search
REKLAMA
Artykuły o filmach, publicystyka filmowa

Najlepsze filmy według najlepszych

Rafał Oświeciński

28 sierpnia 2012

Filmorg - grafika zastępcza - logo portalu.
REKLAMA

Magazyn Sight&Sound właśnie opublikował arcyciekawą listę najlepszych filmów świata. Nie byle jaką, bo uśredniającą głosy blisko 1000(!) list osobistych krytyków i ludzi filmu PLUS ponad 350 list reżyserów, które również podsumowano w formie rankingu. Na stronie www S&S możecie przejrzeć wszystkie listy oraz zobaczyć, kto i jak głosował, nieraz z komentarzami.

 

Skala przedsięwzięcia – o zasięgu globalnym – robi duże wrażenie. Tym bardziej, że wyniki nie są aż tak zaskakujące i powtarzają setki innych, podobnego typu rankingów. A czy inaczej można? Pewnie tak, gdyby…

 

(na marginesie)

…gdyby KMF zorganizował podobny plebiscyt, to z pewnością Top100 (nie mówiąc o Top10) wyglądałby zupełnie inaczej niż wspólny głos krytyki czy twórców. Za bardzo uwielbiamy kino popularne i erę vhs, aby je zignorować, a na ich miejsce postawić „Tokyo Story” (wybitne, lecz wcale nie lepsze od „Terminatora 2”, nieprawdaż? Na marginesie: film Camerona zajął 894. miejsce i zagłosowała na niego… jedna osoba). Właśnie w KMF trwa wykańczające głosowanie na najlepsze filmy lat 80. (we wrześniu publikacja) i jakimś cudem nie po drodze nam z wysublimowanymi gustami krytyki. A fragmenty poniższych rankingów zastanawiają w dwójnasób: czy to z nami, kinomanami coś nie tak, czy ocenami tych, Którzy Się Znają? 🙂

Zresztą, spójrzcie na top krytyki i top reżyserów.

 

Najlepsze filmy według ludzi filmu (krytycy, dystrybutorzy, scenarzyści itp):

 

  1. Vertigo (1958)
  2. Citizen Kane (1941)
  3. Tokyo Story (1953)
  4. Règle du jeu, La (1939)
  5. Sunrise (1927)
  6. 2001: A Space Odyssey (1968)
  7. Searchers, The (1956)
  8. Man with a Movie Camera (1929)
  9.  Passion of Joan of Arc (1927)
  10. 8½ (1963)

 

 

 

Najlepsze filmy według reżyserów:

  1. Tokyo Story (1953)
  2. 2001: A Space Odyssey (1968)
  3. Citizen Kane (1941)
  4. 8½ (1963)
  5. Taxi Driver (1976)
  6. Apocalypse Now (1979)
  7. Vertigo (1958)
  8. Godfather: Part I, The (1972)
  9. Mirror (1974)
  10. Bicycle Thieves, The (1948)

 

 

 

 

W szczegółach listy są różne, ale w ogóle – bardzo do siebie podobne, hołdujące klasykom kina i  niekwestionowanym przez nikogo arcydziełom. Nic w nich zaskakującego, choć wysoka pozycja filmu Ozu nie była dotychczas aż tak widoczna. A tutaj proszę – na obu listach i to na podium.

Najciekawsze jednak są listy osobiste  kilku reżyserów. Pośród tuzów kina w rodzaju Scorsese, Allena, Coppoli czy Tarantino, znalazło się miejsce na Top10 od gorących nazwisk: Edgara Wrighta, Marca Webba czy Guillermo del Toro.

Co daje wgląd w listę filmów? W sumie wiele i niewiele zarazem. Część filmów, którymi zachwycają się reżyserzy, nie ma nic wspólnego ze stylem czy sposobem opowiadania, którym oni sami operują czy starają się w jakiś sposób oddawać hołd. Dla niektórych jednak osobisty top jest niewątpliwą inspiracją i to tak często cytowaną w dziełach, że aż staje się niejako charakterystycznym podpisem. Wyobrażacie sobie Top 10 Tarantino bez Sergio Leone? No ja też nie, ale inne typy są nie mniej ciekawe. Fajnie zobaczyć co jest natchnieniem i wzorem dla ludzi, którzy sami bywają natchnieniem i wzorem dla innych.

