search
REKLAMA
Recenzje

WOJNA PŁCI. Emma Stone, Steve Carell i mecz o godność

W kwestii prezentacji przesłania całokształtu, wydźwięku krytyki szowinizmu i promowania idei równouprawnienia Wojna płci czasem zbliża się niebezpiecznie blisko łopatologii.

Mikołaj Lewalski

3 marca 2024

REKLAMA

Tekst z archiwum Film.org.pl (2017)

Fakt: kobiety są słabsze i wolniejsze od mężczyzn. Kobiety gorzej znoszą stresujące sytuacje. Kobiety powinny pamiętać, że ich miejsce jest w domu – w sypialni albo kuchni. To mężczyźni mają za zadanie utrzymywać rodzinę. Mężczyźni zapewniają bardziej emocjonujące widowisko. Mężczyźni zasługują na większe płace i nagrody. Mężczyźni są lepszymi sportowcami. Kobieta nie może być godnym przeciwnikiem dla mężczyzny.

Stany Zjednoczone, początek lat 70. Takie opinie i im podobne są podzielane przez ogół. Protekcjonalne i lekceważące wypowiedzi dobrze sytuowanych białych mężczyzn popijających drogą whisky w wystawnych gabinetach dyktują światopogląd całemu społeczeństwu. Przewaga mężczyzn nad kobietami w praktycznie każdej dziedzinie życia zdaje się być niepodważalnym i obiektywnym faktem. Kpiące przytyki do kobiet poświęcających życie uprawianiu sportu nikogo nie dziwą, a jawne okazywanie braku szacunku “słabszej płci” spotyka się z aplauzem. W takim morzu ignorancji łatwo jest po prostu opuścić głowę i podążać za resztą. Billie Jean King nie należała jednak do osób, które zamierzały akceptować społeczną nierówność o takich rozmiarach. Film Jonathana Daytona oraz Valerie Faris pokazuje nam, jak wyglądał punkt zwrotny w historii tenisa i jak młoda czempionka postanowiła zmienić status quo.

Mecz między Billie Jean King a Bobbym Riggsem odbył się 20 września 1973 roku. Był to niezwykle widowiskowy spektakl – na miejscu zjawiło się ponad 30 tysięcy kibiców, a transmisję telewizyjną śledziło na całym świecie aż 90 milionów widzów. Emocje sięgały zenitu, a wynik meczu miał mieć niezwykłe znaczenie i symboliczny wymiar. To wszystko ma jednak miejsce w ostatnim akcie filmu, a poprzedzające go półtorej godziny ma na celu pozwolić nam zrozumieć postaci obu zawodników oraz cały kontekst społeczno-historyczny, który jest nieodłącznym elementem tej historii. Wbrew pozorom rywalizacja między dwójką wybitnych tenisistów nie wynikała z lat zażartego współzawodnictwa czy medialnej walki.

King po prostu wykorzystuje swoją rosnącą pozycję do zabierania głosu w kwestii równouprawnienia kobiet w sporcie, podczas gdy Riggs stara się urozmaicić sobie życie emerytowanego mistrza świata. Pomysł Bobby’ego na mecz określony mianem Wojny płci to efekt uzależnienia od hazardu i zarazem próba przywrócenia blasku swojej sławie. Film niestety traktuje tenisistę dość powierzchownie i nie poświęca wiele czasu na przedstawienie jego wnętrza skupiając się raczej na medialnej szopce, którą uprawia. Na szczęście niezawodny Steve Carell skutecznie nadaje swojej postaci więcej głębi niż zawarto w scenariuszu, nie tracąc nic ze swojego niepowtarzalnego komediowego zacięcia.

Driver-Kylo Ren

Film od samego początku skupia się jednak na Billie i jej wewnętrznych rozterkach. Emma Stone niezwykle przekonująco portretuje utalentowaną i odważną czempionkę, która jest zarazem nieśmiałą i zagubioną osobą. Jej brak pewności siebie poza kortem to w dużej mierze kwestia wypierania swojego homoseksualizmu, co pozwoliła jej zrozumieć zakochana w niej kobieta. Romans między bohaterkami momentami dominuje nad resztą historii i niestety zdarza mu się grzęznąć w ogranych schematach i przewidywalności. Choć niewątpliwie jest to istotny wątek dla protagonistki, to nie powinien on być realizowany kosztem głównego tematu filmu. Na pewno jednak pozwala on wybrzmieć w interesujący sposób postaci męża Billie, który jest dla niej nieocenionym wsparciem niezależnie od tego, co się dzieje. To mężczyzna, który rozumie priorytety swojej żony i w pełni je akceptuje, wiedząc, kiedy należy wkroczyć, a kiedy się wycofać. Dzięki niemu film zachowuje przynajmniej jedną pozytywną postać heteroseksualnego mężczyzny, nie obrażając inteligencji widza czarno-białym podziałem na dobro i zło.

W kwestii prezentacji przesłania całokształtu, wydźwięku krytyki szowinizmu i promowania idei równouprawnienia Wojna płci czasem zbliża się niebezpiecznie blisko łopatologii, ale przez większość czasu bardzo rzetelnie przedstawia słuszną walkę z nieakceptowalnymi standardami. Opierając się na świetnym aktorstwie i nienachalnym poczuciu humoru reżyserski duet znany szerzej za sprawą Małej miss po raz kolejny skutecznie artykułuje ważne idee. I choć tym razem zabrakło nieco lepszego wyczucia, to umiejętność zobrazowania prawdziwych emocji, świetny dobór muzyki i przemyślana praca kamery sprawiają, że ich najnowsze dzieło to nie tylko moralitet, ale także dobry film.

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK