PRODUCENCI. Oryginał i remake
Autorem tekstu jest Przemek Romanowski.
Rok produkcji: 1968Kraj: USA Reżyseria: Scenariusz: | Rok produkcji: 2005Kraj: USA Reżyseria: Scenariusz: |
Max Bialystock jest producentem teatralnym. Niegdyś ceniony, ma na swoim koncie kilka sukcesów, jednak od kilku lat ma okropnego pecha. Każda z wyprodukowanych i wystawionych przez niego sztuk okazuje się kompletną klapą, co gorsza – finansową. Stąd też ledwo wiąże koniec z końcem i notorycznie brakuje mu gotówki. Dorabia jako pan zabawiający bogate starsze panie. Pewnego dnia odwiedza go Leo Bloom – poborca podatkowy i księgowy, który niechcący podsuwa mu pomysł zarobienia dużej ilości gotówki. Ma on polegać na zebraniu wysokich funduszy na sztukę teatralną – funduszy znacznie wyższych od potrzeb, o czym mają wiedzieć tylko Bialystock i Bloom, a fakt ma zostać zamaskowany dzięki “kreatywnej księgowości”. Wierzyciele, którzy dostarczą funduszy oczekują udziału w zyskach – te mają być wysokie, nierealne wręcz. Ale co będzie, jeśli jednak zyski okażą się minimalne, bo sztuka się nie sprzeda? O to właśnie chodzi – przedstawienie ma się okazać kompletną klapą, zdjętą z afisza po pierwszym dniu wystawiania. Zysków nie będzie, a całą sprytnie zaksięgowaną gotówkę, którą nasi producenci “wydali” na to przedsięwzięcie, będą mogli zatrzymać dla siebie. Teraz pozostaje tylko znaleźć najgorszą w świecie sztukę, najgorszego w świecie reżysera i najgorszą w świecie ekipę aktorską, a następnie wyprodukować spektakl. Jednak, jak nietrudno się domyślić, efekt okaże się dokładnie odwrotny od zamierzonego, a misterny plan legnie w gruzach.
Max Bialystock i Leo Bloom Franz Liebkind (Kenneth Mars) Carmen Ghia i Roger DeBris Ulla (Lee Meredith) | Max Bialystock i Leo Bloom Franz Liebkind (Will Ferrell) Carmen Ghia i Roger DeBris Ulla (Uma Thurman) |
Popisy taneczno-wokalne mają miejsce tylko podczas przedstawień, prób lub castingu. | Film jest pełnokrwistym musicalem. Niemal każda scena ilustrowana jest piosenką lub tańcem. | |
O tym, że Max Bialystock jest mistrzem w produkowaniu gniotów i klap finansowych dowiadujemy się z jego pierwszej rozmowy z Leo Bloomem. | Film otwiera scena pokazująca ludzi wychodzących z ostatniego przedstawienia wyprodukowanego przez Maksa – przedstawienia będącego oczywiście kolejnym niewypałem i klapą finansową. | |
Tytułową rolę w przedstawieniu “Wiosna Hitlera” zagrał, wybrany we wcześniejszym castingu, niejaki Lorenzo St. DuBois, dla przyjaciół L.S.D. (w tej roli Dick Shawn). | Postać L.S.D. w ogóle nie pojawia się w filmie, natomiast wskutek okoliczności rola Hitlera przypada w udziale reżyserowi sztuki – Rogerowi DeBris. | |
Nie wiemy, jak wygląda codzienna praca Leo Blooma. | W filmie mamy obszerną scenę ukazującą miejsce pracy Blooma, a nawet poznajemy jego bezpośredniego przełożonego. | |
Rola Ulli ogranicza się do bycia króliczkiem-sekretarką. | Oprócz posady króliczka-sekretarki, Ulla dostaje także rolę w przedstawieniu. | |
O tym, że przedstawienie podoba się jednak publiczności, Max i Leo dowiadują się, gdy siedzą w przyteatralnym barze i przedwcześnie opijają sukces. | Gazety i transparenty są dla Maksa i Leo źródłem informacji o tym, że ich cały misterny plan nie wypalił. | |
Gdy plan Maksa i Leo okazuje się porażką, wraz ze scenarzystą Franzem Liebkindem postanawiają wysadzić teatr. | Scena wysadzania teatru nie ma miejsca w filmie. | |
Nie wiemy, jakie są dalsze losy Ulli po całym nieudanym przedsięwzięciu. | Ulla i Leo Bloom zostają parą, uciekają do Rio, po czym wracają, aby bronić Maksa na sali sądowej. |