search
REKLAMA
Ranking

WAMPIRY W LUDZKIEJ SKÓRZE. Gdy krew schodzi na dalszy plan

Maja Budka

7 sierpnia 2017

Filmorg - grafika zastępcza - logo portalu.
REKLAMA

Cronos

sucker punch

Jak ciężkie jest brzemię nieśmiertelności? Klasyczny horror Guillermo del Toro (będący również jego pierwszym filmem fabularnym) opowiada historię starzejącego się antykwariusza Jesusa Grisa (Federico Luppi), który wszedł w posiadanie tajemniczego mechanizmu, zapewniającego właścicielowi życie wieczne. Błogosławieństwo wiecznej młodości zsyła również ze sobą klątwę uzależnienia. Bohater nie odróżnia dobra i zła. Żądza wiecznego życia przesłania świat kruchemu starcowi, który z fascynacją łaknie ludzkiej krwi, gubi poczucie moralności dla słodkiej, wampirzej młodości oraz oczyszczonej ze zmarszczek twarzy.

Uzależnienie

Metaforyczny obraz Abla Ferrary traktuje o upadku przekonań i moralności człowieka. Kathleen Conklin (Lili Taylor), studentka filozofii, stając się ofiarą ulicznego ataku przemienia się w strzygę. Jako kompulsywny morderca wypacza stare przekonania, usprawiedliwiając swoje nowe, mordercze tendencje. Abel Ferrara zaś używa Uzależnienia jako analizy tematów ludzkich wartości. Stanowi intymne odniesienie do narkomanii, przybliżając w tym miejscu krwawy, przestępczy nałóg głównej bohaterki oraz jej degradację. Ukazany tu wampiryzm jest wyróżnikiem zła tętniącego w człowieku, które zawsze będzie w nim obecne, ale nad którym trzeba zapanować. Jest jak ziarno, które kiełkuje, aby przejąć władzę nad słabym duchem i ciałem.

O dziewczynie, która wraca nocą sama do domu

Artystyczny, romantyczny, feministyczny film Any Lily Amirpour. Małe, ponure miasteczko pełne przestępczości i łajdactwa jest terroryzowane przez samotnego wampira (Sheila Vand), którego obecność nie jest w obliczu Bad City niczym przerażającym. Reżyser kreuje postać tajemniczej dziewczyny w burce jako szeryfa wymierzającego sprawiedliwość niegodziwym mężczyznom. Kobieta o łagodnej, dziewczęcej urodzie kryje się w swojej niezaprzeczalnie czadowej ciemni, słuchając muzyki z płyt winylowych oraz tańcząc pod błyszczącą, dyskotekową kulą. Na ulicach zaś mknie na deskorolce jak upiór. Z czasem zaś jej groźna, ponura twarz łagodnieje, gdy uczucie rodzi się między nią a śmiertelnikiem. Intymna relacja między bohaterami budzi nowe, nieznane dotąd uczucia oraz wprawia w osobliwą ekstazę. Kolejny przykład wampira-wyrzutka, którego potrzeby bliskości niczym nie różnią się od naszych ludzkich pragnień.

korekta: Kornelia Farynowska

Maja Budka

Maja Budka

Oficjalna chuliganka Wong Kar Waia

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA