search
REKLAMA
Archiwum

INCEPCJA. Przezwyciężając nieprzezwyciężalne

Jerzy Babarowski

27 stycznia 2019

REKLAMA

(UWAGA – TEKST ZDRADZA WAŻNE ELEMENTY FABUŁY)

W okresie, kiedy w kinach roi się w od różnorakiej maści remake’ów, rebootów, sequeli, prequeli i odcinania kuponów od lepszych lub gorszych marek, Nolan nie boi się zaoferować widzowi produktu całkowicie oryginalnego, ambitnego i wystawnego, wyrosłego tylko z jego głowy, w którym kolejny raz bezkompromisowo łączy kino wielkie z małym, wystawne ze skromnym, mainstreamowe z artystycznym, aby osiągnąć to, co od zawsze było celem jego filmów – katharsis widza.

Gdy pod koniec XIX w. bracia Lumiere patentowali kinematograf z pewnością nie zdawali sobie sprawy, że oto przyczyniają się do powstania nowej dziedziny sztuki. Nie wiedzieli, że w ciągu następnych dziesięciu dekad z palety ich wizjonerskich pomysłów skorzysta niezliczona rzesza im podobnych artystów i jestem całkiem pewien, że nie zdawali sobie sprawy, iż jeden z nich postanowi skorzystać z ich nowo utworzonego medium nie tylko jako środka do opowiedzenia jakiejś historii, ale również jako narzędzia stającego się ni mniej ni więcej, jak samym tematem snutej opowieści, a przez to uzyskującego pozafilmowy, niejako istniejący na równi z widownią, byt.

Christopher Nolan w swojej karierze filmowej raz za razem udowadniał i przypominał, że film może być czymś więcej niż tylko kawałkiem zwiniętej taśmy, a konwencje, gatunki i stylistyki filmowe tym, czym miały być, gdy je stwarzano – nie zasadami samymi w sobie, ale narzędziami pełniącymi rolę służebną wobec opowiadanej historii, a co najważniejsze – wobec satysfakcji widza. W okresie, kiedy w kinach roi się w od różnorakiej maści remake’ów, rebootów, sequeli, prequeli i odcinania kuponów od lepszych lub gorszych marek, Nolan nie boi się zaoferować widzowi produktu całkowicie oryginalnego, ambitnego i wystawnego, wyrosłego tylko z jego głowy, w którym kolejny raz bezkompromisowo łączy kino wielkie z małym, wystawne ze skromnym, mainstreamowe z artystycznym, aby osiągnąć to, co od zawsze było celem jego filmów – katharsis widza.

Oto mamy film o tak niesamowitym stopniu ambicji, skali i wręcz rewolucji, że zdaje się być czymś więcej niż filmem; a jednocześnie zakłócany na tyle poważnymi niedoskonałościami jądra swojej koncepcji i założenia, na którym go zbudowano, że niemożliwym jest nazwanie go arcydziełem. Historia Incepcji została tak skonstruowana, że można ją opowiedzieć albo w paru zdaniach, albo wcale. Spróbujmy z tym pierwszym – Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) jest zawodowym ekstraktorem, najlepszym w swoim fachu. Wraz z członkami swojego zespołu, najczęściej Arthurem (Joseph Gordon-Levitt), na zlecenie różnorakich korporacji zajmuje się wykradaniem tajnych informacji z umysłów swoich ofiar. Oto jednak w pierwszym akcie filmu zostaje mu zaoferowane zadanie zgoła odwrotne – incepcja, czyli nie wykradzenie, ale zaimplementowanie idei w umyśle dziedzica pewnej fortuny, Fischera Morrowa (Cillian Murphy). Skuszony obietnicą oczyszczenia z niesłusznie postawionych mu zarzutów i możliwością powrotu do swoich dzieci, zgadza się. Nie wie jednak, że wykonanie zadania będzie wymagać od niego konfrontacji z jego własnymi demonami podświadomości – miłością do utraconej żony (przepiękna Marion Cotillard) oraz z jej obsesyjnym pragnieniem bycia z nim.

Kadr z filmu "Incepcja"

Incepcję można w przybliżeniu określić jako rabunkowy film science-fiction – jak w przypadku wielu obrazów o najróżniejszego rodzaju włamaniach (seria Ocean’s Eleven, The Bank Job, The Score itd.), pierwsza część zostaje poświęcona na rozplanowanie i rozpracowanie całej akcji, a druga – na samą kradzież. Widzowi nie zajmuje dużo czasu, aby zrozumieć, że im bliżej drużyna Cobba jest wykonania zadania, tym cięższą walkę on sam toczy z własną podświadomością. To dlatego Incepcja jest perfekcyjnym połączeniem intymnego kina psychologicznego z wielkim widowiskiem science-fiction – zapierające dech sceny akcji są tu niczym więcej jak środkiem przybliżającym nas do emocjonalnej przemiany głównego bohatera. Konsekwencja Nolana, gdy wprowadza tę zasadę w życie, jest godna podziwu – w Incepcji nie ma ani jednej niepotrzebnej strzelaniny, ani jednej zbędnej feerii fajerwerków tylko na pokaz. Wszystko pełni rolę służebną wobec historii, a dokładniej wobec emocjonalnej podróży Cobba – niczym promienie wychodzące z tarczy słonecznej.

Nie potrafię sobie przypomnieć jakiegokolwiek innego amerykańskiego blockbustera z ostatniej dekady, którego narracja tak konsekwentnie byłaby poświęcona nie efektom specjalnym i wybuchom, ale bohaterowi i jego emocjom. Świadomie używam liczby pojedynczej, gdyż jest to historia Doma Cobba, a motywacje całej reszty postaci drugoplanowych zostają jedynie muśnięte – i tu również nasuwają się skojarzenia z główną linią narracyjną i pobocznymi, z promieniami ozdabiającymi okrąg tarczy słonecznej. Z różnych powodów (o których za chwilę) zarówno osobowości, jak i motywacje kompanów Cobba pozostają niewyjaśnione, a oni sami są dla nas zagadką. A jednak to ogołocenie Incepcji z niepotrzebnych wątków i zegarmistrzowska finezja, z jaką Nolan ukazuje nam główną historię skutkuje – zdawałoby się wbrew logice – niesłychanym skupieniem i zaangażowaniem w proces jej odsłaniania. Dlatego z niekłamanym zachwytem mogę powiedzieć, że miłosny wątek Cobba i jego utraconej miłości został tak subtelnie i elegancko wpleciony w akcję włamywania się do czyichś snów, że przed naszymi oczami staje się najzwyczajniej w świecie szczery, piękny i autentyczny. I jeśli w Incepcji są jakieś fragmenty, które zasługują na miano arcydzieła – są to właśnie momenty, gdy poznajemy smutne losy Cobba i Mal.

Kadr z filmu "Incepcja"

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK