search
REKLAMA
Nowości kinowe

Listopadowe premiery. Na co do kina?

Roman Sowa

4 listopada 2016

REKLAMA

Listopad w kinie? Rządzą kobiety: niebezpieczne (Pitbull), krwawe (Zaćma), władające językami, w tym językiem Obcych (Nowy początek), samotne i cierpiące na bezsenność (Zwierzęta nocy), matki i żony (Osaczona, Opieka domowa, Dobra żona). Do tego powrót świata Harry’ego Pottera (Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć) oraz nowe tytuły od Mela Gibsona (Przełęcz ocalonych), Olivera Stone’a (Snowden), Cristiana Mungiu (Egzamin). „Tej jesieni” – odwołując się do popularnego „trailerowego” sloganu – nie będziecie się nudzić!

Każdy Pitbull Patryka Vegi przyciąga do kin rzesze widzów. Czy Niebezpieczne kobiety również będą cieszyły się powodzeniem? Jeśli już sam zwiastun ostatniego filmu Vegi zalicza na YouTube rekordową liczbę odsłon (3,5 mln wyświetleń w ciągu 24 godzin), to odpowiedź musi brzmieć: będzie frekwencyjny sukces. Wiele można zarzucić filmom Vegi (zwłaszcza komediom), jedno jednak trzeba reżyserowi oddać, potrafi dobrze obsadzić aktorów. Wystarczy wspomnieć Marcina Dorocińskiego, którego gwiazda rozbłysła wraz z pierwszym Pitbullem. Niebezpieczne kobiety to przede wszystkim aktorki. Wygląda na to, że Maja Ostaszewska (wraca w roli Olki, która co jak co, ale kanapki z ogórkiem robić umie), Joanna Kulig czy Magdalena Cielecka będą miały okazję pokazać swoje umiejętności.

https://www.youtube.com/watch?v=gV6q9lwGj8M

W listopadowym repertuarze kinowym jest zresztą wiele znakomitych kobiecych występów. Dwa razy na ekranie zobaczymy Amy Adams. Jedna z najzdolniejszych dziś hollywoodzkich gwiazd w Nowym początku Denisa Villeneuve’a gra doktor lingwistyki, która stara się nawiązać kontakt z Obcymi. Film zbiera bardzo dobre recenzje („inteligentne kino science fiction”), a aktorka chwalona jest za pełną emocji i empatii rolę. Drugi obraz z Adams to Zwierzęta nocy Toma Forda. Po zaskakującym, „wystylizowanym” debiucie (Samotny mężczyzna), sławny projektant-reżyser proponuje „flirt z kinem gatunkowym”. Dawid Myśliwiec jest zachwycony, chwali i poleca. Nie ma wyjścia, trzeba będzie wybrać się do kina.

Amy Adams, Nowy początek (Arrival)
Amy Adams Nowy początek Arrival

Dobrze zapowiada się także występ Marii Mamony w Zaćmie Ryszarda Bugajskiego. Aktorka – znakomicie ucharakteryzowana (nie do poznania) – wciela się w postać Julii Brystygierowej, bezwzględnej i sadystycznej funkcjonariuszki aparatu bezpieczeństwa PRL. Pod koniec życia „Krwawa Luna” przeżywa coś na kształt duchowego nawrócenia. Film Bugajskiego stara się opowiedzieć o tej przemianie. W czeskiej Opiece domowej z kolej zobaczymy znakomitą Alene Mihulovą. Aktorka za rolę dzielnej pielęgniarki środowiskowej, która toczy potyczki z losem (i zgryźliwym mężem) otrzymała najważniejsze nagrody filmowe w Czechach. Sąsiedzi zza miedzy znów proponują dobrą komedię, w której temat śmierci i odchodzenia został potraktowany podobnie jak w naszych Moich córkach krowach.

Maria Mamona, Zaćma
Maria Mamona Zaćma

Doskonałe aktorstwo to również atut Dobrej żony. Debiut reżyserski serbskiej aktorki Mirjany Karanović, pamiętanej z głównej roli w Grbavicy i z filmów Emira Kusturicy, to opowieść o kobiecie, która będzie musiała zmierzyć się z niechlubną, wojenną przeszłością swojego męża. Przed Serbami pewnie jeszcze niejedno takie rozliczenie. Na koniec „kobiecej wyliczanki” thriller Osaczona z Naomi Watts. Zwiastun wygląda nieźle i zachęcająco. Pani psycholog po przejściach, sparaliżowany syn, dom na odludziu, tajemniczy mały pacjent i… obrazki rodem z dobrego kina grozy. Zobaczymy.

„Kiedy pytają mnie…”, czy czekam na Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć, odpowiadam „Tak”. Może nie odliczam godzin i dni, jak czynią to zagorzali potteromaniacy, ale z wielką przyjemnością po raz kolejny przeniosę się do świata czarodziejów. To już chyba nostalgia. Cieszy, że w głównych rolach obsadzono mało „opatrzonych” aktorów, że akcja „wyszła” poza mury Hogwartu, poszerzając uniwersum o nowojorski klimat początku XX wieku, że zarówno J. K. Rowling, jak i autorzy filmu nie odcinają kuponów, tylko tworzą nową historię. Są przesłanki ku temu, by twierdzić, że magia znów zadziała.

Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć
Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć

Z całą pewnością „zadziała” nowy film Mela Gibsona. Czytając pierwsze recenzje Przełęczy ocalonych można odnieść wrażenie, że Gibson „przeszedł samego siebie”. Mamy oto autentyczną historię żołnierza pacyfisty, Desmonda Dossa, który podczas bitwy o Okinawę uratował 75 towarzyszy broni. Heroiczny wyczyn imponuje, a sceny batalistyczne (ociekające krwią) podobno zapierają dech w piersiach. Wielka historia i polityka to także domena Olivera Stone’a. Tym razem reżyser Plutonu, JFK, Urodzonego 4 lipca wziął na warsztat historię Edwarda Snowdena, który ujawnił tysiące poufnych, tajnych i ściśle tajnych dokumentów NSA. Stone tworzy filmy zaangażowane, stawia odważne tezy, jasno i wyraźnie artykułuje swoje poglądy. Jego Snowden to może być naprawdę interesujący film.

Po epickim fresku Gibsona i sensacyjnym dramacie Stone’a pora na odmianę. Na nowy, kameralny obraz Cristiana Mungiu. Jeden z twórców rumuńskiej fali za reżyserię Egzaminu został nagrodzony Złotą Palmą w Cannes. Zarys fabuły? Dzień przed ważnym egzaminem córka miejscowego lekarza Romeo zostaje zgwałcona. Co dalej? Za rekomendację niech posłuży fragment recenzji Macieja Niedźwiedzkiego: „W pierwszej scenie kamień rzucony z podwórza wybija szybę w oknie mieszkania Romeo. Głowa rodziny nie wie, że to zapowiedź lawiny o ogromnej sile. Zapewniam cię, widzu, warto dać się przez nią porwać”.

Egzamin
Egzamin

Podobnych „porywów” w listopadowym repertuarze kinowym z pewnością nie zabraknie.

Listopadowy rozkład jazdy

4 listopada

JESTEM MORDERCĄ, reż. Maciej Pieprzyca

MARZENIA, reż. Renārs Vimba

PRZEŁĘCZ OCALONYCH, reż. Mel Gibson

SŁUŻĄCA, reż. Chan-wook Park

TROLLE, reż. Mike Mitchell

WSZYSTKIE NIEPRZESPANE NOCE, reż. Michał Marczak

ZA NIEBIESKIMI DRZWIAMI, reż. Mariusz Palej

ŻYCIE ANIMOWANE, reż. Roger Ross Williams

11 listopada

BIURO DETEKTYWISTYCZNE LASSEGO I MAI. STELLA NOSTRA, reż. Pontus Klänge

BRAVEHEART – WALECZNE SERCE, reż. Mel Gibson

DOBRA ŻONA,  reż. Mirjana Karanović

DZIECIŃSTWO WODZA, reż. Brady Corbet

NOWY POCZĄTEK, reż. Denis Villeneuve

PITBULL. NIEBEZPIECZNE KOBIETY, reż. Patryk Vega

ZAKWAKANI, reż. Viktor Lakisov

18 listopada

9 ŻYCIE LOUISA DRAXA, reż. Alexandre Aja

ALOJZY, reż. Tobias Nölle

EDERLY, reż. Piotr Dumała

FANTASTYCZNE ZWIERZĘTA I JAK JE ZNALEŹĆ, reż. David Yates

PLAC ZABAW, reż. Bartosz M. Kowalski

SNOWDEN, reż. Oliver Stone

ŚWIATŁO MIĘDZY OCEANAMI, reż. Derek Cianfrance

WILK W OWCZEJ SKÓRZE, reż. Andrey Galat, Maxim Volkov

ZWIERZĘTA NOCY, reż. Tom Ford

23 listopada

ZŁY MIKOŁAJ 2, reż. Mark Waters

25 listopada

EGZAMIN, reż. Cristian Mungiu

KOMUNIA, reż. Anna Zamecka

MAGICZNE ŚWIĘTA, reż. Thale Persen

OSACZONA, reż. Farren Blackburn

SPRZYMIERZENI, reż. Robert Zemeckis

THE ROLLING STONES OLE, OLE, OLE!, reż. Paul Dugdale

VAIANA – SKARB OCEANU, reż. Ron Clements, John Musker

ZAĆMA, reż. Ryszard Bugajski

korekta: Kornelia Farynowska

REKLAMA