Publicystyka filmowa
MUMIA. Oryginał i remake
MUMIA to opowieść o archeologach budzących z grobu pradawnego kapłana, co prowadzi do niespodziewanych wydarzeń i przygód.
| Rok produkcji: 1932Kraj: Francja / USA Reżyseria: Scenariusz: |
Rok produkcji: 1999Kraj: USA Reżyseria: Scenariusz: |
Grupa archeologów odkrywa sarkofag z mumią najwyższego kapłana Imhotepa. Czytając na głos inskrypcje ze Świętej Księgi Umarłych wskrzeszają go i tym samym uruchamiają lawinę dziwnych wydarzeń…
|
Helen Grosvenor (Zita Johann) Frank Whemple (David Manners) Sir Joseph Whemple (Arthur Byron) Kapłan Imhotep (Boris Karloff) |
Evelyn Carnahan (Rachel Weisz) Richard O’Connell (Brendan Fraser) Jonathan Carnahan (John Hannah) Kapłan Imhotep (Arnold Vosloo) |
| STAROŻYTNOŚĆ | STAROŻYTNOŚĆ | |
| |
Akcja toczy się 1290 r. p.n.e. w Tebach i Hamunaptrze. | |
| Czasy faraona Amenofisa Wspaniałego. | Czasy faraona Seti I. | |
| XVIII Dynastia. | XIX Dynastia. | |
| Ukochana kapłana Imhotepa ma na imię Anck-es-en-Amon. | W nowej wersji ma imię Anchesanamon (pisownia łączna). | |
| |
Ukochana była nałożnicą faraona. | |
| Umiera z nieznanych przyczyn, raczej nie ma ochoty na wskrzeszanie. | Popełnia samobójstwo, licząc na wskrzeszenie przez Imhotepa. | |
| Imhotep naraził się bogom, gdyż ukradł Zwój Totha. | |
|
| Nikt nie zabija faraona. | Imhotep i Anchesanamon zabijają faraona. | |
| Oprawcy nic nie wkładają Imhotepowi do sarkofagu, mumifikacja za życia jest wystarczającą karą. | Wkładają mu do sarkofagu komputerowo zrobione skarabeusze; widocznie zakopanie na żywo jest dziś mało efektowne. | |
| WSPÓŁCZESNOŚĆ | WSPÓŁCZESNOŚĆ | |
| Akcja toczy się w 1921 r. i 1932 r. niedaleko Teb. | Akcja toczy się w 1923 r. i 1926 r. w Kairze. | |
| Helen jest córką gubernatora Sudanu i nie musi pracować. | Evelyn Carnahan jest bibliotekarzem i pracuje przez jakąś gigantyczną pomyłkę w bibliotece. | |
| Helen jest bardzo podobna do księżniczki, w zasadzie jest jej kolejnym wcieleniem. | Evelyn jest kompletnie niepodobna do nałożnicy romansującej z Imhotepem. | |
| Bohaterowie pracują dla British Museum. | Bohaterowie pracują dla samych siebie. | |
| Bohaterowie są archeologami-naukowcami. | Bohaterowie są awanturnikami i poszukiwaczami przygód, którzy wszystko niszczą po drodze. | |
| Nikt nie musiał pilnować Imhotepa. | Grobu Imhotepa strzegą Magowie – Strażnicy faraona i Miasta Umarłych Hamunaptry. | |
| Imhotep ukrywa swoją tożsamość i przybiera nazwisko Ardath Bey. | Pozostaje sobą, czyli mumią, choć przybiera także postać piasku i biega w swoich szczątkach po całym Egipcie. | |
| Mumia Imhotepa przypomina mumię ze starożytnego Egiptu. | W remake’u przypomina Terminatora z cz.
2 lub Obcego. |
|
| Pracownik Muzeum, widząc ożywioną mumię, popada w obłęd. | Główni bohaterowie, widząc ożywioną mumię, świetnie się bawią.
Ci, co są na dalszym planie muszą zginąć, dla równowagi. |
|
| Imhotep ma silny wpływ na Helen. | |
|
| Imhotep uwielbia koty (symbol bogini Bast). | Boi się kotów (utrudniają Imhotepowi biologiczną odnowę). | |
| Imhotep nie ma tendencji niszczycielskich. | Obudzenie go sprowadza 10 plag egipskich (krew, ciemność, wrzody). | |
| Imhotep zabija 2 osoby, bo przeszkadzają mu w zamiarach ożywienia księżniczki. | Imhotep zabija wielu ludzi, niektórych bez wyraźnego powodu. | |
| Mumia zostaje zwalczona miłością Franka do Helen i zemstą bogini Izydy. | Mumia zostaje zwalczona zaklęciami z Księgi Amon-Ra, ale chyba na niewiele się to zdało, gdyż w sequelu również stanowi zagrożenie. | |
Chciałabym, aby film Mumia Stephena Sommersa z 1999 r. był dziełem oryginalnym, gdyż oznaczałoby to, że jest w pełni samodzielnym tworkiem-potworkiem, który za jakiś czas zasili liczne grono hollywoodzkich gniotów. Niestety jest remake’iem znakomitego filmu Karla Freunda z 1932 r., zamęczonym straszliwie nadmiarem efektów specjalnych. Pomysł wyraźnie zaczerpnięty z Mumii z 1932 r., ale przeinaczony i skoślawiony. Pamiętam, gdy pierwszy raz oglądałam Mumię z Borisem Karloffem i to, jak bardzo się bałam. Dziś mój odbiór jest już zdecydowanie inny. Jednakże nie ma nic piękniejszego i bardziej wymownego od błyszczącej źrenicy budzącego się Imhotepa (Borisa Karloffa). Nie potrzeba tu efektów specjalnych. Film broni się grą aktorską.
