KINO EUROPEJSKIE: Michelangelo Antonioni
Wyznaczniki stylu Antonioniego to m.in. znaczny wpływ filozofii egzystencjalizmu na twórczość reżysera; stosowanie metaforyki filozoficznej oraz przeplatanie jej z obserwacją socjologiczną, np. Krzyk. Antonioni pokazuje moment, w którym człowiek staje twarzą w twarz z własnym losem, w tym momencie – wg egzystencjalistów – następuje obudzenie się świadomości. Wyobcowanie człowieka z nurtu życia stanowi kres jego machinalnej egzystencji. Wnikliwa obserwacja ludzi na tle charakterystycznego pejzażu. Budowanie atmosfery poprzez punkt widzenia (spostrzegawczość). To stanowi trzon humanistycznego reportażu Antonioniego (np. Ludzie znad Padu, Przesąd).
„Dualizm Antonioniego” – stereotypowa historia miłosna stanowi jedynie dekorację dla istotnych przemian świadomości bohaterów. Wypadek lub przykre wydarzenie staje się sytuacją graniczną i wywołuje ukryte procesy świadomościowe bohaterów, ich przemianę duchową (np. Przygoda, Noc, Zaćmienie). Dwuwarstwowość filmów reżysera składa się z: ciągu epizodów bezpośrednio obserwowanych na ekranie (tworzą one opowieść pełną dygresji o wątłej intrydze dramatycznej); warstwy dramatycznej, „akcji wewnętrznej”, która rozgrywa się wśród postaci.
Przełamanie dwóch warstw następuje wtedy, gdy postacie uświadamiają sobie absurd życia, doświadczają uczucia pustki (np. Noc, Zaćmienie). Fabuła służy więc reżyserowi do zamaskowania tego, co kryje się pod postacią.
Podobne wpisy
Bohaterkami jego filmów są najczęściej kobiety. Twórczość Antonioniego to hołd dla wrażliwych, subtelnych, mądrych kobiet. Stanowią one obiekt wnikliwej analizy psychologicznej. Antonioni podkreśla instynktowne poszukiwanie swego miejsca w świecie przez kobiety. Jego bohaterki poszukują prawdy o życiu i o sobie samej. W poszukiwaniach racji bytu towarzyszy im zawsze niepokój (np. Dama bez kamelii, Przyjaciółki, Przygoda, Czerwona pustynia).
Upodobanie Antonioniego do metody „filmu a rebours”: reżyser rozwija opowieść w czasie, a zarazem cofa się wstecz, unieważniając to, co się wcześniej wydarzyło. Mała troska o zasady konstrukcji fabuły, brak tradycyjnej logiki narracji. Rytm filmu jest równocześnie rytmem przeżyć wewnętrznych.
Filmografia:
1943 – Ludzie znad Padu
1948 – Rzym – Montevideo
1948 – Czyściciele ulic
1949 – Przesąd
1949 – Miłosne kłamstwa
1950 – Kronika pewnej miłości
1952 – Dama bez kamelii
1953 – Zwyciężeni
1953 – Próba samobójstwa
1955 – Przyjaciółki
1957 – Krzyk
1960 – Przygoda
1961 – Noc
1962 – Zaćmienie
1964 – Czerwona pustynia
1965 – Trzy oblicza kobiety
1967 – Powiększenie
1970 – Zabriskie Point
1972 – Chung Kuo – Chiny
1975 – Zawód: reporter
1981 – Tajemnica Oberwaldu
1982 – Identyfikacja kobiety
1995 – Po tamtej stronie chmur
2000 – Il filo pericoloso delle cose
2004 – Eros
Literatura:
T. Miczka: 10 000 km od Hollywood. Historia kina włoskiego.
A. Kołodyński, K. J. Zarębski (red.): Historia kina. Wybrane lata.
Tekst z archiwum film.org.pl