Najlepsze filmy według najlepszych
Magazyn Sight&Sound właśnie opublikował arcyciekawą listę najlepszych filmów świata. Nie byle jaką, bo uśredniającą głosy blisko 1000(!) list osobistych krytyków i ludzi filmu PLUS ponad 350 list reżyserów, które również podsumowano w formie rankingu. Na stronie www S&S możecie przejrzeć wszystkie listy oraz zobaczyć, kto i jak głosował, nieraz z komentarzami.
Skala przedsięwzięcia – o zasięgu globalnym – robi duże wrażenie. Tym bardziej, że wyniki nie są aż tak zaskakujące i powtarzają setki innych, podobnego typu rankingów. A czy inaczej można? Pewnie tak, gdyby…
(na marginesie)
…gdyby KMF zorganizował podobny plebiscyt, to z pewnością Top100 (nie mówiąc o Top10) wyglądałby zupełnie inaczej niż wspólny głos krytyki czy twórców. Za bardzo uwielbiamy kino popularne i erę vhs, aby je zignorować, a na ich miejsce postawić „Tokyo Story” (wybitne, lecz wcale nie lepsze od „Terminatora 2”, nieprawdaż? Na marginesie: film Camerona zajął 894. miejsce i zagłosowała na niego… jedna osoba). Właśnie w KMF trwa wykańczające głosowanie na najlepsze filmy lat 80. (we wrześniu publikacja) i jakimś cudem nie po drodze nam z wysublimowanymi gustami krytyki. A fragmenty poniższych rankingów zastanawiają w dwójnasób: czy to z nami, kinomanami coś nie tak, czy ocenami tych, Którzy Się Znają? 🙂
Zresztą, spójrzcie na top krytyki i top reżyserów.
Najlepsze filmy według ludzi filmu (krytycy, dystrybutorzy, scenarzyści itp):
- Vertigo (1958)
- Citizen Kane (1941)
- Tokyo Story (1953)
- Règle du jeu, La (1939)
- Sunrise (1927)
- 2001: A Space Odyssey (1968)
- Searchers, The (1956)
- Man with a Movie Camera (1929)
- Passion of Joan of Arc (1927)
- 8½ (1963)
Najlepsze filmy według reżyserów:
- Tokyo Story (1953)
- 2001: A Space Odyssey (1968)
- Citizen Kane (1941)
- 8½ (1963)
- Taxi Driver (1976)
- Apocalypse Now (1979)
- Vertigo (1958)
- Godfather: Part I, The (1972)
- Mirror (1974)
- Bicycle Thieves, The (1948)
W szczegółach listy są różne, ale w ogóle – bardzo do siebie podobne, hołdujące klasykom kina i niekwestionowanym przez nikogo arcydziełom. Nic w nich zaskakującego, choć wysoka pozycja filmu Ozu nie była dotychczas aż tak widoczna. A tutaj proszę – na obu listach i to na podium.
Najciekawsze jednak są listy osobiste kilku reżyserów. Pośród tuzów kina w rodzaju Scorsese, Allena, Coppoli czy Tarantino, znalazło się miejsce na Top10 od gorących nazwisk: Edgara Wrighta, Marca Webba czy Guillermo del Toro.
Co daje wgląd w listę filmów? W sumie wiele i niewiele zarazem. Część filmów, którymi zachwycają się reżyserzy, nie ma nic wspólnego ze stylem czy sposobem opowiadania, którym oni sami operują czy starają się w jakiś sposób oddawać hołd. Dla niektórych jednak osobisty top jest niewątpliwą inspiracją i to tak często cytowaną w dziełach, że aż staje się niejako charakterystycznym podpisem. Wyobrażacie sobie Top 10 Tarantino bez Sergio Leone? No ja też nie, ale inne typy są nie mniej ciekawe. Fajnie zobaczyć co jest natchnieniem i wzorem dla ludzi, którzy sami bywają natchnieniem i wzorem dla innych.
Najpierw świeże nazwiska (lub mające na koncie tylko kilka filmów, nieraz i nie dwa znakomitych)
Edgar Wright (mistrz sponiewierania znanych gatunków, odpowiedzialny za „Shaun of the Dead” i jedną z najoryginalniejszych adaptacji komiksu w historii świata czyli „Scott Pilgrim vs. The World”)
- 2001: A Space Odyssey (1968) – Stanley Kubrick
- An American Werewolf in London (1981) – John Landis
- Carrie (1976) – Brian de Palma
- Dames (1934) – Busby Berkeley
- Don’t Look Now (1973) – Nicolas Roeg
- Duck Soup (1933) – Leo McCarey
- Psycho (1960) – Alfred Hitchcock
- Raising Arizona (1987) – Joel & Ethan Coen
- Taxi Driver (1976) – Martin Scorsese
- The Wild Bunch (1969) – Sam Peckinpah
Guillermo del Toro (wybitnie dobre „Pan’s Labyrinth” i udana ekranizacja komiksu, czyli “Hellboy””)
- 8½ (1963) – Federico Fellini
- La Belle et la Bete (1946) – Jean Cocteau
- Frankenstein (1931) – James Whale
- Freaks (1932) – Tod Browning
- Goodfellas (1990) – Martin Scorsese
- Greed (1925) – Erich von Stroheim
- Los Olvidados (1950) – Luis Bunel
- Modern Times (1936) – Charles Chaplin
- Nosferatu (1922) – F.W. Murnau
- Shadow of a Doubt (1943) – Alfred Hitchcock
Matthew Vaughn (oklaskiwane zewsząd „Kick-Ass” i „X-Men: First Class”)
- Back to the Future (1985) – Robert Zemeckis
- Being There (1979) – Hal Ashby
- The Deer Hunter (1977) – Michael Cimino
- The Good, The Bad, and the Ugly (1966) – Sergio Leone
- Lawrence of Arabia (1962) – David Lean
- Raiders of the Lost Ark (1981) – Steven Spielberg
- Reservoir Dogs (1991) – Quentin Tarantino
- Rocky III (1982) – Sylvester Stallone
- Scarface (1983) – Brian De Palma
- Star Wars (1977) – George Lucas
Marc Webb (najlepsza komedia romantyczna XXI wieku, czyli „500 Days of Summer” oraz udany reboot Spidermana)
- 8½ (1963) – Federico Fellini
- Annie Hall (1977) – Woody Allen
- The Bridge on the River Kwai (1957) – David Lean
- Children of Men (2006) – Alfonso Cuaron
- City Lights (1931) – Charles Chaplin
- Dead Poets Society (1989) – Peter Weir
- The Graduate (1967) – Mike Nichols
- Singin’ in the Rain (1951) – Stanley Donen/Gene Kelly
- Three Colours: Red (1994) – Krzysztof Kieslowski
- The Year of Living Dangerously (1982) – Peter Weir
Gaspar Noe (ostatnio szaleńcze „Wkraczając w pustkę”, a wcześniej kontrowersyjne „Nieodwracalne”)
- 2001: A Space Odyssey (1968) – Stanley Kubrick
- Amour (2012) – Michael Haneke
- Angst (1983) – Gerald Kargl
- chien andalou, Un (1928) – Luis Buñuel
- Eraserhead (1976) – David Lynch
- I am Cuba (1964) – Mikhail Kalatozov
- King Kong (1933) – Merian C. Cooper/Ernest B. Schoedsack
- Salo, or The 120 Days of Sodom (1975) – Pier Paolo Pasolini
- Scorpio Rising (1964) – Kenneth Anger
- Taxi Driver (1976) – Martin Scorsese
Sam Mendes (odpowiada za „American Beauty”, „Road to perdition” i najnowszego Bonda, czyli „Skyfall”)
- The 400 Blows (1959) – Fracois Truffaut
- Blue Velvet (1986) – David Lynch
- Citizen Kane (1941) – Orson Welles
- Fanny and Alexander (1984) – Ingmar Bergman
- The Godfather: Part II (1974) – Francis Ford Coppola
- Kes (1969) – Ken Loach
- Rosemary’s Baby (1968) – Roman Polanski
- Taxi Driver (1976) – Martin Scorsese
- There Will Be Blood (2007) – Paul Thomas Anderson
- Vertigo (1958) – Alfred Hitchcock
I klasycy kina, których filmy są zawsze obecne w czubie każdego rankingu.
Francis Ford Coppola
- The Apartment (1960) – Billy Wilder
- Ashes and Diamonds (1958) – Andrzej Wajda
- The Bad Sleep Well (1960) – Akira Kurosawa
- The Best Years of Our Lives (1946) – William Wyler
- I Vitelloni (1953) – Federico Fellini
- The King of Comedy (1983) – Martin Scorsese
- Raging Bull (1980) – Martin Scorsese
- Singin’ in the Rain (1951) – Stanley Donen/Gene Kelly
- Sunrise (1927) – F.W. Murnau
- Yojimbo (1961) – Akira Kurosawa
Martin Scorsese
- 2001: A Space Odyssey (1968) – Stanley Kubrick
- 8½ (1963) – Federico Fellini
- Ashes and Diamonds (1958) – Andrzej Wajda
- Citizen Kane (1941) – Orson Welles
- The Leopard (1963) – Luchino Visconti
- Paisa (1946) – Roberto Rossellini
- The Red Shoes (1948) – Michael Powell/Emeric Pressburger
- The River (1951) – Jean Renoir
- Salvatore Giuliano (1962) – Francesco Rosi
- The Searchers (1956) – John Ford
- Ugetsu Monogatari (1953) – Mizoguchi Kenji
- Vertigo (1958) – Alfred Hitchcock
Michael Mann
- Apocalypse Now (1979) – Francis Ford Coppola
- Avatar (2009) – James Cameron
- Battleship Potemkin 91925) – Sergei M Eisenstein
- Biutiful (2009) – Alejandro González Iñárritu
- Citizen Kane (1941) – Orson Welles
- Dr. Strangelove (1963) – Stanley Kubrick
- Darling Clementine, My (1946 John Ford
- Passion of Joan of Arc (1927) – Carl Theodor Dreyer
- Raging Bull (1980) – Martin Scorsese
- Wild Bunch, The (1969) – Sam Peckinpah
Quentin Tarantino
- Apocalypse Now (1976) – Francis Ford Coppola
- The Bad News Bears (1976) – Michael Ritchie
- Carrie (1976) – Brian De Palma
- Dazed and Confused (1993) – Richard Linklater
- The Good, the Bad, and the Ugly (1966) – Sergio Leone
- The Great Escape (1963) – John Sturges
- His Girl Friday (1939) – Howard Hawks
- Jaws (1975) – Steven Spielberg
- Pretty Maids All in a Row (1971) – Roger Vadium
- Rolling Thunder (1997) – John Flynn
- Sorcerer (1977) – William Friedkin
- Taxi Driver (1976) – Martin Scorsese
Woody Allen
- The 400 Blows (1959) – Francois Truffaut
- 8½ (1963) – Federico Fellini
- Amarcord (1972) – Federico Fellini
- The Bicycle Theives (1948) – Vittorio de Sica
- Citizen Kane (1941) – Orson Welles
- The Discreet Charm of the Bourgeoisie (1972) – Luis Bunel
- La grand illusion (1937) – Jean Renoir
- Paths of Glory (1957) – Stanley Kubrick
- Rashomon (1950) – Akira Kurosawa
- The Seventh Seal (1957) – Ingmar Bergman
Mike Leigh
- American Madness (1932) – Frank Capra
- Barry Lyndon (1975) – Stanley Kubrick
- Emigrants, The (1970) – Jan Troell
- How a Mosquito Operates (1912) – Winsor McCay
- I am Cuba (1964) – Mikhail Kalatozov
- Jules et Jim (1962) – François Truffaut
- Radio Days (1987) – Woody Allen
- Songs from the Second Floor (2000) – Roy Andersson
- Tokyo Story (1953) – Ozu Yasujirô
- Tree of Wooden Clogs, The (1978) – Ermano Olmi
Pełna lista głosujących, dokładne wyniki, a także komentarze niektórych twórców (Edgar Wright i Michael Mann na przykład) do znalezienia TUTAJ.