search
REKLAMA
Recenzje

LIQUID SKY. Seks, koks i kosmici

Dziwaczne połączenie science fiction i art house’u w reżyserii Slavy Tsukermana z 1982 roku.

Maciej Kaczmarski

7 września 2023

REKLAMA

Nakręcony na wariackich papierach i za psie pieniądze film radzieckich emigrantów, którzy złożyli hołd nowojorskiej scenie klubowej i zarazem prawdopodobnie zakpili z pretensjonalnej pepiniery artystycznej tego miasta. Jedno jest pewne: nie ma drugiego takiego obrazu, jak Liquid Sky.

Margaret jest młodą modelką mieszkającą w Nowym Jorku razem ze swoją przyjaciółką Adrian – awangardową performerką i handlarką narkotyków. Jej życie kręci się wokół sesji zdjęciowych, wizyt w dyskotekach, zażywania kokainy oraz uprawiania seksu (zarówno z mężczyznami, jak i z kobietami). Podobnie egzystuje rywal Margaret, uzależniony od heroiny model Jimmy, syn zamożnej producentki telewizyjnej. Pewnej nocy na dachu kamienicy, w której mieszka Margaret, ląduje latający spodek wielkości kuchennego talerza. Niemiecki naukowiec ustala, że bezcieleśni kosmici przybyli na Ziemię w poszukiwaniu pożywienia – endorfin wydzielanych przez ludzi podczas narkotykowego odurzenia i orgazmu. Kolejni kochankowie Margaret umierają nagle z kryształową rurką w głowie, a kiedy dziewczyna odkrywa zależność między ich śmiercią a seksem, zaczyna to wykorzystywać do własnych celów.

Na początku lat 70. rosyjscy filmowcy Slava Tsukerman i jego żona Nina Kerova wyemigrowali z ZSRR – najpierw do Izraela, a później do USA. W 1976 roku małżonkowie osiedlili się w Nowym Jorku, gdzie zaczęli pracę nad scenariuszem zatytułowanym Sweet Sixteen. Kiedy sfinansowanie filmu na jego podstawie okazało się niemożliwe, Tsukerman i Kerova skupili się na osobnych projektach: on zaczął pisać historię o inwazji obcych, a ona wymyśliła opowieść o kobiecie, która nie może osiągnąć orgazmu. Wkrótce obydwa pomysły zostały sklejone w całość przy pomocy Anne Carlisle – przyjaciółki małżeństwa, która została obsadzona w podwójnej roli Margaret i Jimmy’ego. Innymi istotnymi osobami biorącymi udział w produkcji byli Jurij Neyman (zdjęcia, efekty specjalne), Marina Levikova (kostiumy, scenografia) oraz Clive Smith i Brenda Hutchinson, którzy skomponowali syntezatorową ścieżkę dźwiękową.

Liquid Sky jest filmem ze wszech miar zdumiewającym i oryginalnym – począwszy od nieomal partyzanckich warunków powstania, poprzez nietuzinkową formę, aż po jego przemożny (chociaż nadal nie w pełni uświadomiony) wpływ na kulturę popularną. Pod względem wizualnym jest to prawdziwa uczta dla zmysłów: pastelowe neony rozświetlające wnętrza ascetycznych apartamentów i dyskotek, wielokolorowe stroje i wymyślne fryzury, kontury nowojorskich drapaczy chmur na tle jaskrawopomarańczowego zachodu słońca, monolityczna bryła Empire State Building przypominająca wielką strzykawkę z igłą skierowaną ku niebu czy wreszcie psychodeliczny punkt widzenia kosmitów, który musiał zainspirować twórców młodszego o pięć lat Predatora Johna McTiernana. Ten pokaz retrofuturystycznej mody ogląda się z uznaniem dla ekipy, która nadrabiała ograniczony budżet wielką wyobraźnią.

Równie istotna (i równie niezwykła) jest ścieżka dźwiękowa wygenerowana za pomocą Fairlight CMI, wówczas niebotycznie drogiego i bardzo skomplikowanego w obsłudze syntezatora z funkcją samplera. Początkowo twórcy chcieli nawiązać współpracę z Brianem Eno – byłym członkiem Roxy Music i ojcem chrzestnym muzyki ambient. Kiedy to się nie udało, zaangażowano cenionych kompozytorów Clive’a Smitha i Brendę Hutchinson, którzy na polecenie Tsukermana zaaranżowali kilka utworów z kręgu muzyki symfonicznej (m.in. Carla Orffa) na wspomniany syntezator Fairlight. W rezultacie powstała nowoczesna elektroniczna interpretacja muzyki klasycznej. Z kolei do stworzenia odgłosów wydawanych przez kosmitów wykorzystano dzwonki wietrzne, metal, szkło i drewno. Minimalistyczna muzyka i architektura dźwiękowa pełnią ważną funkcję w filmie, potęgując niepokojącą atmosferę całości.

To właściwie typowy midnight movie – niskobudżetowy film z kiepskim aktorstwem i pretekstową fabułą, krążący w niezależnej dystrybucji i obiegu festiwalowym, pozbawiony większej promocji i przez to skazany na nocne seanse, a jednak trafiający w gusta pewnego wycinka publiczności i z biegiem czasu zyskujący status dzieła kultowego. I to nie po wielu latach zapomnienia, lecz niemal od razu: produkcja, której koszt zamknął się w kwocie 500 tysięcy dolarów, w samym USA zarobiła prawie trzy razy tyle już w ciągu kilkunastu miesięcy od premiery. Liquid Sky odniósł też sukces w Niemczech i Japonii, a dziś jego wpływ jest odczuwalny nie tylko w kinematografii (Mroczny anioł Craiga R. Baxleya, Za czarną tęczą Panosa Cosmatosa, Wkraczając w pustkę Gaspara Noégo itd.), ale również w muzyce: efemeryczny gatunek zwany electroclashem i związana z nim moda zostały mocno zainspirowane filmem Slavy Tsukermana.

„Moim podstawowym pomysłem na Liquid Sky było stworzenie przypowieści, która zawierałaby w sobie większość modnych, mitycznych tematów tamtego okresu, takich jak seks, narkotyki, rock ‘n’ roll, przemoc i przybysze z kosmosu” – wyjaśniał reżyser. Z perspektywy czasu jego film można traktować wielorako: jako migawkę z życia nowojorskiej bohemy lat 80., portret sceny nowej fali wyrosłej z postpunku i glam rocka (przez ekran regularnie przewijają się klony Davida Bowiego, na którego zresztą powołuje się androgeniczna Margaret), a nawet złowieszczą zapowiedź epidemii AIDS, która zrównała narkotyki i seks ze śmiercią. Niewykluczone, że kampowy film Tsukermana to błyskotliwa, pełna sarkazmu i czarnego humoru satyra na dekadenckie środowiska artystyczne. A może Liquid Sky jest tak samo pusty i powierzchowny, jak wydrążeni ludzie, których ukazuje? Na to pytanie każdy musi odpowiedzieć sobie samodzielnie.

Maciej Kaczmarski

Maciej Kaczmarski

Autor książek „Bóg w sprayu. Filozofia według Philipa K. Dicka” (2012) i „SoundLab. Rozmowy” (2017) oraz opowiadań zamieszczanych w magazynach literackich „Czas Kultury” i „Akcent”. Publikował m.in. na łamach „Gazety Wyborczej”, „Trans/wizji” i „Gazety Magnetofonowej” oraz na portalach Czaskultury.pl i Dwutygodnik.com.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK