W 1998 roku Milos Forman otrzymuje w Cannes nagrodę za osiągnięcia artystyczne.
Forman stworzył swój własny styl komedii: rubasznej, pełnej komizmu sytuacyjnego. Fascynowały go groteski oraz dokumenty kina niemego, z nich zaczerpnął podstawowe elementy swojej stylistyki filmowej. (Czarny Piotruś, Miłość blondynki, Pali się, moja panno!).
Jego filmy z założenia są „bliskie rzeczywistości”, paradokumentalne, ale posiadają też nośną fabułę. Wczesne filmy reżysera, aż do Odlotu, posiadają paradokumentalne sekwencje, obrazujące środowisko, w jakim żyją bohaterowie.
Reżyser niechętnie korzysta z retrospekcji (wykorzystał ją m.in. w Amadeuszu), próbuje ten zabieg kamuflować (Człowiek z księżyca).
Bardzo długo angażował do swoich filmów amatorów, wykształcił nawet specjalną metodę pracy z niedoświadczonymi aktorami: reżyser nigdy nie pokazywał im tekstu, ale odgrywał przed nimi każdą scenę i pozwalał im mówić własnymi słowami. Dopuszczał element improwizacji (Czarny Piotruś, Miłość blondynki, Pali się, moja panno!, Odlot, Hair). Praca z gwiazdami w Hollywood wymagała większego budżetu i żelaznego scenariusza. Forman często jednak praktykuje przemieszanie zawodowców z amatorami – „może to dać dobre efekty, ale potrzeba do tego silnych indywidualności aktorskich, które nie przelękną się surowego i naturalnego zachowania amatorów” – pisze Forman.
Reżyser często wykadrowuje twarze swoich bohaterów, wnikliwie tropi wszelkie zmiany nastroju rysujące się na ich twarzach. Często stosuje w swoich filmach „poetykę ujęć wtrąconych”.
Milos Forman, Jan Novak, Moje dwa światy. Wspomnienia. Katowice 1996.
Tekst z archiwum film.org.pl.
#s3gt_translate_tooltip_mini { display: none !important; }