search
REKLAMA
Recenzje

LEMONIADOWY JOE. Knedliczkowy western

Czechosłowacki pastisz Oldřicha Lipskiego z 1964 roku.

Maciej Kaczmarski

10 lipca 2023

REKLAMA

Na długo przed Pałacem Greasera Roberta Downeya Sr., Płonącymi siodłami Mela Brooksa i Kaktusem Jackiem Hala Needhama nasi południowi sąsiedzi w samym środku komunizmu nakręcili pyszną parodię westernu.

Stetson Town w stanie Arizona, rok 1885. W lokalnym saloonie pojawiają się ewangeliści głoszący szkodliwość whisky i sławiący uroki życia w trzeźwości. Staruszek i jego piękna córka zostają wyśmiani i zastraszeni przez bywalców przybytku. Wtem pojawia się młody, przystojny kowboj – Lemoniadowy Joe, którego nieskazitelnie czysty ubiór i nienaganne maniery dorównują jedynie jego szlachetności i bezbłędnym umiejętnościom strzeleckim. Jako zdeklarowany abstynent, Joe popiera ewangelistów i namawia wszystkich do picia lemoniady firmy Kola-Loka. Saloon plajtuje, ale właściciela wybawia z opresji jego brat: Horacy Badman znany również jako Hogofogo – mistrz kamuflażu i przebiegły przestępca, który ma niecne plany wobec pięknej córki ewangelisty. Dzielny Joe, który zakochał się w dziewczynie, będzie musiał uratować ją przed niebezpieczeństwem.

Lemoniadowy Joe albo Końska opera – bo tak brzmi pełny tytuł filmu – to pierwsza część luźnej „trylogii parodystycznej” reżysera Oldřicha Lipskiego i scenarzysty Jiríego Brdecki, którzy później stworzyli pastisz kryminału (Adela jeszcze nie jadła kolacji [1978]) i science fiction (Tajemnica zamku w Karpatach [1981]). Te filmy mają w Czechach status dzieł kultowych: wychowywało się na nich kilka pokoleń tamtejszych widzów, cytaty pochodzące z list dialogowych zaś do dziś funkcjonują w języku potocznym. Lemoniadowy Joe jest oczywiście parodią westernu i zarazem przedstawicielem tzw. osternu, czyli wschodnioeuropejskiej wersji gatunku. Z kolei tytułowa postać nawiązuje do śpiewającego kowboja – figury amerykańskiego kina, w którą wcielali się m.in. Gene Autry i Tex Ritter. Tutaj bohater śpiewa głosem gwiazdy czeskiej estrady, samego Karela Gotta!

Film nie bawi się w subtelności, od razu ruszając z kopyta i wyważając drzwi taranem w postaci pierwszej sceny ukazującej gigantyczną rozróbę w saloonie, przy której bledną potyczki Galów i Rzymian z serii komiksów o Asteriksie. Sekwencja jest wyraźnie stylizowana na kino nieme: przyspieszone tempo, slapstickowe gagi, a na ścieżce dźwiękowej przygrywa zwariowane pianinko. Ten nieomal kreskówkowy charakter utrzymuje się przez cały film – główny szwarccharakter, czyli Horacy Badman vel Hogofogo, nawet z wyglądu przypomina Snidelya Whiplasha z serialu animowanego Rocky, łoś Superktoś i przyjaciele. Twórcy bawili się nie tylko treścią, ale i formą Lemoniadowego Joego: kolorystyka poszczególnych scen podlega ciągłym zmianom, przechodząc od żarówiastej żółci, poprzez czerwień przenikającą w róż, aż po kobaltowy błękit i zgniłą zieleń.

Film, który powstawał w komunistycznym reżimie i wykorzystywał konwencję rodem ze „zgniłego zachodu”, musiał ukazywać drugą stronę Żelaznej Kurtyny zgodnie z oficjalną linią socjalistycznej władzy. Lemoniadowy Joe jest więc nie tylko parodią westernowych schematów, ale i satyrą na kapitalizm oraz komercjalizację życia w USA (czy szerzej: na zachodzie). Dzielny kowboj okazuje się wszak przedstawicielem handlowym i dziedzicem Kola-Loki, wielkiego koncernu spożywczego wzorowanego na Coca-Coli. To także paszkwil na bezwolnych ludzi, którzy płyną z prądem każdej mody – najpierw jest to picie alkoholu, potem abstynencja – pod warunkiem że przekona ich do tego charyzmatyczny lider, dobry (Joe) lub zły (Hogofogo). Jak na ironię w finale obaj zakładają spółkę produkującą mieszankę whisky i lemoniady. „Biznes jest biznes”, jak mawiał doktor Plama w Hydrozagadce.

Film dostępny w serwisie Flixclassic.pl.

Maciej Kaczmarski

Maciej Kaczmarski

Autor książek „Bóg w sprayu. Filozofia według Philipa K. Dicka” (2012) i „SoundLab. Rozmowy” (2017) oraz opowiadań zamieszczanych w magazynach literackich „Czas Kultury” i „Akcent”. Publikował m.in. na łamach „Gazety Wyborczej”, „Trans/wizji” i „Gazety Magnetofonowej” oraz na portalach Czaskultury.pl i Dwutygodnik.com.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK