiej późno niż wcale. Niewiele jest obecnie w kinach dojrzałych scenariuszy, a jeszcze mniej produkcji wciągających dzięki bardzo dobremu scenariuszowi i aktorstwu, nie zaś stężeniu wybuchów i/lub dowcipów na minutę.

korekta: Kornelia Farynowska

81+j154I5jL._SL1500_

Avatar

Jan Dąbrowski

Samozwańczy cronenbergolog, bloger, redaktor, miłośnik dobrej kawy i owadów.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK