search
REKLAMA
Odmienne stany świadomości

DEKODER. Tajemniczy i pokręcony horror science fiction

Łagodna muzyka w fast foodach sprawia, że wszystko staje się lepsze. Posiłek jest smaczny i pożywny, coca cola zimna i orzeźwiająca, światło przyjemne, a ludzie wokół uśmiechnięci.

Jan Dąbrowski

21 lutego 2024

DEKODER. Tajemniczy i pokręcony horror science fiction
REKLAMA

Ktoś rozsądny zaraz zaprzeczy – bo przecież dźwięki są tylko tłem, a do lokalu przychodzi się dobrze zjeść i spędzić miło czas ze znajomymi. Bo przecież to niemożliwe, żeby klienci byli karmieni śmieciami w obskurnych spelunach, gdzie szefostwo zarabia krocie na masach, które i tak jutro znowu przyjdą po więcej. Bo przecież to niemożliwe, żeby hipnotyczna muzyka otępiła ludzi do tego stopnia, że będzie im obojętne, co i gdzie jedzą, byle przyjąć kolejną dawkę kojącej melodii. A co, gdyby tak właśnie było? Wtedy musiałby się znaleźć buntownik, który nie da się ogłupić i – chcąc, nie chcąc – otworzy oczy i uszy ludzkim zombie.

Taki jest FM (FM Einheit) z filmy Dekoder – nie goni za pieniędzmi, modą i komercją, a bardziej niż własna dziewczyna (Christiane F.) interesują go eksperymenty z dźwiękiem. Wszędzie nosi ze sobą przenośny magnetofon i nagrywa wszystko, co usłyszy. Rozmowy, odgłosy miasta, szum elektroniki, zwierzęta. Kiedy wraca do swojego zagraconego mieszkania, siada przed konsolami domowego studia nagrań i miksuje zdobyte dźwięki. Gotowe kompozycje puszcza przechodniom i bada ich reakcje. Zauważa, że odpowiednio manipulując prędkością i tonem nagrania, można wpływać na zachowania ludzi.

Dekoder

Podczas kolejnej wizyty miejscowym fast foodzie, sieciówce H-Burger, również zwraca uwagę na muzykę w tle. Kiedy ją słyszy, inni klienci wydają się zadowoleni, uśmiechają się i ze smakiem zjadają swoje hamburgery. Ale jeśli zasłoni uszy, wszyscy zaczynają wyglądać na zmęczonych, napchanych i otępiałych. FM zaczyna rozumieć, że odpowiednia muzyka puszczona w tle może manipulować ludźmi tak, by czuli się lepiej w H-Burgerowni, a swoje dobre samopoczucie wiązali z podawanym tam jedzeniem. Hipoteza bohatera nabiera sensu, kiedy podsłuchuje rozmowę menadżera lokalu z pracownikiem obsługi o tajemniczej kasecie, którą z jakiegoś powodu trzeba trzymać pod kluczem.

Żeby dowiedzieć się prawdy, FM z małym wsparciem organizuje prowokację w jednej z burgerowni. Atakuje personel i demoluje wnętrze jednego z lokali. Zajście powstrzymuje menadżer, który wyjmuje zza pazuchy kasetę i puszcza na cały regulator. Dźwięk jest nie do zniesienia i napastnicy uciekają, jednak bohaterowi udaje się nagrać fragment. W mieszkaniu zapętla go i, mając złowieszczą taśmę, zaczyna terroryzować lokalne fast foody. Kolejne kopie szkodliwego nagrania powodują spustoszenie, klienci masowo dostają mdłości i, słaniając się, uciekają. Część trafia do szpitali z podejrzeniem zatrucia pokarmowego, a cała sytuacja psuje sieciom fast foodów opinię i – co gorsza – odbiera zyski. Wypełniają się słowa punkowego kapłana, z którym konsultuje się bohater:

Informacja jest jak bank – jedni są bogaci, inni biedni. Ale wszyscy mogą być bogaci. Waszym zadaniem jest obrabować bank, zabić strażników. Pójść tam i zniszczyć każdego, kto pilnuje i ukrywa informacje.

Dekoder

W wyreżyserowanym przez Muschę filmie Dekoder informacja to socjotechnika, która jest kluczem do władzy nad ludźmi. Dobieranie wystroju, kolorów i muzyki tak, by ich przyciągnąć i zatrzymać. Przyzwyczaić i uzależnić. Operować zwrotami kojarzącymi się pozytywnie, jak “burgery wytwarzane ze stuprocentowo czystej, niemieckiej wołowiny bez konserwantów i polepszaczy, smażonej beztłuszczowo”. Ubierać się schludnie i jednolicie, jak w wojsku. Stworzyć wrażenie lepszego świata i sprzedać go w dobrej cenie. To wszystko reprezentuje sieć H-Burger – zepsuty konsumpcjonizm. I tego właśnie najbardziej nienawidzi główny bohater – przeciwnik systemu, rasowy punk z niechlujną fryzurą i zaciętą miną. Dźwiękowy terroryzm to dla niego nowy cel. Może wykorzystać swoje zdolności i dołożyć korporacji. Dzięki niemu zamieszanie w jednej restauracji rozrasta się do ogólnokrajowych zamieszek tłumionych przez służby porządkowe.

By pokazać to w wiarygodny (a przy tym oszczędny) sposób, reżyser wykorzystał archiwalne nagrania starć cywili z policją w Berlinie Zachodnim. Na tym nie kończy się związek filmu z rzeczywistością. W wywiadzie dla “Vogue’a” producent filmu Dekoder Klaus Maeck wspomina o przypadkach dźwiękowego terroryzmu w Niemczech Zachodnich w latach 80., kiedy to przeciwnicy systemu puszczali w miejscach publicznych nagrane na taśmę odgłosy strzelaniny, wybuchów i śmigieł helikoptera, czym wprowadzali niepokój i zamieszanie. Zresztą nawet w obsadzie filmu Dekoder jest więcej nonkonformistów niż aktorów (jedynie William Rice). W głównej roli wystąpił ówczesny perkusista industrialnego zespołu Einstürzende Neubauten. Dziewczynę bohatera zagrała autorka i bohaterka reportażu o narkomanach My, dzieci z dworca ZOO, Christiane F. W epizodach pojawili się też awangardowy muzyk i performer Genesis P-Orridge i przedstawiciel beat generation – William Burroughs.

Dekoder

Obecność tego ostatniego przywołuje daleko idące, lecz zasadne skojarzenie. Jedną z najpopularniejszych książek słynnego bitnika – Nagi lunch – na duży ekran przeniósł David Cronenberg. Z kolei w jego filmografii jest tytuł powiązany z filmem Dekoder: wyreżyserowany rok wcześniej Wideodrom. Obie produkcje mają więcej podobieństw niż różnic. Główni bohaterowie działają w szeroko pojętym podziemiu, poza nawiasem normalnego społeczeństwa. Szukają ujścia dla swoich pasji, a kiedy je znajdują, okazuje się, że to tylko cześć konspiracji dążącej do pełnej kontroli nad ludźmi.

Dekoder

Zarówno w Dekoderze, jak i w Wideodromie kluczowe znaczenie ma taśma magnetyczna – z tym że u Cronenberga to VHS, a u Muschy kaseta magnetofonowa. Ostatecznie oba filmy skupiają się na szkodliwym wpływie mediów na konsumentów. Czy to obraz, czy dźwięk – nie ma znaczenia. Chwyty socjotechniczne są podobne i mają taki sam cel. I Wideodrom, i Dekoder to niezależne, popularne tylko w pewnych kręgach kino, a od ich premiery minęło ponad trzydzieści lat. A jednak ich przesłanie pozostaje dziś bardziej aktualne niż kiedykolwiek, co widać w każdej reklamie w telewizji i słychać w każdej galerii handlowej.

korekta: Kornelia Farynowska

Służąca

Avatar

Jan Dąbrowski

Samozwańczy cronenbergolog, bloger, redaktor, miłośnik dobrej kawy i owadów.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK