publicystyka filmowa

Najbardziej DOCHODOWE FILMY dla DOROSŁYCH WIDZÓW

Autor: Przemysław Mudlaff
opublikowano

Byliście kiedyś w Ameryce? Nie? Ja znam kogoś, kto był i powiedział mi to i owo. Wiecie, że kategorie wiekowe przyznawane filmom w USA są przez tamtejszych pracowników kin sprzedających i sprawdzających bilety restrykcyjnie przestrzegane? Zupełnie inaczej niż w Polsce, prawda? A mimo to dla wielu naszych rodaków Stany Zjednoczone ze względu na wolność kulturową nadają się jedynie do zgładzenia niczym biblijne miasta Sodoma i Gomora. Ktoś powie zapewne, że to tylko kino, a oglądania przez dzieciaki pełnej brutalnej przemocy, wyuzdanego seksu i obrzydliwych wulgaryzmów telewizji już nikt nie kontroluje. Z jednej strony to prawda, z drugiej zaś: w domu z dziećmi są rodzice i to oni powinni działać jak przydzielający kategorie wiekowe filmom Motion Picture Association of America (MPAA).

Pozostawmy jednak kwestie wychowawcze i skupmy się na tych finansowych, ponieważ przyznawane filmom przez MPAA kategorie mają znaczący wpływ na box office. Na przykład na miejscu 10. zestawienia najbardziej dochodowych produkcji z kategorią PG-13 znajdziemy obecnie film Christophera Nolana Mroczny Rycerz (2008). Status PG-13 oznacza, że film może zawierać momenty nieodpowiednie dla dzieci poniżej 13. roku życia, a ponadto ostrzega, że w obrazie mogą się znaleźć sceny przemocy z niewielką ilością krwi, sceny seksu bez nagości i być może pojawi się tylko jedno soczyste przekleństwo „fuck”. Gdyby Nolan zdecydował się nie wycinać niektórych scen z filmu, Mroczny Rycerz skończyłby zapewne z kategorią R i tym samym osoby poniżej 17. roku życia w USA musiałyby przychodzić do kin z kimś starszym od siebie. Być może w takiej sytuacji druga część Nolanowskiej serii o Batmanie byłaby najbardziej dochodowym filmem z kategorią R w Ameryce, ale z pewnością nie zarobiłaby tyle, ile udało jej się zyskać, będąc obrazem o statusie PG-13, który zresztą pozwala generować największe zyski.

Kategorie przyznawane filmom przez MPAA mają znaczący wpływ na box office.

Powyższy przykład miał na celu przedstawienie wpływu ratingu MPAA na box office. Przy okazji wiemy już, jakie filmy mają największe szanse na rozbicie banku. Z okazji pięćdziesięciolecia powstania systemu kategoryzowania wiekowego filmów (powstałego w 1968 roku) wyliczono, że produkcje z ratingiem R stanowią większość obrazów wyświetlanych w kinach. Jak wobec tego radzą sobie obrazy przeznaczone dla nieco starszej publiczności, a także który z nich jest najbardziej dochodowy? Box office’owa lista filmów oznaczonych kategorią R jest w moim odczuciu zdecydowanie ciekawsza niż ta obejmująca produkcje PG-13. W pierwszej trzydziestce zestawienia znajdziemy np. aż dziewięć filmów, które powstały jeszcze w XX wieku (w zestawieniu PG-13 tylko dwa), co może świadczyć o tym, że niełatwo robi się hity w tej kategorii i nie wystarczy do tego zielony ekran oraz CGI. Wobec powyższego można chyba zaryzykować stwierdzenie, że produkcje tego zestawienia to nie tylko efektowne wydmuszki, jakich wiele w zestawieniu dla młodszej widowni, ale filmy, o których długo się myśli i rozmawia po seansie, lub takie, które swoją – dozwoloną dla osób w pewnym wieku – nieprzyzwoitością rozpaliły wyobraźnię publiczności. To wreszcie zestawienie zdecydowanie bardziej zróżnicowane gatunkowo, w którym można odnaleźć sporo filmów komediowych, horrorów lub dramatów, w przeciwieństwie do wypełnionej superbohaterskimi akcyjniakami listy PG-13.

Ostatnio dodane