Publicystyka filmowa
MECHANIK. Oryginał i remake
Oto jak MECHANIK łączy klasykę z nowoczesnością. Historia przeszłości, w której płatny zabójca szkoli swojego następcę, nieprzerwanie fascynuje.
|
Rok produkcji: Kraj: Reżyseria: Scenariusz: |
Rok produkcji: Kraj: Reżyseria: Scenariusz: |
Arthur Bishop jest cenionym płatnym zabójcą, działającym na zlecenie „organizacji”. Jego kolejnym zleceniem jest zlikwidowanie Harry’ego McKenny, swojego pośrednika i jednocześnie przyjaciela. Jak przystało na profesjonalistę, zadanie wykonuje perfekcyjnie. Na pogrzebie rozpoczyna bliższą znajomość z synem Harry’ego, Steve’em. I od tego momentu rozpoczyna jego szkolenie na swego następcę.
|
Arthur Bishop (Charles Bronson) Steve McKenna (Jan-Michael Vincent) Harry McKenna (Keenan Wynn) Szef (Frank DeKova) Prostytutka (Jill Ireland) |
Arthur Bishop (Jason Statham) Steve McKenna (Ben Foster) Harry McKenna (Donald Sutherland) Dean Sanderson (Tony Goldwyn) Sarah (Mini Anden) |
| Charles Bronson ma włosy i nieodzownego wąsa. | Jason Statham praktycznie nie posiada włosów, ale jest w posiadaniu nieodzownego, dwudniowego zarostu. | |
| Narratora z offu brak. | W początkowej części filmu usłyszeć można narratora w postaci głównego bohatera filmu. | |
| Prolog, w którym zabójca eliminuje przeciwnika trwa 15 minut. Akcja ma miejsce w USA. | Statham jest o wiele szybszy, dlatego też prolog jest zdecydowanie krótszy.
Wszystko dzieje się w Kolumbii. |
|
| Harry McKenna jest wiekowym, ale sprawnym facetem. | Harry porusza się na wózku inwalidzkim. | |
| Arthur napięcie rozładowuje u boku znajomej prostytutki. | Tej samej formie relaksu hołduje stathamowy Arthur. | |
| Bishop otrzymuje zlecenie zabicia Harry’ego, wykonując je bez wątpliwości, nie zagłębiając się w przyczyny. Pozoruje atak serca. | Bishop ma spore wątpliwości co do zlecenia i konsultuje się ze zleceniodawcą w tej sprawie otrzymując wyjaśnienie o zdradzeniu „organizacji” przez Harry’ego. Ostatecznie go zabija, pozorując wypadek. | |
| Bishop poznaje syna Harry’ego w jego domu, a później ich znajomość zacieśnia się od spotkania na pogrzebie. | Pierwsze spotkanie Steve’a i Arthura ma miejsce na pogrzebie. | |
| U Arthura po niespodziewanym omdleniu zdiagnozowano Silną Reakcję Na Stres. | Arthur jest w pełni zdrów. | |
| To „Mechanik” proponuje naukę „zawodu” Steve’owi. | Steve nalega na to by „Mechanik” nauczył go fachu płatnego zabójcy, co miałoby mu pomóc w odnalezieniu zabójców ojca. | |
| „Organizacja” jest nieprzychylna współpracy Bishopa z synem McKenny. | „Organizacja” ma podobne zdanie. | |
| Steve nawiązuje kontakt z celem przy pierwszej „robocie” (aspekt homoseksualny).
Tu również pojawiają się komplikacje przy wykonaniu zlecenia. |
||
| Kolejne zadanie Bishop i McKenna mają do wykonania we Włoszech. Zabójcy niewiele wiedzą o przyszłym denacie. Załatwiają go szybko i skutecznie na luksusowej łodzi. | Następne zlecenie to dekapitacja samozwańczego guru sekty religijnej zwanego „Nowym Mesjaszem”. Skomplikowana operacja likwidacji ma miejsce w jednym z wielkomiejskich wieżowców, w USA. | |
| Szczegóły dotyczące podjęcia decyzji o usmierceniu Harry’ego McKenny są nieznane. | Dean Sanderson uknuł intrygę mającą na celu likwidację Harry’ego McKenny rzekomo winnego niepowodzenia misji w Afryce. | |
| W finale otrzymujemy bardzo zgrabny pościg na zboczach włoskich gór. Organizacja niechętna współpracy Bishopa i McKenny próbuje ich zlikwidować. | Organizacja próbuje zlikwidować Bishopa i McKennę z powodu odkrycia przez tego pierwszego prawdziwych zamiarów Deana. | |
| Steve i Arthur nie odczuwają potrzeby rewanżu na „organizacji”. | Bishop i McKenna w odwecie likwidują Sandersona. | |
| Steve nie jest specjalnie przejęty zabójstwem ojca. | To chęć zemsty za śmierć ojca motywuje Steve’a do działania. | |
| Arthur Bishop ginie otruty przez swego ucznia. | Steve McKenna próbuje zlikwidować Bishopa, wysadzając jego samochód na stacji beznynowej. Bishop jednak wychodzi z opresji cało. | |
| Steve McKenna ginie w wyniku wybuchu bomby zostawionej przez Bishopa w samochodzie. | Steve ginie w bliźniaczych okolicznościach. | |
Ocena dwóch Mechaników jest dość prosta. Obydwa stanowią dość standardową produkcję dwóch twardzieli kina akcji swoich czasów. Film z 1972 roku to filmowe rzemiosło nie wybijające się ponad inne tego typu produkcje, a wersja nowsza stanowi przykład typowego seryjnego „stathamowego średniaka”, z zastrzeżeniem, że obydwa filmy całkiem dobrze się ogląda. Nie stanowią kamieni milowych kina akcji, ale to zrealizowane „po bożemu” klasycznie opowiedziane historie z umiejętnie dobranymi duetami. Oczywiście dynamiką i efektownością oryginał ustępuje wersji Simona Westa. Natomiast nowa wersja może pozazdrościć obrazowi Michaela Winnera klimatu. W pamięci zapadają z niej co najmniej dwie sceny: prolog i scena w restauracji z kieliszkiem.
W nieco innym kierunku podążył wątek główny, czyli relacja uczeń-nauczyciel i motywacje tego pierwszego. Nie umniejszając nic kreacji Vincenta, który jest przekonujący w swej roli zadufanego w sobie gogusia, to lepsze wrażenie zrobił na mnie Ben Foster, wyposażając swego bohatera w większy ładunek emocji. W ogóle wydaje się, że to właśnie młodsi bohaterowi przyćmili „starych wymiataczy”, którzy zagrali po raz kolejny tę samą postać.
Zwracają uwagę różne zakończenia. Banalnym i oklepanym zdaje się być to nowsze, jednak jest ono wynikiem cieplejszego potraktowania postaci Bishopa w remake’u.
W końcowym rozrachunku ciężko wskazać zwycięzce tego pojedynku. Obydwa filmy, które dzieli 29 lat, mają swoje atuty i z czystym sumieniem można po nie sięgnąć. Werdykt ostateczny: remis.
- Remake zostały wyprodukowany m.in. przez Billa Chartoffa i Davida Winklera. To synowie Roberta Chartoffa i Irwina Winklera, którzy byli producentami wykonawczymi wersji z 2011 roku, a także głównymi producentami oryginału.
- W Polsce zobaczyć można jeszcze dwóch innych filmowych „mechaników”. The Mechanic (Mechanik. Czas zemsty) z Dolphem Lundgrenem oraz The Machinist (Mechanik) z Christianem Bale’em.
- Jan-Michael Vincent w latach osiemdziesiątych zagrał w kultowym serialu Airwolf.
Niestety, później jego kariera potoczyła się nie tak, jakby chciał i skończył dość marnie.
- Reżyser oryginału, Michael Winner zrobił wspólnie z Charlesem Bronsonem sześć filmów.
- W roli prostytuki w wersji z 1972 roku pojawiła się Jill Ireland, żona Bronsona, z którą zagrał wspólnie w aż szesnastu produkcjach.
- Przez pierwsze 15 minut oryginału nie pada ani jedno słowo.
- Pierowotnie scenariusz Carlinga przewidywał wyeksponowanie więzi homoseksualnej pomiędzy głównymi bohaterami.
- Simon West pojawił się w małym epizodzie w remake’u.
Tekst z achiwum film.org.pl (04.02.2012)