Po obejrzeniu Mumii Sommersa z 1999 r., bardzo chciało mi się płakać. Pamiętam wszechogarniające mnie rozczarowanie i przygnębienie. Zaskoczenie i bezdenną rozpacz. Ogromny hollywoodzki rozmach, plucie insektami i wszelkimi plagami egipskimi okrutnie mnie znużyły, zmęczyły i przygniotły. Natłok efektów specjalnych niczym piasek Egiptu wysypuje się tu bowiem z każdego kadru. Tajemnicza i piękna historia sprzed 3000 lat została zdeptana i sprowadzona do rangi dodatku dla barbarzyńskich ekscesów grupy ludzi poszukujących skarbów. Brak szacunku do kultury i wielkiej starożytnej cywilizacji jest wręcz porażający. W przeciwieństwie do pierwowzoru, w którym archeolodzy z British Museum zapewniają na samym początku filmu o swych szlachetnych zamiarach.
Być może Mumia z 1932 r. z racji upływu czasu trąci myszką i wcale już nie straszy, jednak wciąż dostarcza niesamowitych wrażeń estetycznych i duchowych. Wzrusza wspaniały talent aktorski Borisa Karloffa (ruchy, mimika, gesty). Zachwyca jego gra: oszczędna i wymowna. Stateczna i wyrazista, obok której nie można po prostu przejść obojętnie. A jaka jest Mumia z 1999 r.? Gdyby obedrzeć ten film z trików audiowizualnych, to film byłby jedną wielką katastrofą. Efekty specjalne więc, mimo wszystko, ratują produkcję. I tak można zobaczyć, jak Imhotep wślizguje się przez dziurkę od klucza do pokoju Evelyn. .. Trochę to pociesza.
- Reżyserem filmu jest Karl Freund, który współpracował jako operator z takimi reżyserami jak: P. Wegener (Golem 1920 r.), W. F. Murnau (Portier z hotelu Atlantic 1924 r.), F. Lang (Metropolis 1927 r.), L. Milestone (Na zachodzie bez zmian 1930 r.) oraz T. Browning (Dracula 1931 r.).
- Karl Freund otrzymał Oscara za zdjęcia do filmu Ziemia błogosławiona 1937 r. oraz nominacje do Oscara w tej samej kategorii za filmy The cholate soldier i O dom dla dziecka 1942 r.
- Karl Freund był zwolennikiem koncepcji „nieuwiązanej kamery”, która dała podwaliny pod liczne wynalazki techniczne (np. kran zdjęciowy). W 1955 r. otrzymał nagrodę Amerykańskiej Akademii Filmowej za udoskonalenie światłomierza.
- Film Mumia z 1932 r. powstał na fali zainteresowań odkryciami w Dolinie Królów w Egipcie (odkrycie grobowca Tutenchamona w 1922 r. przez Howarda Cartera) oraz okultyzmem (klątwa faraona).
- Twórcą charakteryzacji Borisa Karloffa (wyschnięta, pergaminowa twarz) jest Jack Pierce. Wcześniej stworzył on maskę Monstrum (odtwórca także Boris Karloff) w filmie Frankenstein 1931 r.
- Zygmunt Kałużyński i Tomasz Raczek („Leksykon filmowy na XXI wiek. Tom V: Rarytasy, niewypały i kurioza”, Instytut Wydawniczy Latarnik, 2006) przyznali filmowi Mumia z 1932 r. 4 gwiazdki, co oznacza według nich film „bardzo dobry.
- Imhotep to postać autentyczna, jednak nie był on Najwyższym Kapłanem tylko architektem (twórca piramidy schodkowej w Sakkarze). Przypisywana jest mu także działalność lekarska i naukowa*.
- Faraon Seti I jest także postacią autentyczną. Był on najwybitniejszym królem XIX Dynastii, ojcem Ramzesa II. Natomiast faraon Amenofis Wspaniały jest postacią zgoła fikcyjną*.
- Postacią prawdziwą jest Królowa Egiptu Anchesenamon, czyli piękna żona faraona Tutenchamona (XVIII Dynastia), córka faraona Echnatona*.
- XVIII Dynastia obejmuje lata 1560-1345 p.n.e., a więc akcja Mumii K. Freunda nie może dotyczyć roku 1730 p.n.e., gdyż wówczas mielibyśmy do czynienia z XIII Dynastią (1780-1680 p.n.e.)*.
(Informacje oznaczone gwiazdką* pochodzą z książki „Mocarstwa Świata, Tom 1”, Wyd. Muza, Warszawa 1994).
Zobacz zwiastun oryginału:
Zobacz zwiastun remake’a:
Tekst z archiwum film.org.pl (04.11.2010)