 

Najpierw świeże nazwiska (lub mające na koncie tylko kilka filmów, nieraz i nie dwa znakomitych)

Edgar Wright (mistrz sponiewierania znanych gatunków, odpowiedzialny za „Shaun of the Dead” i jedną z najoryginalniejszych adaptacji komiksu w historii świata czyli „Scott Pilgrim vs. The World”)

  1. 2001: A Space Odyssey (1968) – Stanley Kubrick
  2. An American Werewolf in London (1981) – John Landis
  3. Carrie (1976) – Brian de Palma
  4. Dames (1934) – Busby Berkeley
  5. Don’t Look Now (1973) – Nicolas Roeg
  6. Duck Soup (1933) – Leo McCarey
  7. Psycho (1960) – Alfred Hitchcock
  8. Raising Arizona (1987) – Joel & Ethan Coen
  9. Taxi Driver (1976) – Martin Scorsese
  10. The Wild Bunch (1969) – Sam Peckinpah

 

 

Guillermo del Toro (wybitnie dobre „Pan’s Labyrinth” i udana ekranizacja komiksu, czyli “Hellboy””)

  1. 8½ (1963) – Federico Fellini
  2. La Belle et la Bete (1946) – Jean Cocteau
  3. Frankenstein (1931) – James Whale
  4. Freaks (1932) – Tod Browning
  5. Goodfellas (1990) – Martin Scorsese
  6. Greed (1925) – Erich von Stroheim
  7. Los Olvidados (1950) – Luis Bunel
  8. Modern Times (1936) – Charles Chaplin
  9. Nosferatu (1922) – F.W. Murnau
  10. Shadow of a Doubt (1943) – Alfred Hitchcock

 

 

Matthew Vaughn (oklaskiwane zewsząd „Kick-Ass” i „X-Men: First Class”)

  1. Back to the Future (1985) – Robert Zemeckis
  2. Being There (1979) – Hal Ashby
  3. The Deer Hunter (1977) – Michael Cimino
  4. The Good, The Bad, and the Ugly (1966) – Sergio Leone
  5. Lawrence of Arabia (1962) – David Lean
  6. Raiders of the Lost Ark (1981) – Steven Spielberg
  7. Reservoir Dogs (1991) – Quentin Tarantino
  8. Rocky III (1982) – Sylvester Stallone
  9. Scarface (1983) – Brian De Palma
  10. Star Wars (1977) – George Lucas

 

 

 

Marc Webb (najlepsza komedia romantyczna XXI wieku, czyli „500 Days of Summer” oraz udany reboot Spidermana)

  1. 8½ (1963) – Federico Fellini
  2. Annie Hall (1977) – Woody Allen
  3. The Bridge on the River Kwai (1957) – David Lean
  4. Children of Men (2006) – Alfonso Cuaron
  5. City Lights (1931) – Charles Chaplin
  6. Dead Poets Society (1989) – Peter Weir
  7. The Graduate (1967) – Mike Nichols
  8. Singin’ in the Rain (1951) – Stanley Donen/Gene Kelly
  9. Three Colours: Red (1994) – Krzysztof Kieslowski
  10. The Year of Living Dangerously (1982) – Peter Weir

 

 

Gaspar Noe (ostatnio szaleńcze „Wkraczając w pustkę”, a wcześniej kontrowersyjne „Nieodwracalne”)

  1. 2001: A Space Odyssey          (1968) – Stanley Kubrick
  2. Amour             (2012) – Michael Haneke
  3. Angst   (1983) – Gerald Kargl
  4. chien andalou, Un       (1928) – Luis Buñuel
  5. Eraserhead      (1976) – David Lynch
  6. I am Cuba       (1964) – Mikhail Kalatozov
  7. King Kong        (1933) – Merian C. Cooper/Ernest B. Schoedsack
  8. Salo, or The 120 Days of Sodom        (1975) – Pier Paolo Pasolini
  9. Scorpio Rising (1964) – Kenneth Anger
  10. Taxi Driver       (1976) – Martin Scorsese

 

 

Sam Mendes (odpowiada za „American Beauty”, „Road to perdition” i najnowszego Bonda, czyli „Skyfall”)

  1. The 400 Blows (1959) – Fracois Truffaut
  2. Blue Velvet (1986) – David Lynch
  3. Citizen Kane (1941) – Orson Welles
  4. Fanny and Alexander (1984) – Ingmar Bergman
  5. The Godfather: Part II (1974) – Francis Ford Coppola
  6. Kes (1969) – Ken Loach
  7. Rosemary’s Baby (1968) – Roman Polanski
  8. Taxi Driver (1976) – Martin Scorsese
  9. There Will Be Blood (2007) – Paul Thomas Anderson
  10. Vertigo (1958) – Alfred Hitchcock

 

 

 

I klasycy kina, których filmy są zawsze obecne w czubie każdego rankingu.

 

Francis Ford Coppola

  1. The Apartment (1960) – Billy Wilder
  2. Ashes and Diamonds (1958) – Andrzej Wajda
  3. The Bad Sleep Well (1960) – Akira Kurosawa
  4. The Best Years of Our Lives (1946) – William Wyler
  5.  I Vitelloni (1953) – Federico Fellini
  6.  The King of Comedy (1983) – Martin Scorsese
  7. Raging Bull (1980) – Martin Scorsese
  8.  Singin’ in the Rain (1951) – Stanley Donen/Gene Kelly
  9. Sunrise (1927) – F.W. Murnau
  10. Yojimbo (1961) – Akira Kurosawa

 

Martin Scorsese

  1. 2001: A Space Odyssey (1968) – Stanley Kubrick
  2. 8½ (1963) – Federico Fellini
  3. Ashes and Diamonds (1958) – Andrzej Wajda
  4. Citizen Kane (1941) – Orson Welles
  5. The Leopard (1963) – Luchino Visconti
  6. Paisa (1946) – Roberto Rossellini
  7. The Red Shoes (1948) – Michael Powell/Emeric Pressburger
  8. The River (1951) – Jean Renoir
  9. Salvatore Giuliano (1962) – Francesco Rosi
  10. The Searchers (1956) – John Ford
  11. Ugetsu Monogatari (1953) – Mizoguchi Kenji
  12. Vertigo (1958) – Alfred Hitchcock

 

 Michael Mann

  1. Apocalypse Now    (1979) – Francis Ford Coppola
  2. Avatar        (2009) – James Cameron
  3. Battleship Potemkin          91925) – Sergei M Eisenstein
  4. Biutiful       (2009) – Alejandro González Iñárritu
  5. Citizen Kane          (1941) – Orson Welles
  6. Dr. Strangelove     (1963) – Stanley Kubrick
  7. Darling Clementine, My     (1946   John Ford
  8. Passion of Joan of Arc       (1927) – Carl Theodor Dreyer
  9. Raging Bull (1980) – Martin Scorsese
  10. Wild Bunch, The    (1969) – Sam Peckinpah

 

 

 Quentin Tarantino

  1. Apocalypse Now (1976) – Francis Ford Coppola
  2. The Bad News Bears (1976) – Michael Ritchie
  3. Carrie (1976) – Brian De Palma
  4. Dazed and Confused (1993) – Richard Linklater
  5. The Good, the Bad, and the Ugly (1966) – Sergio Leone
  6. The Great Escape (1963) – John Sturges
  7. His Girl Friday (1939) – Howard Hawks
  8. Jaws (1975) – Steven Spielberg
  9. Pretty Maids All in a Row (1971) – Roger Vadium
  10. Rolling Thunder (1997) – John Flynn
  11. Sorcerer (1977) – William Friedkin
  12. Taxi Driver (1976) – Martin Scorsese

 

Woody Allen

  1. The 400 Blows (1959) – Francois Truffaut
  2. 8½ (1963) – Federico Fellini
  3. Amarcord (1972) – Federico Fellini
  4. The Bicycle Theives (1948) – Vittorio de Sica
  5. Citizen Kane (1941) – Orson Welles
  6. The Discreet Charm of the Bourgeoisie (1972) – Luis Bunel
  7. La grand illusion (1937) – Jean Renoir
  8. Paths of Glory (1957) – Stanley Kubrick
  9. Rashomon (1950) – Akira Kurosawa
  10. The Seventh Seal (1957) – Ingmar Bergman

 

Mike Leigh

  1. American Madness            (1932) – Frank Capra
  2. Barry Lyndon         (1975) – Stanley Kubrick
  3. Emigrants, The      (1970) – Jan Troell
  4. How a Mosquito Operates (1912) – Winsor McCay
  5. I am Cuba  (1964) – Mikhail Kalatozov
  6. Jules et Jim           (1962) – François Truffaut
  7. Radio Days (1987) – Woody Allen
  8. Songs from the Second Floor       (2000) – Roy Andersson
  9. Tokyo Story           (1953) – Ozu Yasujirô
  10. Tree of Wooden Clogs, The           (1978) – Ermano Olmi

 

Pełna lista głosujących, dokładne wyniki, a także komentarze niektórych twórców (Edgar Wright i Michael Mann na przykład) do znalezienia TUTAJ.

Avatar

Rafał Oświeciński

Celuloidowy fetyszysta niegardzący żadnym rodzajem kina. Nie ogląda wszystkiego, bo to nie ma sensu, tylko ogląda to, co może mieć sens.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA