search
REKLAMA
Recenzje

KRÓLESTWO ZWIERZĄT. Brawurowe science fiction o zaskakujących skutkach pandemii [RECENZJA]

Mamy w europejskim kinie coś innego, co ogląda się z fascynacją, ale też podskórnym niepokojem.

Tomasz Ludward

14 czerwca 2024

REKLAMA

Zdobywca pięciu Cezarów – Królestwo zwierząt był jedną z rewelacji francuskiego kina w 2023 roku. Reżyser filmu Thomas Cailley przed seansem złożył widzom obietnicę. W charakterystyczny dla festiwalowych produkcji sposób przez chwilę opowiadał z ekranu o procesie powstawania filmu, podkreślając jego wielogatunkowość oraz wyjątkową rolę Paula Kirchera jako Emile’a. Nie wspominał jednak o wyjątkowości samego scenariusza, który w brawurowy sposób ukazuje wyimaginowane skutki pandemii, wprowadzając nas w świat, jakiego francuska kinematografia dotąd nie znała.

Najprościej opowiadać o filmie Cailleya jako o przygodowym filmie SF, zaczynając od jego naukowej strony. I tu pojawia się dość ryzykowne założenie. Wskutek mutacji genów ludzie zaczynają stopniowo rozwijać cechy zwierzęce, prowadzące do kompletnej metamorfozy. Kiedy poznajemy bohaterów Królestwa zwierząt, epidemia trwa już jakiś czas, a oni sami w otwierającej scenie tkwią w samochodowym korku – nadużywanym symbolu chaosu i ucieczki w obliczu apokalipsy. Jednak Emile i jego ojciec Francoise przed niczym nie uciekają. Są w drodze do szpitala, by odwiedzić matkę Emile’a, która, podobnie jak dziesiątki innych pacjentów, powoli zanurza się w tytułowym królestwie.

Przedstawiona relacja między ludźmi a mutantami pozbawiona jest znajomych skrajności. Mutanci cierpliwie czekają na swoją kolej u lekarza, są traktowani w sposób humanitarny, a instytucjonalna opieka nad nimi nie pozbawia ich godności, niezależnie od tego, jak ironicznie by to nie brzmiało. Tak stworzony model to oczywiście reżyserska wizja pandemii i jej skutków, zawarta w całości w skali mikro.

Cailley unika typowych straszaków, jak ekrany informujące o kolejnych dotkniętych metropoliach lub specjalnych strefach kwarantanny. Zamiast tego globalizacja epidemii nie jest jego celem, co nadaje całemu zjawisku lokalny i intymny wymiar. Pozostawia nas w zawieszeniu, bez odpowiedzi na pytania dotyczących jej statystyk, informacji o pacjencie zero lub przebiegu choroby na różnych półkulach.

Dlatego ekosystem Królestwa zwierząt jest znacznie mniejszy, zarówno fizycznie, jak i symbolicznie. Relacja ojciec–syn rozwija się głównie w leśnym otoczeniu, które stanowi swoistą koronę filmowego drzewa. Las, jak wiadomo, może skrywać tajemnice, przygody, być kryjówką albo miejscem, w którym bohaterowie odnajdują coś nowego. Jego warstwy to kolejno kino drogi, opowieść o dorastaniu, inicjacjach i przełamywaniu wewnętrznych barier. Nie brakuje również akcentów komediowych.

Główna odpowiedzialność za tę gatunkową żonglerkę spoczywa na 23-letnim Paulu Kircherze, którego Emil to nowy-stary bohater niezależnego kina nad Loarą. Po pierwsze, ląduje w nowym otoczeniu, w nowej szkole, niespełna dwa miesiące przed zakończeniem roku szkolnego. Po drugie, to nie adaptacja do nowego środowiska stanowi o jego aktorskiej sile. To, co czyni go jednym z najważniejszych bohaterów francuskiego kina od wielu lat, to jego wrażliwość na epidemię.

Warto również podkreślić elementy techniczne u Cailleya. Charakteryzacja ludzi-zwierząt niepokojąco uwiarygadnia ten nieprawdopodobny scenariusz, w którym stworzenia noszą fizyczne pozostałości po swojej ludzkiej powłoce. Ich ciała zlewają się w opowieści – niczym karta pacjenta – o znikającym człowieku, dramatycznie wypieranym  „dziką” naturą zwierzęcej powłoki. To sprzyja narracji, która kibicuje empatii i zrozumieniu ich położenia, tym bardziej że zmiany postępują powoli.

Królestwo zwierząt utrzymuje realistyczny, miejscami przygodowy ton aż do finału, w którym pojawiają się pewne niedociągnięcia. Finałowe klamry mogłyby być mniej oczywiste, a przedstawienie małych miasteczek mniej stereotypowe – mężczyźni z południa chwytający za broń i wyruszający na „polowanie”, dawniej paląc koty na stosach (tak!). Mimo to Cailley unika pułapki, w którą często wpadają reżyserzy podobnych filmów. Jego zabiegi, by urzeczywistnić ten rodzaj epidemii, są wiarygodne. Wpleciona w to obyczajówka jest poprowadzona z pomysłem i solidnym aktorstwem. Warto też obejrzeć film w kinie, by w pełni docenić jego warstwowość.

Avatar

Tomasz Ludward

Filmy na zmianę ogląda i słucha. Nieprzyzwoicie często wraca do ulubionych tytułów. Kinoman z zamiłowania, ceniący brak reklam i dubbingu. Wyjątkowo podatny na literackie adaptacje. Aktualnie w poszukiwaniu tej jednej, idealnej platformy streamingowej. Członek International Film Music Critics Association (IFMCA).

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK