Cronos
Jak ciężkie jest brzemię nieśmiertelności? Klasyczny horror Guillermo del Toro (będący również jego pierwszym filmem fabularnym) opowiada historię starzejącego się antykwariusza Jesusa Grisa (Federico Luppi), który wszedł w posiadanie tajemniczego mechanizmu, zapewniającego właścicielowi życie wieczne. Błogosławieństwo wiecznej młodości zsyła również ze sobą klątwę uzależnienia. Bohater nie odróżnia dobra i zła. Żądza wiecznego życia przesłania świat kruchemu starcowi, który z fascynacją łaknie ludzkiej krwi, gubi poczucie moralności dla słodkiej, wampirzej młodości oraz oczyszczonej ze zmarszczek twarzy.
Uzależnienie
Metaforyczny obraz Abla Ferrary traktuje o upadku przekonań i moralności człowieka. Kathleen Conklin (Lili Taylor), studentka filozofii, stając się ofiarą ulicznego ataku przemienia się w strzygę. Jako kompulsywny morderca wypacza stare przekonania, usprawiedliwiając swoje nowe, mordercze tendencje. Abel Ferrara zaś używa Uzależnienia jako analizy tematów ludzkich wartości. Stanowi intymne odniesienie do narkomanii, przybliżając w tym miejscu krwawy, przestępczy nałóg głównej bohaterki oraz jej degradację. Ukazany tu wampiryzm jest wyróżnikiem zła tętniącego w człowieku, które zawsze będzie w nim obecne, ale nad którym trzeba zapanować. Jest jak ziarno, które kiełkuje, aby przejąć władzę nad słabym duchem i ciałem.
O dziewczynie, która wraca nocą sama do domu
Artystyczny, romantyczny, feministyczny film Any Lily Amirpour. Małe, ponure miasteczko pełne przestępczości i łajdactwa jest terroryzowane przez samotnego wampira (Sheila Vand), którego obecność nie jest w obliczu Bad City niczym przerażającym. Reżyser kreuje postać tajemniczej dziewczyny w burce jako szeryfa wymierzającego sprawiedliwość niegodziwym mężczyznom. Kobieta o łagodnej, dziewczęcej urodzie kryje się w swojej niezaprzeczalnie czadowej ciemni, słuchając muzyki z płyt winylowych oraz tańcząc pod błyszczącą, dyskotekową kulą. Na ulicach zaś mknie na deskorolce jak upiór. Z czasem zaś jej groźna, ponura twarz łagodnieje, gdy uczucie rodzi się między nią a śmiertelnikiem. Intymna relacja między bohaterami budzi nowe, nieznane dotąd uczucia oraz wprawia w osobliwą ekstazę. Kolejny przykład wampira-wyrzutka, którego potrzeby bliskości niczym nie różnią się od naszych ludzkich pragnień.
korekta: Kornelia Farynowska