Wajda nie dostanie Oscara! Kto jeszcze wypadł z wyścigu w kategorii „Film zagraniczny”?
Jak co roku w okolicach połowy grudnia, znamy już składającą się z dziewięciu pozycji shortlistę dzieł, które mają szansę na Oscara 2017 w kategorii „Film zagraniczny”. Na zdominowanej przez europejskie filmy liście zabrakło Powidoków Andrzeja Wajdy, a także (co zaskakujące) świetnie ocenianego francuskiego kandydata – Elle (nagrodzonego w kategorii „Najlepszy film zagraniczny” w Critics’ Choice i nominowanego w tej samej do Złotych Globów).
Dziwi również pominięcie Nerudy (z Gaelem Garcíą Bernalem i Luisem Gnecco w rolach głównych), dzieła jednego z najlepszych chilijskich reżyserów, Pabla Larraina. Choć jego kolejny film, opowiadający o wydarzeniach po śmierci Johna F. Kennedy’ego z perspektywy jego żony (w roli Jacqueline Natalie Portman) prawdopodobnie zmieści się w shortliście bądź nominacjach do najlepszego filmu, a jeśli nie, to przynajmniej ścieżki dźwiękowej czy kostiumów.
Na drugiego Oscara nie może w tym roku liczyć również wielki Almodóvar (w 2003 Porozmawiaj z nią otrzymał nagrodę akademii za najlepszy scenariusz oryginalny) ze swoją Julietą.
Jakie filmy będą brane pod uwagę przy wyłanianiu finałowych nominacji?
Oto lista:
Land of Mine Martina Zandvlieta – Dania.
Toni Edrmann Maren Ade – Niemcy. To film, który zebrał już worek nagród (m.in. Europejskich Nagród Filmowych) i nominacji (do Złotych Globów czy nagrody British Independent Film).
The King’s Choice Erika Poppe – Norwegia. Historia o pojawieniu się nazistów w Oslo w 1940 roku.
A man called Ove Hannesa Holma – Szwecja. Obsypany nagrodami przez Szwedzki Instytut Filmowy, w dwóch kategoriach nominowany również do Europejskich Nagród Filmowych.
Nazywam się Cukinia Claude’a Barrasa – Szwajcaria. To jedyna animacja w tym zestawieniu. Uniwersalna historia nietuzinkowych bohaterów również cieszy się powodzeniem w filmowych konkursach, zebrawszy nominacje do Złotego Globu, Europejskich Nagród Filmowych czy Golden Camera na festiwalu w Cannes.
Tanna Bentleya Deana i Martina Butlera – Australia. Rzecz dzieje się na jednej z malowniczych wysepek Oceanu Spokojnego. Jak plemię Yakel połączy stare z nowym?
To tylko koniec świata Xaviera Dolana – Kanada. Xavier Dolan to jeden z najzdolniejszych reżyserów młodego pokolenia. Ma dwadzieścia siedem lat, a na koncie siedem pełnometrażówek. I to jakich! Za To tylko koniec świata z Gaspardem Ullielem i Léą Seydoux Dolan zdobył w Cannes nagrodę dla najlepszego filmu i nagrodę jury ekumenicznego. A po premierze kilkuminutową owację.
Klient Asghara Farhadiego – Iran. Za scenariusz do Klienta Asghar Farhadi zdobył już główną nagrodę w Cannes. Czy zdobywca Oscara 2012 dla najlepszego filmu zagranicznego (za wyważone, klimatyczne Rozstanie) powtórzy sukces?
Paradise Andrieja Konczałowskiego – Rosja. To kolejny w zestawieniu (tym razem czarno-biały) film wojenny, w którym splatają się ścieżki trzech różnorodnych person.
Finałową piątkę poznamy 24 stycznia 2017 roku.
Rozum przemawia za Tonim Erdmannem (nagrodę odebrałaby wtedy kobieta), serce już dawno oddałam Dolanowi. Macie swoje typy?
korekta: Kornelia Farynowska