Nie tylko chciwi biznesmeni. PRODUCENCI filmowi z MISJĄ i KLASĄ
Dede Gardner (i Brad Pitt)
W zdominowanym przez mężczyzn biznesie Dede Gardner udało się nie tylko znaleźć miejsce dla siebie, ale także zagospodarować pewną niszę, w której odniosła ona wielki sukces. Otóż Gardner postawiła na kino niezależne, zaangażowane politycznie, z podtekstem społecznym i obyczajowym, a także na interesujących młodych filmowców. Spod jej producenckiej ręki wyszły takie dzieła jak Zniewolony i Moonlight, a także Selma – wszystkie zrealizowane przez czarnoskórych reżyserów (a trzeci przez samą reżyserkę); dwa pierwsze zostały nagrodzone Oscarami za film roku. Gardner wyprodukowała także niepokorne Big Short, Vice i Machinę wojenną, wyszukane i autorskie Drzewo życia, nowoczesny i rewizjonistyczny western Zabójstwo Jessego Jamesa przez tchórzliwego Roberta Forda i kilka innych tytułów. Imponująca filmografia Dede sprawia, że producentka już należy do ścisłej czołówki twórców współczesnego kina, ale przecież nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa. Warto dodać, że Gardner jest biznesową partnerką Brada Pitta, a część z wyżej wymienionych filmów realizowali oni razem. Jeśli więc kogoś zastanawiało, dlaczego ten znakomity aktor ostatnio mniej udziela się na ekranie, oto odpowiedź: Pitt zajął się produkcją i na tym polu odnosi wielkie sukcesy (wystarczy wspomnieć, że razem z Gardner i współproducentami odebrał statuetkę Oscara za Zniewolonego).
Saul Zaentz
Jakość, nie ilość – to motto zdawało się przyświecać Zaentzowi podczas jego długiej, ale bardzo minimalistycznej kariery. Na dziewięć wyprodukowanych przez niego filmów trzy wyróżniono Oscarem dla najlepszego filmu. A były to nie byle jakie obrazy: Lot nad kukułczym gniazdem, Amadeusz, Angielski pacjent. Zaentz jest odpowiedzialny za pierwszą próbę przeniesienia na duży ekran Władcy Pierścieni (osławiona, ale nadal na swój sposób imponująca animacja Ralpha Bakshiego z 1978). Nieco mniej znane, ale niezmiernie interesujące filmy Zaentza to: Wybrzeże Moskitów (reżyseria: Peter Weir), Nieznośna lekkość bytu (reżyseria: Philip Kaufman, na motywach powieści Milana Kundery), Zabawa w Boga (reżyseria: Héctor Babenco). Ostatnim filmem, przy którym pracował Zaentz, były Duchy Goi – również ostatni projekt reżyserski Miloša Formana.
“Pytanie: dlaczego Hollywood produkuje tylko gówna i nazywa to filmami? Odpowiedź: z powodu pieniędzy” – powiedział podobno Zaentz. Oczywiście produkcja filmów nie jest pracą charytatywną i wyprodukowane filmy przyniosły mu fortunę, jednak patrząc na jego filmografię, wybór tytułów, tematykę i poziom artystyczny, można założyć, że Zaentz naprawdę wierzył w to, co robi.
George Clooney
Przykład błyskotliwej kariery w iście amerykańskim stylu. Clooney zaczynał jako epizodysta, potem udało mu się podpić serca telewidzów swoją rolą w Ostrym dyżurze. Po telewizji przyszedł czas na kino, do którego wszedł z impetem, wcielając się w charyzmatycznego złodzieja i zabójcę w Od zmierzchu do świtu. Kilka lat później Clooney był już gwiazdą światowego formatu i symbolem seksu – a najlepsze miało dopiero nadejść. Na początku XXI wieku artysta zaczął wykorzystywać swoje znajomości i talent i zaangażował się w produkcję filmową. W 2002 pracował jako producent wykonawczy przy społecznym dramacie Todda Haynesa Daleko od nieba oraz przy Bezsenności Christophera Nolana. W tym samym roku premierę miał jego debiut reżyserski – znakomicie przyjęty Niebezpieczny umysł, zrealizowany na podstawie scenariusza Charliego Kaufmana. Następne lata to pasmo sukcesów Clooneya-aktora, Clooneya-reżysera i Clooneya-producenta. Oscar za rolę drugoplanową w politycznym thrillerze Syriana (którego był współproducentem), artystyczny sukces i szereg nagród dla historycznego dramatu Good night and good luck, znakomite role w Michaelu Claytonie i Spadkobiercach. Aby zebrać fundusze na ten pierwszy, zastawił własny dom pod hipotekę – był to bowiem jego życiowy projekt wynikajacy z pasji i poglądów politycznych. Nie zwalniając tempa, Clooney zaangażował się w produkcję filmów z mocnym podtekstem politycznym. Spod jego producenckich rąk wyszły Idy marcowe, Operacja Argo, Zakladnik z Wall Street. Jego najnowszym projektem jest serialowa adaptacja słynnej powieści Josepha Hellera Paragraf 22. Obecnie Clooney produkuje dokument o śmierci Juana Geradi Codenery – gwatemalskiego duchownego i obrońcy praw człowieka, zamordowanego w 1998 z pobudek politycznych.