search
REKLAMA
Recenzje

W POKOJU OBOK. Kobieta na skraju śmierci [RECENZJA]

To nie jest najlepszy film w karierze hiszpańskiego reżysera.

Jan Tracz

9 września 2024

REKLAMA

Recenzujemy najnowszy film Pedro Almodóvara, który zwyciężył w głównym konkursie tegorocznego festiwalu w Wenecji. Ale czy słusznie? Czy to naprawdę dobry wybór?

W swoim najnowszym filmie Almodóvar z gracją opowiada tu o umieraniu, udowadniając, że śmierć nie musi mieć żadnych negatywnych konotacji. Bohaterka Tildy Swinton: Ingri uczy się godzić z umieraniem, a nawet szukać w tym pozytywów – choćby tego, że może odejść na własnych zasadach, bez przechodzenia przez trudy choroby i tracenia kontroli nad swoim ciałem. Choruje na raka, ale nie chce uczestniczyć w procesie chemioterapii. Zamiast tego woli pożyć pełnią życia i skorzystać ze swojego ostatniego miesiąca lub dwóch, zanim faktycznie popełni samobójstwo i pożegna się z tym światem. W żegnaniu się ze swoim jestestwem pomaga jej spotkana po latach Martha, tu odgrywana przez Julianne Moore.

W pokoju obok wygląda jak pewnego rodzaju projekcja zbioru przemyśleń, który pochodzi prosto z nieokrzesanego umysłu Hiszpana. Pod tym względem film reżysera działa wręcz idealnie – kusi swoją subtelnością, dając nam przy tym powabny aromat życia. Po tym seansie aż chce się żyć i korzystać z każdego dnia, póki jest nam jeszcze dane.

W pokoju obok nie działa jednak na pozostałych płaszczyznach, głównie tych storytellingowych – scenariopisarstwo leży u Almodóvara, a jest to prawdopodobnie wina rozpisanych dialogów. Jak się okazuje, to pierwszy film pełnometrażowy reżysera w języku angielskim – znajomość tego faktu pozwala nam zrozumieć masę potknięć, które (niestety) zdarzyły się w tym nierównym tytule. Główny zarzut jest taki, że tę kameralną historyjkę o dwóch empatycznych bohaterkach ogląda się jak zaginiony odcinek Trudnych spraw lub innego polskiego programu pokroju Dlaczego ja?. Część kwestii wygląda tak, jakby była pisana przez dwunastolatka, a do tego nie pomagają – nierzadko sztuczne – reakcje dwóch głównych aktorek. Rozmawiają one niczym papierowe postaci, a do ich dialogu wkrada się naprawdę wiele sztuczności.

Może jest to związane z tym, w jaki sposób Almodóvar prowadził swoje aktorki, a także jakie dokładnie wskazówki im dał. Jedno jest jednak pewne – jego kobiece bohaterki nie rozmawiają tak, jak na normalnych ludzi przystało, co nie pomaga nam w pełni „poczuć” ukazanej przez reżysera opowieści. Każda z tych „nieudanych” kwestii lub „przeszarżowanych” reakcji prawdopodobnie pasowałaby w hiszpańskim języku, machinalnie kojarzyłaby się nam bowiem z taką estetyką hiszpańskiej telenoweli. A tak to jest, jak jest – piękny temat przegrywa z niedoskonałą realizacją.

Na koniec posłużyłbym się systemem oceniania z magazynu „Little White Lies”, który, w skali 1–5 gwiazdek, ocenia trzy etapy obcowania z danym dziełem. Jeśli chodzi o oczekiwania wobec nowego filmu hiszpańskiego reżysera, myślę, że moglibyśmy dać 1 lub 2 punkty. Nie oszukujmy się: twórcy starszej daty zazwyczaj „nie dowożą”, czyli nie zaskakują projektami, od lat bowiem nie są już w swojej twórczej formie. Niestety – taki mamy klimat i tak działa artystyczna kolej rzeczy.

Jeśli chodzi o kolejną kategorię, czyli samo doświadczenie z oglądania danej produkcji i frajdę z tym związaną, W pokoju obok powinno otrzymać 2/5 gwiazdek. To przede wszystkim dłużąca się rzecz, która jest takim typowym (prze)gadanym kinem, w tym przypadku w żadnym stopniu niebroniącym się dialogami. Trzeba jednak Almodóvarowi przyznać jedno – jakoś ten film z nami zostaje na dłużej, dlatego postseansowe wrażenia i emocje z nim związane trzeba słusznie ocenić na 3 gwiazdki na 5. I może to właśnie dlatego trzeba samemu skonfrontować się z nowym dziełem Hiszpana i zastanowić się, czy jest to hit, czy może właśnie jednak kicz.

Jan Tracz

Jan Tracz

Doktorant ( Film Studies ) na uczelni King's College London w Wielkiej Brytanii, aktualnie pisuje dla portalu Collider, The Upcoming, Talking Shorts, Interii Film, Przeglądu, MINT Magazine, Film.org.pl i GRY-OnLine. Publikował na łamach FIPRESCI, Eye For Film, WhyNow, British Thoughts Magazine, AYO News, Miesięcznika KINO, Magazynu PANI, WP Film, NOIZZ, Papaya Rocks, Tygodnika Solidarność oraz Filmawki, a także współpracował z Rock Radiem i Movies Roomem. Przeprowadził wywiady m.in. z Adamem Sandlerem, Alejandro Gonzálezem Iñárritu, Paulem Dano, Johanem Renckiem, Lasse Hallströmem, Michelem Franco, Matthew Lewisem i Irène Jacob. Publikacje książkowe: esej w antologii "Nikt Nikomu Nie Tłumaczy: Świat według Kiepskich w kulturze" (Wydawnictwo Brak Przypisu, 2023). Laureat Stypendium im. Leopolda Ungera w 2023 roku. Członek Young FIPRESCI Jury podczas WFF 2023.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK