Świetne filmy, o których NIE WIEDZIELIŚCIE, że są oparte na FAKTACH
„Życie pisze najbardziej oryginalne, najbardziej komiczne, a jednocześnie najbardziej dramatyczne scenariusze” – powiedziała kiedyś Wiesława Szymborska i ciężko się z nią nie zgodzić. Oto sześć świetnych filmów opartych na życiorysach prawdziwych ludzi i opowiadających o wydarzeniach, które miały miejsce naprawdę.
Dzwonić Northside 777 (1947)
Ten świetny dramat kryminalny z Jamesem Stewartem został oparty na prawdziwej, fascynującej historii. W filmie Henry’ego Hathawaya aktor wcielił się w rolę dziennikarza, któremu przełożony zleca głębsze zbadanie sprawy oskarżenia o morderstwo policjanta niejakiego Franka Wiecka (Richard Conte), Amerykanina polskiego pochodzenia. Dzięki własnemu śledztwu dziennikarz odkrywa, że za zbrodnię skazano niewinnego człowieka. Film oparty jest na prawdziwych życiorysach reportera Jamesa McGuire’a i Josepha Majczka, który dzięki dociekliwości dziennikarza został oczyszczony z ciążących na nim zarzutów. Prawdziwego mordercy policjanta Williama D. Lundy’ego nigdy nie znaleziono.
Dźwięki muzyki (1965)
Akcja filmu rozgrywa się w Austrii pod koniec lat 30. Pragnąca zostać zakonnicą krnąbrna i pełna życia Maria (Julie Andrews), pasjonatka śpiewu, zostaje wysłana do domu owdowiałego kapitana Georga von Trappa (Christopher Plummer), aby zostać guwernantką jego siódemki dzieci. Maria uczy dzieci umiłowanego przez siebie śpiewu, dzięki czemu osiągają sukcesy na scenie i wkrótce zakochuje się w kapitanie. Nagrodzony Oscarem i Złotym Globem musical w reżyserii Roberta Wise’a opowiada tak naprawdę o prawdziwym życiu. Maria istniała naprawdę – także chciała zostać zakonnicą, ale los sprawił, że jako młoda guwernantka pokochała rodzinę von Trappów, wyszła za mąż za Georga i zaraziła dzieci pasją do śpiewania.
Badlands (1973)
Podobne wpisy
Film Terrence’a Malicka to wyjątkowo udany reżyserski debiut, zaliczany do najważniejszych dzieł kina amerykańskiego. W tym kryminalnym filmie neo-noir nastoletnia Holly (Sissy Spaceck) poznaje starszego od siebie Kita (Martin Sheen). Młodzi zakochują się w sobie i, ku niezadowoleniu ojca dziewczyny, uciekają razem. Są trochę jak Bonnie i Clyde. Kit jest jednak agresywny, aspołeczny i nieprzewidywalny, a niedojrzała Holly podąża ślepo za nim. Wspólnie kradną i mordują, uciekając przez policją. Inspiracją dla Badlands miał być życiorys seryjnego mordercy Charlesa Starkweathera, który pod koniec 1957 roku wyruszył ze swoją niepełnoletnią dziewczyną Caril Ann Fugate w krwawą podróż. Podobnie jak Starkweather, Kit w filmie Malicka stylizuje się na swojego idola Jamesa Deana.
Horror Amityville (1979)
Słynny horror o zjawiskach paranormalnych doświadczanych przez rodzinę w nowo zakupionym domu to już klasyka filmów o nawiedzonych domostwach. W filmie Stuarta Rosenberga rodzina Lutzów wprowadza się do domu, w którym kiedyś popełniono morderstwo – Ronald DeFeo, najstarszy syn w rodzinie, zabił swoich rodziców i czwórkę młodszego rodzeństwa. Cała rodzina Lutzów zaczyna doświadczać dziwnych zjawisk, które wpływają na ich stan psychiczny. Ta historia wydarzyła się naprawdę i nawet nazwiska jej bohaterów nie zostały zmienione na potrzeby filmu.
Oskarżeni (1988)
Niezwykle mocny i autentyczny film, za który Jodie Foster zdobyła Oscara i Złoty Glob, opowiada wstrząsającą historię Sary Tobias, brutalnie zgwałconej przez kilku mężczyzn podczas wieczoru w barze, gdy wiele innych osób tylko biernie obserwowało zdarzenie. Kobieta postanawia walczyć o sprawiedliwość. Historię Sary Tobias oparto na prawdziwym życiorysie Cheryl Araujo, młodej kobiety, która odwiedziła lokalny bar, aby kupić papierosy i wypić drinka. Została zgwałcona przez kilku mężczyzn na stole bilardowym. W Oskarżonych to jedna z najbardziej wstrząsających scen.
Terminal (2004)
Niewielu wie, że słynna i uwielbiana przez wszystkich komedia romantyczna została oparta na prawdziwym życiorysie. W filmie Stevena Spielberga Tom Hanks gra Viktora Navorskiego, obywatela Krakozji, fikcyjnego państwa z Europy Wschodniej, który po wylądowaniu na lotnisku w Nowym Jorku dowiaduje się, że jego ojczyzna przestała w międzyczasie istnieć z powodu zamachu stanu, a jego paszport jest nieważny. Viktor staje się bezpaństwowcem, niemogącym wrócić do swojego kraju ani wjechać do Stanów Zjednoczonych. Zmuszony jest do zamieszkania na lotnisku. W podobnej sytuacji znalazł się w Mehran Karimi Nasseri, irański uchodźca, od którego Steven Spielberg kupił prawa do jego historii. W 1988 roku odmówiono mu wjazdu do Wielkiej Brytanii z powodu braku paszportu i dokumentu potwierdzającego status uchodźcy, które, jak twierdził Nasseri, zostały mu ukradzione. Odesłano go do Francji, gdzie sytuacja się powtórzyła, a Irańczyk utknął na paryskim lotnisku Charlesa de Gaulle’a na kolejne 18 lat.