search
REKLAMA
Zestawienie

NAJGORSI filmowi RASIŚCI. Z nienawiści do inności

Michalina Peruga

9 sierpnia 2020

REKLAMA

Bill Gillespie (Rod Steiger) – W upalną noc (1967)

Podczas upalnej letniej nocy w małym południowym miasteczku w Missisipi policjant odkrywa zwłoki zamożnego obywatela miasta. Przemierzając miasto w poszukiwaniu sprawcy, natrafia na czekającego na peronie Afroamerykanina z portfelem pełnym gotówki i błędnie zakłada, że to on okradł i zamordował denata. Sprowadzony na posterunek policji Afroamerykanin przedstawia się jako Virgil Tibbs (Sidney Poitier), detektyw do spraw zabójstw z Filadelfii. Pomimo niechęci policjantów z posterunku Tibbs zostaje poproszony przez swoich przełożonych o pozostanie na miejscu i rozwiązanie zagadki morderstwa, chociaż zmuszony jest współpracować z pogardzającym nim komisarzem, starym policjantem Billem Gillespiem. Gillespie czuje, że jego pozycja jest zagrożona i przyjmując lekceważącą postawę, maskuje swój brak pewności siebie – nie dość, że Virgil Tibbs jest wykształcony i wysoko postawiony, to w dodatku jest czarnoskóry. Z czasem jednak Gillespie docenia partnera. W upalną noc jest jednym z ciekawszych filmów na temat rasowych napięć w Stanach Zjednoczonych.

Walt Kowalski (Clint Eastwood) – Gran Torino (2008)

Walt Kowalski to wdowiec, weteran wojny w Korei, były pracownik fabryki samochodowej Forda. Mężczyzna nie znosi swojej rodziny i swoich sąsiadów, jest wyjątkowo antypatycznym, zgorzkniałym mizantropem i rasistą. Z powodu swojego udziału w wojnie koreańskiej Walt jest szczególnie uprzedzony w stosunku do Azjatów. Kiedy do domu obok wprowadza się rodzina pochodząca z Azji Południowo-Wschodniej, Walt nie kryje się z rzucanymi w ich kierunku obraźliwymi rasistowskimi uwagami, choć fabuła zbudowana jest wokół jego stopniowej przemiany. Walt obraża wszystkich, nie tylko Azjatów, ale także Afroamerykanów, Włochów i Irlandczyków, mimo że sam nie jest stuprocentowym Amerykaninem, tylko w połowie Polakiem. Jednak Walt to nie jedyny rasista w filmie. W sąsiedztwie, w którym mieszka, rasizm jest na początku dziennym, szczególnie wśród walczących ze sobą lokalnych gangów, w których ścierają się Afroamerykanie, Meksykanie i Azjaci.

Abel Turner (Samuel L. Jackson) – Dzielnica Lakeview (2008)

Sama Dzielnica Lakeview to raczej przeciętny film, thriller pozbawiony napięcia w reżyserii Neila LaBoute’a, twórcy chociażby średnio udanego remake’u horroru Kult z Nicolasem Cage’em. I choć w obsadzie Dzielnicy Lakeview znajdziemy Patricka Wilsona i Kerry Washington, film wart jest uwagi ze względu na rolę Samuela L. Jacksona. Wilson i Washington wcielają się w role Chrisa i Lisy Mattson, małżeństwa, które wprowadza się do wymarzonego domu – bajecznej willi z basenem położonej na kalifornijskich wzgórzach. Ich sąsiadem jest policjant Abel Turner (Jackson), który nie aprobuje międzyrasowego związku swoich sąsiadów. Abel to samotny ojciec dwójki dzieci, typ macho wychowujący swoje dzieci w surowej dyscyplinie. W pracy jest równie bezkompromisowy jak w domu – nadużywa swojej władzy, a podczas aresztowań stosuje wobec podejrzanych przemoc i agresję. Wydaje się jednak łagodniej traktować czarnoskórych niż białych. Abel daje Chrisowi wyraźnie do zrozumienia, że nie akceptuje jego związku z czarnoskórą Lisą. Początkowe złośliwości względem Chrisa eskalują i wkrótce przeradzają się w niebezpieczny konflikt.

Michalina Peruga

Michalina Peruga

Filmoznawczyni, historyczka sztuki i miłośniczka współczesnego kina grozy i klasycznego kina hollywoodzkiego, w szczególności filmu noir i twórczości Alfreda Hitchcocka. W kinie uwielbia mieszanie gatunków, przełamywanie schematów oraz uważne przyglądanie się bohaterom.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA