search
REKLAMA
Recenzje

ROBACTWO. Królestwo pająków na przedmieściach Paryża

Francuski arachno horror, czyli mocne otwarcie 9. edycji Splat!FilmFest.

Mariusz Czernic

27 października 2023

Splat!FilmFest 2023: Robactwo (Vermines, 2023)
REKLAMA

Mało które stworzenia wzbudzają w ludziach tak wielką instynktowną odrazę, co pająki. Ich wygląd – osiem nóg wyrastających z głowotułowia – sprawia, że nawet te niejadowite, zupełnie niegroźne dla człowieka owady, budzą wstręt. Dlatego wydają się idealnym bohaterem horroru. Tym większe zaskoczenie, że nie ma zbyt wielu dobrych filmów z pająkami na pierwszym planie. Wyróżnić można Królestwo pająków (1977) Johna ‘Buda’ Cardosa i Arachnofobię (1990) Franka Marshalla, które mają swoich fanów wśród miłośników kina klasy B. Z pewnością swoich wiernych odbiorców znajdzie także najnowszy arachno horror – Robactwo (Vermines, 2023), wyreżyserowany przez debiutującego w pełnym metrażu Sébastiena Vanícka.

Głównymi bohaterami filmu są mieszkańcy paryskich przedmieść, których dom nieoczekiwanie przekształcił się w dżunglę. W związku z tym muszą uruchomić swój instynkt przetrwania. Kaleb (Théo Christine) i jego siostra Manon (Lisa Nyarko) mieszkają w odziedziczonym po rodzicach mieszkaniu wymagającym ciągłych remontów. Przy pracach remontowych pomagają przyjaciele Jordy (Finnegan Oldfield), Lila (Sofia Lesaffre) i Mathys (Jérôme Niel). Pasją Kaleba są gady i różne egzotyczne stworzenia: węże, skorpiony, jaszczurki, pająki. Wraz z Jordym marzył o otwarciu zoo, gdzie mogliby pokazywać publicznie zbierane przez lata okazy. Od miejscowego handlarza Kaleb kupił więc pajęczaka do swojej kolekcji i ten ruch ma katastrofalne konsekwencje.

Splat!FilmFest 2023: Robactwo (Vermines, 2023)

Gdy dziewczyna Jordy’ego z przerażeniem reaguje na pojawienie się pająka, ten zamiast zabić stawonoga bierze szklankę i próbuje go złapać. Bo w tej chwili jeszcze nie wie, że sytuacja jest fatalna i z każdego kąta, z każdej dziury w mieszkaniu mogą wypełznąć śmiertelnie niebezpieczne stworzenia. Robactwo błyskawicznie się rozmnożyło i znalazło idealne miejsce do zbudowania pajęczyny. Funkcjonariusze policji, najpewniej nauczeni pandemią, zorganizowali kwarantannę, by insekty nie wydostały się na zewnątrz, co z kolei stwarza ogromny problem dla piątki głównych bohaterów, pragnących wydostać się z tej dżungli.

Pod płaszczykiem horroru reżyser przemyca komentarz społeczny na temat spychania grup ludności na obrzeża miast – na ubogie ekonomicznie obszary, określane we Francji mianem „banlieue”. Pająki symbolizują taką grupę wyrzuconą na margines, walczącą o przetrwanie w nieprzyjaznym dla nich środowisku, próbującą mimo przeciwności losu stworzyć bezpieczną sieć dla swojego potomstwa. Bohaterowie filmu nierzadko padają ofiarami uprzedzeń – dla tych, którzy zbyt mocno zawierzają stereotypom, zwykłe pudełko po butach wygląda jak schowek na narkotyki. I taki prosty rekwizyt jak wspomniane pudełko stanowi fajne narzędzie do budowania napięcia. Ale reżyser sprytnie wykorzystuje też inne chwyty, jak włącznik światła z timerem czy np. długi korytarz przekształcony w pułapkę.

Splat!FilmFest 2023: Robactwo (Vermines, 2023)

Równie dużą uwagę, co pająkom, reżyser poświęcił ludziom. Jest w tym filmie sporo humoru, który pomaga lepiej zbudować relacje między bohaterami. Humor nie służy tu rozładowaniu napięcia czy osłabieniu poczucia strachu – sceny ze zwierzętami nie są ani trochę zabawne, są przerażające, tak jak wymaga tego konwencja horroru. Dzięki komediowej otoczce bohaterowie stają się dla widza bliżsi, godni tego, by z nimi sympatyzować. To sprawia, że widz siedzi w fotelu z ogromnym napięciem i obawą, że nie wszyscy przeżyją tę katastrofę. Duża w tym zasługa aktorów, których reakcje na zagrożenie są odegrane wiarygodnie. Cała piątka protagonistów stanowi zgraną ekipę, która doskonale poczuła tę horrorową konwencję. Najlepiej zapamiętam chyba Sofię Lesaffre, a najmniej wyrazista wydawała mi się Lisa Nyarko, dla której jest to aktorski debiut.

Robactwo Sébastiena Vanícka to najmocniejsze otwarcie Splat!FilmFest, a uczestniczę w tym festiwalu od trzeciej edycji (2017), więc wiem, co mówię. Przy niewielkiej ilości dobrych horrorów o pająkach jest to również najlepszy film o tych znienawidzonych przez człowieka stworzeniach. Można mieć wątpliwości, czy jest to dość przekonująca alegoria społeczna, ale jako kino gatunkowe spełnia swoje zadanie i wywołuje właściwe reakcje – śmiech tam, gdzie jest to wskazane, wstręt, niepokój i grozę w tych partiach, gdzie zastosowano reguły horroru. Zachwyca kreatywna praca kamery oraz połączenie efektów CGI z użyciem prawdziwych pająków. Dobrze sprawdziła się także klaustrofobiczna sceneria bloku mieszkalnego. Infested (taki jest międzynarodowy tytuł filmu) to świetne francuskie kino, będące idealną propozycją dla miłośników rasowego horroru.

Mariusz Czernic

Mariusz Czernic

Z wykształcenia inżynier po Politechnice Lubelskiej. Założyciel bloga Panorama Kina (panorama-kina.blogspot.com), gdzie stara się popularyzować stare, zapomniane kino. Miłośnik czarnych kryminałów, westernów, dramatów historycznych i samurajskich, gotyckich horrorów oraz włoskiego i francuskiego kina gatunkowego. Od 2016 „poławiacz filmowych pereł” dla film.org.pl. Współpracuje z ekipą TBTS (theblogthatscreamed.pl) i Savage Sinema (savagesinema.pl). Dawniej pisał dla magazynów internetowych Magivanga (magivanga.com) i Kinomisja (pulpzine.pl). Współtworzył fundamenty pod Westernową Bazę Danych (westerny.herokuapp.com). Współautor książek „1000 filmów, które tworzą historię kina” (2020) i „Europejskie kino gatunków 4” (2023).

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor 2024 Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/