Listopadowe premiery. Na co do kina?
Listopad w kinie? Rządzą kobiety: niebezpieczne (Pitbull), krwawe (Zaćma), władające językami, w tym językiem Obcych (Nowy początek), samotne i cierpiące na bezsenność (Zwierzęta nocy), matki i żony (Osaczona, Opieka domowa, Dobra żona). Do tego powrót świata Harry’ego Pottera (Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć) oraz nowe tytuły od Mela Gibsona (Przełęcz ocalonych), Olivera Stone’a (Snowden), Cristiana Mungiu (Egzamin). „Tej jesieni” – odwołując się do popularnego „trailerowego” sloganu – nie będziecie się nudzić!
Każdy Pitbull Patryka Vegi przyciąga do kin rzesze widzów. Czy Niebezpieczne kobiety również będą cieszyły się powodzeniem? Jeśli już sam zwiastun ostatniego filmu Vegi zalicza na YouTube rekordową liczbę odsłon (3,5 mln wyświetleń w ciągu 24 godzin), to odpowiedź musi brzmieć: będzie frekwencyjny sukces. Wiele można zarzucić filmom Vegi (zwłaszcza komediom), jedno jednak trzeba reżyserowi oddać, potrafi dobrze obsadzić aktorów. Wystarczy wspomnieć Marcina Dorocińskiego, którego gwiazda rozbłysła wraz z pierwszym Pitbullem. Niebezpieczne kobiety to przede wszystkim aktorki. Wygląda na to, że Maja Ostaszewska (wraca w roli Olki, która co jak co, ale kanapki z ogórkiem robić umie), Joanna Kulig czy Magdalena Cielecka będą miały okazję pokazać swoje umiejętności.
https://www.youtube.com/watch?v=gV6q9lwGj8M
W listopadowym repertuarze kinowym jest zresztą wiele znakomitych kobiecych występów. Dwa razy na ekranie zobaczymy Amy Adams. Jedna z najzdolniejszych dziś hollywoodzkich gwiazd w Nowym początku Denisa Villeneuve’a gra doktor lingwistyki, która stara się nawiązać kontakt z Obcymi. Film zbiera bardzo dobre recenzje („inteligentne kino science fiction”), a aktorka chwalona jest za pełną emocji i empatii rolę. Drugi obraz z Adams to Zwierzęta nocy Toma Forda. Po zaskakującym, „wystylizowanym” debiucie (Samotny mężczyzna), sławny projektant-reżyser proponuje „flirt z kinem gatunkowym”. Dawid Myśliwiec jest zachwycony, chwali i poleca. Nie ma wyjścia, trzeba będzie wybrać się do kina.
Dobrze zapowiada się także występ Marii Mamony w Zaćmie Ryszarda Bugajskiego. Aktorka – znakomicie ucharakteryzowana (nie do poznania) – wciela się w postać Julii Brystygierowej, bezwzględnej i sadystycznej funkcjonariuszki aparatu bezpieczeństwa PRL. Pod koniec życia „Krwawa Luna” przeżywa coś na kształt duchowego nawrócenia. Film Bugajskiego stara się opowiedzieć o tej przemianie. W czeskiej Opiece domowej z kolej zobaczymy znakomitą Alene Mihulovą. Aktorka za rolę dzielnej pielęgniarki środowiskowej, która toczy potyczki z losem (i zgryźliwym mężem) otrzymała najważniejsze nagrody filmowe w Czechach. Sąsiedzi zza miedzy znów proponują dobrą komedię, w której temat śmierci i odchodzenia został potraktowany podobnie jak w naszych Moich córkach krowach.
Doskonałe aktorstwo to również atut Dobrej żony. Debiut reżyserski serbskiej aktorki Mirjany Karanović, pamiętanej z głównej roli w Grbavicy i z filmów Emira Kusturicy, to opowieść o kobiecie, która będzie musiała zmierzyć się z niechlubną, wojenną przeszłością swojego męża. Przed Serbami pewnie jeszcze niejedno takie rozliczenie. Na koniec „kobiecej wyliczanki” thriller Osaczona z Naomi Watts. Zwiastun wygląda nieźle i zachęcająco. Pani psycholog po przejściach, sparaliżowany syn, dom na odludziu, tajemniczy mały pacjent i… obrazki rodem z dobrego kina grozy. Zobaczymy.
„Kiedy pytają mnie…”, czy czekam na Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć, odpowiadam „Tak”. Może nie odliczam godzin i dni, jak czynią to zagorzali potteromaniacy, ale z wielką przyjemnością po raz kolejny przeniosę się do świata czarodziejów. To już chyba nostalgia. Cieszy, że w głównych rolach obsadzono mało „opatrzonych” aktorów, że akcja „wyszła” poza mury Hogwartu, poszerzając uniwersum o nowojorski klimat początku XX wieku, że zarówno J. K. Rowling, jak i autorzy filmu nie odcinają kuponów, tylko tworzą nową historię. Są przesłanki ku temu, by twierdzić, że magia znów zadziała.
Z całą pewnością „zadziała” nowy film Mela Gibsona. Czytając pierwsze recenzje Przełęczy ocalonych można odnieść wrażenie, że Gibson „przeszedł samego siebie”. Mamy oto autentyczną historię żołnierza pacyfisty, Desmonda Dossa, który podczas bitwy o Okinawę uratował 75 towarzyszy broni. Heroiczny wyczyn imponuje, a sceny batalistyczne (ociekające krwią) podobno zapierają dech w piersiach. Wielka historia i polityka to także domena Olivera Stone’a. Tym razem reżyser Plutonu, JFK, Urodzonego 4 lipca wziął na warsztat historię Edwarda Snowdena, który ujawnił tysiące poufnych, tajnych i ściśle tajnych dokumentów NSA. Stone tworzy filmy zaangażowane, stawia odważne tezy, jasno i wyraźnie artykułuje swoje poglądy. Jego Snowden to może być naprawdę interesujący film.
Po epickim fresku Gibsona i sensacyjnym dramacie Stone’a pora na odmianę. Na nowy, kameralny obraz Cristiana Mungiu. Jeden z twórców rumuńskiej fali za reżyserię Egzaminu został nagrodzony Złotą Palmą w Cannes. Zarys fabuły? Dzień przed ważnym egzaminem córka miejscowego lekarza Romeo zostaje zgwałcona. Co dalej? Za rekomendację niech posłuży fragment recenzji Macieja Niedźwiedzkiego: „W pierwszej scenie kamień rzucony z podwórza wybija szybę w oknie mieszkania Romeo. Głowa rodziny nie wie, że to zapowiedź lawiny o ogromnej sile. Zapewniam cię, widzu, warto dać się przez nią porwać”.
Podobnych „porywów” w listopadowym repertuarze kinowym z pewnością nie zabraknie.
Listopadowy rozkład jazdy
4 listopada
JESTEM MORDERCĄ, reż. Maciej Pieprzyca
MARZENIA, reż. Renārs Vimba
PRZEŁĘCZ OCALONYCH, reż. Mel Gibson
SŁUŻĄCA, reż. Chan-wook Park
TROLLE, reż. Mike Mitchell
WSZYSTKIE NIEPRZESPANE NOCE, reż. Michał Marczak
ZA NIEBIESKIMI DRZWIAMI, reż. Mariusz Palej
ŻYCIE ANIMOWANE, reż. Roger Ross Williams
11 listopada
BIURO DETEKTYWISTYCZNE LASSEGO I MAI. STELLA NOSTRA, reż. Pontus Klänge
BRAVEHEART – WALECZNE SERCE, reż. Mel Gibson
DOBRA ŻONA, reż. Mirjana Karanović
DZIECIŃSTWO WODZA, reż. Brady Corbet
NOWY POCZĄTEK, reż. Denis Villeneuve
PITBULL. NIEBEZPIECZNE KOBIETY, reż. Patryk Vega
ZAKWAKANI, reż. Viktor Lakisov
18 listopada
9 ŻYCIE LOUISA DRAXA, reż. Alexandre Aja
ALOJZY, reż. Tobias Nölle
EDERLY, reż. Piotr Dumała
FANTASTYCZNE ZWIERZĘTA I JAK JE ZNALEŹĆ, reż. David Yates
PLAC ZABAW, reż. Bartosz M. Kowalski
SNOWDEN, reż. Oliver Stone
ŚWIATŁO MIĘDZY OCEANAMI, reż. Derek Cianfrance
WILK W OWCZEJ SKÓRZE, reż. Andrey Galat, Maxim Volkov
ZWIERZĘTA NOCY, reż. Tom Ford
23 listopada
ZŁY MIKOŁAJ 2, reż. Mark Waters
25 listopada
EGZAMIN, reż. Cristian Mungiu
KOMUNIA, reż. Anna Zamecka
MAGICZNE ŚWIĘTA, reż. Thale Persen
OSACZONA, reż. Farren Blackburn
SPRZYMIERZENI, reż. Robert Zemeckis
THE ROLLING STONES OLE, OLE, OLE!, reż. Paul Dugdale
VAIANA – SKARB OCEANU, reż. Ron Clements, John Musker
ZAĆMA, reż. Ryszard Bugajski
korekta: Kornelia Farynowska