search
REKLAMA
Remake

MUMIA. Oryginał i remake

Kinga Kubicka

1 stycznia 2012

REKLAMA

Chciałabym, aby film Mumia Stephena Sommersa z 1999 r. był dziełem oryginalnym, gdyż oznaczałoby to, że jest w pełni samodzielnym tworkiem-potworkiem, który za jakiś czas zasili liczne grono hollywoodzkich gniotów. Niestety jest remake’iem znakomitego filmu Karla Freunda z 1932 r., zamęczonym straszliwie nadmiarem efektów specjalnych. Pomysł wyraźnie zaczerpnięty z Mumii z 1932 r., ale przeinaczony i skoślawiony. Pamiętam, gdy pierwszy raz oglądałam Mumię z Borisem Karloffem i to, jak bardzo się bałam. Dziś mój odbiór jest już zdecydowanie inny. Jednakże nie ma nic piękniejszego i bardziej wymownego od błyszczącej źrenicy budzącego się Imhotepa (Borisa Karloffa). Nie potrzeba tu efektów specjalnych. Film broni się grą aktorską.

Po obejrzeniu Mumii Sommersa z 1999 r., bardzo chciało mi się płakać. Pamiętam wszechogarniające mnie rozczarowanie i przygnębienie. Zaskoczenie i bezdenną rozpacz. Ogromny hollywoodzki rozmach, plucie insektami i wszelkimi plagami egipskimi okrutnie mnie znużyły, zmęczyły i przygniotły. Natłok efektów specjalnych niczym piasek Egiptu wysypuje się tu bowiem z każdego kadru. Tajemnicza i piękna historia sprzed 3000 lat została zdeptana i sprowadzona do rangi dodatku dla barbarzyńskich ekscesów grupy ludzi poszukujących skarbów. Brak szacunku do kultury i wielkiej starożytnej cywilizacji jest wręcz porażający. W przeciwieństwie do pierwowzoru, w którym archeolodzy z British Museum zapewniają na samym początku filmu o swych szlachetnych zamiarach.

Być może Mumia z 1932 r. z racji upływu czasu trąci myszką i wcale już nie straszy, jednak wciąż dostarcza niesamowitych wrażeń estetycznych i duchowych. Wzrusza wspaniały talent aktorski Borisa Karloffa (ruchy, mimika, gesty). Zachwyca jego gra: oszczędna i wymowna. Stateczna i wyrazista, obok której nie można po prostu przejść obojętnie. A jaka jest Mumia z 1999 r.? Gdyby obedrzeć ten film z trików audiowizualnych, to film byłby jedną wielką katastrofą. Efekty specjalne więc, mimo wszystko, ratują produkcję. I tak można zobaczyć, jak Imhotep wślizguje się przez dziurkę od klucza do pokoju Evelyn… Trochę to pociesza.

  • Reżyserem filmu jest Karl Freund, który współpracował jako operator z takimi reżyserami jak: P. Wegener (Golem 1920 r.), W. F. Murnau (Portier z hotelu Atlantic 1924 r.), F. Lang (Metropolis 1927 r.), L. Milestone (Na zachodzie bez zmian 1930 r.) oraz T. Browning (Dracula 1931 r.).
  • Karl Freund otrzymał Oscara za zdjęcia do filmu Ziemia błogosławiona 1937 r. oraz nominacje do Oscara w tej samej kategorii za filmy The cholate soldier i O dom dla dziecka 1942 r.
  • Karl Freund był zwolennikiem koncepcji “nieuwiązanej kamery”, która dała podwaliny pod liczne wynalazki techniczne (np. kran zdjęciowy). W 1955 r. otrzymał nagrodę Amerykańskiej Akademii Filmowej za udoskonalenie światłomierza.
  • Film Mumia z 1932 r. powstał na fali zainteresowań odkryciami w Dolinie Królów w Egipcie (odkrycie grobowca Tutenchamona w 1922 r. przez Howarda Cartera) oraz okultyzmem (klątwa faraona).
  • Twórcą charakteryzacji Borisa Karloffa (wyschnięta, pergaminowa twarz) jest Jack Pierce. Wcześniej stworzył on maskę Monstrum (odtwórca także Boris Karloff) w filmie Frankenstein 1931 r.
  • Zygmunt Kałużyński i Tomasz Raczek (“Leksykon filmowy na XXI wiek. Tom V: Rarytasy, niewypały i kurioza”, Instytut Wydawniczy Latarnik, 2006) przyznali filmowi Mumia z 1932 r. 4 gwiazdki, co oznacza według nich film “bardzo dobry”.
  • Imhotep to postać autentyczna, jednak nie był on Najwyższym Kapłanem tylko architektem (twórca piramidy schodkowej w Sakkarze). Przypisywana jest mu także działalność lekarska i naukowa*.
  • Faraon Seti I jest także postacią autentyczną. Był on najwybitniejszym królem XIX Dynastii, ojcem Ramzesa II. Natomiast faraon Amenofis Wspaniały jest postacią zgoła fikcyjną*.
  • Postacią prawdziwą jest Królowa Egiptu Anchesenamon, czyli piękna żona faraona Tutenchamona (XVIII Dynastia), córka faraona Echnatona*.
  • XVIII Dynastia obejmuje lata 1560-1345 p.n.e., a więc akcja Mumii K. Freunda nie może dotyczyć roku 1730 p.n.e., gdyż wówczas mielibyśmy do czynienia z XIII Dynastią (1780-1680 p.n.e.)*.

(Informacje oznaczone gwiazdką* pochodzą z książki “Mocarstwa Świata, Tom 1”, Wyd. Muza, Warszawa 1994).

Zobacz zwiastun oryginału:

Zobacz zwiastun remake’a:

Tekst z archiwum film.org.pl (04.11.2010)

 

REKLAMA