search
REKLAMA
Artykuł

KOPCIUSZEK. 70 lat od premiery animacji Disneya

Michalina Peruga

22 lutego 2020

REKLAMA

Za stroną wizualną ekranizacji stało Dziewięciu Staruszków Disneya (Disney’s Nine Old Men), jak nazywano ekipę dziewięciu animatorów, którzy od podstaw stworzyli charakterystyczną estetykę disneyowskich animacji i jedne z najbardziej kultowych postaci. W skład grupy wchodzili Les Clark, Marc Davis, Ollie Johnston, Milt Kahl, Ward Kimball, Eric Larson, John Lounsbery, Wolfgang Reitherman i Frank Thomas, który przy produkcji Kopciuszka pracowali w technice rotoskopii. Rotoskop umożliwiał zamianę filmu aktorskiego na animowany – rzutował na kartkę obraz z taśmy, dzięki czemu rysownik mógł ręcznie odrysować formy i skopiować je na papier. Obserwacja poruszających się ludzi była ważnym elementem procesu twórczego w wytwórni Disneya, pozwalającą osiągnąć niezwykle naturalne ruchy w animacji.

Najbardziej prestiżowe zadanie, czyli animowanie postaci Kopciuszka, otrzymali Davis, Larson i Clark. To oni zgodnie z urodowymi i modowymi trendami powojennych czasów stworzyli nową disneyowską ikonę. Królewna Śnieżka ze swoimi krótkimi włosami i cienkimi brwiami przypominała ideały urody z lat 30. – blisko było jej do Betty Boop czy aktorek z tamtych lat. Kopciuszek prezentował już zupełnie inne standardy – pięknej naturalnej blondynki w stylu Grace Kelly. W 1947 roku, po trudnych latach wojennych, francuski projektant mody Christian Dior pokazał swoją pierwszą kolekcją i dokonał modowej rewolucji, tworząc nowy styl, tzw. „New Look”, który wkrótce przyjął się na całym świecie – były to ubrania podkreślające wąską talię i akcentujące biust oraz rozkloszowane suknie i spódnice sięgające łydek. Tak ubierały się Brigitte Bardot czy Vivien Leigh, a rewolucja w modzie nie ominęła również animacji – wcieleniem Diorowskiej „nowej kobiecości” był właśnie Kopciuszek. Ubrania odgrywają zresztą kluczową rolę w tej opowieści – nie tylko sukienka Kopciuszka, ale przede wszystkim zaczarowany szklany pantofelek, MacGuffin historii o biednej dziewczynie, do której nagle uśmiecha się los.

Świat Kopciuszka to świat typowo baśniowy, gdzie czarne jest czarne, białe jest białe, a dobro zawsze zwycięża ze złem. Kopciuszek jest dobry i piękny, a jej siostry, Gryzelda i Anastazja, złe i brzydkie. Być może to proste przesłanie pełnej uroku animacji przyczyniło się do jej wielkiego sukcesu. Kopciuszek zarobił 8 milionów dolarów, umożliwiając wytwórni Disneya produkcję kolejnych filmów w rozpoczynającej dekadzie – Alicji w Krainie Czarów, Piotrusia Pana czy Zakochanego kundla. Film był nominowany do Oscarów za najlepszy dźwięk, ścieżkę dźwiękową i najlepszą piosenkę – wpadającą w ucho „Bibidi Bobidi Bu”, którą śpiewa Dobra Wróżka, zmieniając łachmany w piękną suknię, dynię w karocę, a domowe zwierzęta w konie, lokaja i stangreta. Na pierwszej edycji Berlinale, która odbyła się w 1951 roku, Kopciuszka nagrodzono nawet Złotym Niedźwiedziem za najlepszy film muzyczny. I choć dzisiaj od amerykańskiej premiery produkcji mija dokładnie 70 lat, Kopciuszka wciąż ogląda się z wielką przyjemnością, a piękne, baśniowe melodie rozbrzmiewają w głowie jeszcze długo po zakończeniu seansu.

Michalina Peruga

Michalina Peruga

Filmoznawczyni, historyczka sztuki i miłośniczka współczesnego kina grozy i klasycznego kina hollywoodzkiego, w szczególności filmu noir i twórczości Alfreda Hitchcocka. W kinie uwielbia mieszanie gatunków, przełamywanie schematów oraz uważne przyglądanie się bohaterom.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA