„Kino to nie jest zawód. Kino to jest sztuka. Nie tworzy go ekipa. Jest się zawsze samotnym, tak samo na planie, jak przed białą kartką. A dla Bergmana być samotnym to znaczy stawiać pytania. A robić filmy to na te pytania odpowiadać…”
O reżyserze
Autor filmu, którego „wykwalifikowana montażystka nie jest w stanie oglądać nie trzęsąc się ze złości”, współtwórca głośnego nurtu Francuskiej Nowej Fali, członek ekipy „Les cahiers du cinema” odważnie manifestujący swoją swobodę twórczą, w gruncie rzeczy robił wszystko, aby nie uchodzić za „idola”… obecnie zajmuje się eksperymentami z zakresu nowych mediów i pracuje dla telewizji.
Urodzony jako dziecko wysoko sytuowanej rodziny o korzeniach szwajcarskich, spędza dostatnie dzieciństwo we Francji. Po wybuchu wojny rodzina wyjeżdża do Szwajcarii i Jean-Luc staje się jej naturalizowanym obywatelem. W 1948 powraca do Paryża. Pasją reżysera miała stać się etnologia, którą studiował na Sorbonie, ale wkrótce zaczyna odwiedzać pewien kinofilski klub w Dzielnicy Łacińskiej. Tam też styka się z uznawanym i cenionym teoretykiem filmu Andre Bazinem oraz późniejszymi współtwórcami Nowej Fali, Francois Truffautem, Jacquesem Rivettem oraz Ericem Rohmerem. Wkrótce wydaje wraz z tymi reżyserami pięć numerów „Gazette du cinema”. Uprawia wówczas krytykę filmową pod pseudonimem 'Hans Lucas’ oraz staje się współproducentem filmów Rivetta i Rohmera. Rodzice odmawiają dalszego wsparcia finansowego i Godard zaczyna prowadzić cygańskie życie. Kradnie i pisze recenzje dla „Les cahiers du cinema”(1952). W rok poźniej udaje się z ojcem w podróż po Ameryce Południowej i tam powstają pierwsze próbki filmów Godarda. W 1953 powraca do Szwajcarii, żeby pracować jako konstruktor przy projekcie tamy. Za zarobione pieniądze realizuje swój pierwszy filmik dotyczący budowy tamy pt.”Operacja beton”(1954). W 1956 roku pisuje równocześnie dla ” Les cahiers…” i „Arts”. Wkrótce zostaje prasowym attache w „Artistes Associes” i kręci swój pierwszy francuskojęzyczny film „Charlotte et Veronique”. Wkrótce powstaje także „Charlotte et son Jules”, będący hołdem dla Jeana Cocteau. W 1958 roku zaczyna pracować z Truffautem przy tygodniku „Temps de Paris”, redaguje tam kolumnę poświęconą plotkom z filmowego światka, pisuje filmowe scenariusze, ale przede wszystkim zajmuje się krytyką filmową. W 1960 zaczyna pracę nad głośnym „Do utraty tchu”. W Szwajcarii poślubia młodą aktorkę Annę Karinę – późniejszą gwiazdę jego filmów. W Genewie kręci „Żołnierzyka” na temat brudnej wojny w Algierze i odtąd zaczyna się jego wyścig z cenzurą. Film zostaje wyświetlony dopiero trzy lata później. „Do utraty tchu” staje się natomiast estetycznym manifestem Francuskiej Nowej Fali. Dzięki filmowi wschodzi nowa gwiazda – Jean-Paul Belmondo. Szybko powstają kolejne ambitne realizacje filmowe, m.in. „Karabinierzy”,poświeceni Jeanowi Vigo. Film okazuje się jednak porażką i wznieca ostrą krytykę. Godard bierze także udział w wielu międzynarodowych kooperatywach artystycznych, m.in. „RoGoPaG”. W 1964 roku zakłada wraz z żoną własną wytwórnię „Anouchka Films”. Tam powstaje „Kobieta zamężna”, którą cenzura potnie za sceny topless. Krótko po realizacji „Szalonego Piotrusia” Godard rozstaje się z żoną. Po rozwodzie powstaje film „Męski-żeński”(1966). Podczas realizacji filmu „Chinka” z 1967 reżyser poślubia swoją aktorkę, Anne Wiazemsky. W 1967 Godard uczestniczy we włoskiej realizacji filmu „Amore e rabbia”. W 1968 tworzy 'Dziga-Viertow Group’, stowarzyszenie zrzeszające socjalizujących filmowców. W tym roku wyjeżdża także do Nowego Jorku, aby zrealizować „Amerykański Film”, niestety film nie zostaje ukończony. Zaraz potem wyrusza do Kanady kręcić „Communication(s)”. Także i ten projekt nie zostaje ostatecznie zrealizowany. W drodze powrotnej do Francji Godard wpada jeszcze na Kubę. W 1969, podczas pobytu w Anglii reżyser kręci dla BBC „British Sounds”, niestety telewizja nie zdecydowała się go wyemitować. Wraz z grupą Dziga-Viertow wyjeżdża wkrótce do Pragi, aby tam potajemnie nakręcić film pt.”Pravda”. Niedługo potem udaje się do Włoch, aby zrealizować „Bitwę o Italię” dla włoskiej telewizji. Także i tym razem producenci są wstrząśnięci efektem i film nie zostaje wyemitowany. W 1970 roku Godard wyjeżdża do Libanu, aby nakręcić dla Palestyńskiej Organizacji Wyzwoleńczej film pt. „Jusque a la victoire” („Aż do chwili zwycięstwa”). Pomimo upartych wędrówek reżysera po amerykańskich uniwersytetach w celu znalezienia środków finansowych, film nigdy nie został wyprodukowany.
Najważniejsze nagrody
Podstawowe wyznaczniki stylu
Filmografia
Tekst z archiwum film.org.pl