search
REKLAMA
Recenzje

TYLER RAKE: OCALENIE. Thor z karabinem w Bangladeszu

Radosław Pisula

26 kwietnia 2020

REKLAMA

Sześć lat temu bracia Russo, wspólnie z Ande Parksem i Fernandem Leonem Gonzalezem, stworzyli komiks Ciudad – prostą historię o najemniku, który musi wyciągnąć młodą porwaną dziewczynę z piekła tytułowego paragwajskiego miasta, zżeranego przez skorumpowaną policję i mafię. Ten dynamiczny thriller przeszedł bez echa, ale dzisiaj, gdy bracia mają status twórców najbardziej kasowego filmu w historii, opowieść wlatuje w formie filmowej na platformę Netflix, mocno reklamowana ich nazwiskiem. Jednak mimo tej otoczki produkcja jest tak naprawdę poligonem doświadczalnym dla Sama Hargrave’a, zaprzyjaźnionego z rodzeństwem reżysera-debiutanta, który do tej pory odpowiadał za kaskaderkę w ich filmach. I tu zaczynają się schody.

Tyler Rake: Ocalenie to maksymalnie prosta historia, tożsama z materiałem źródłowym (z drobnymi zmianami, jak przeniesienie akcji do Dhaki). Chris Hemsworth gra tutaj tytułowego najemnika, który dostaje dobrze płatne zlecenie uratowania syna hinduskiego bossa narkotykowego z łap konkurencyjnego bossa narkotykowego, rezydującego w Bangladeuszu. Rake wbija więc na miejsce, a tam oczywiście od razu cały plan się sypie, zaczyna go ścigać armia zbira i musi wykonać typową dla gier wideo misję eskortową – ciągnie dzieciaka przez miasto, przy okazji zostawiając za sobą całe zastępy podziurawionych ciał.

I tutaj od razu wjeżdża na najwyższym biegu największy plus filmu – elementy techniczne: kaskaderka, choreografia starć, montaż. Hargrave ma ogromne doświadczenie na poziomie widowiskowej demolki – to dzięki niemu m.in. Kapitan Ameryka: Wojna bohaterów (zresztą w MCU jest  też kaskaderem samego Evansa) czy Atomic Blonde mają tak mięsiste sceny akcji. W Ocaleniu reżyser wykorzystuje swoje umiejętności i widać, że ma oko do kreowania widowiskowych, a przy tym maksymalnie przejrzystych starć. To kolejny ciekawe odejście od pobourne’owskich palpitacji kamery, gdzie mimo znakomitej dynamiki widz nadąża bez problemu za akcją i widzi każde uderzenie. Nic tu nie lata jak na amfetaminie – jeśli dwa chłopy wymieniają ciosy, to efektywnie, a łamanie nóg płynnie połączone jest z wymianą ognia (te pozbawione są natomiast klaunowania – prawie każdy strzał to chirurgiczna precyzja). Mamy tu też długą fenomenalną scenę, która na oszukanym jednym ujęciu trwa dobre kilkanaście minut, gdy kamera najpierw usadza widza z bohaterami za kierownicą samochodu, jak w grze wyścigowej, a potem jest przyklejona do pleców Rake’a, który prawie że rozgrywa po sieci partyjkę w Call of Duty. Ogląda się to znakomicie, bo widać kupę miłości włożonej w projektowanie tej sekwencji – jasne, momentami może troszkę reżyserowi odjeżdża peron w epatowaniu pozbawioną celu przemocą, ale to akcyjniak z dobrze wykorzystaną eRką. Gdy już bohater odpala, to ciężko oderwać wzrok od ekranu.

Jednak problem tego filmu leży w tym, że akcja tutaj zaskakująco często przystaje, a wtedy nie ma do zaoferowania nic, co by trzymało widza przy ekranie. Nie mam zazwyczaj problemu, gdy produkcja tego typu jest zlepkiem wyświechtanych schematów, bo taki urok gatunku – wychowałem się na VHS-owych herosach, którzy odbijali zakładników przez dwadzieścia cztery godziny siedem dni w tygodniu. Ale za tamtymi historiami, mimo że pretekstowymi, zazwyczaj stała przemyślana charakteryzacja uczestników całego cyrku. Bohaterowie byli „jacyś”, wyraziści (nawet jeśli popadający w zbytnie przerysowania), złoczyńcy to  zazwyczaj popisówki twarzowych aktorów, a jak pojawiał się jakiś dzieciak, to z miejsca łapał chemię z herosem. Tutaj Hemsworth nie ma zupełnie czym grać – jasne, wygląda pięknie, kosi równo, ale powód jego determinacji względem całej sprawy został dodany zupełnie na odwal się. Tak żeby widz łopatą miał wbite do głowy, że coś tam w tym człowieku emocjonalnie bulgocze. O samym hinduskim dzieciaku nie wiemy nic poza jedną sceną, trwającą jakieś sześćset długich lat, gdzie ekspozycyjnie zaczyna cytować hasła z ciastek z wróżbą, które wyczytał kiedyś w szkole. A złoczyńcy są tak nijacy, że pisząc ten tekst nie pamiętam już, kto tam za kim latał i po co.

Scenariusz Joe’ego Russo wygląda jak coś, co zostało naskrobane na zaliczenie po niezbyt uważnym kursie kreatywnego pisania i nie dziwię się zupełnie, że bracia nie piszą skryptów do swoich filmów. Nie można być dobrym we wszystkim. I ktoś może powiedzieć, że jak się ładnie strzelają, to w takim filmie scenariusz jest zbędny – a to bzdura, bo właśnie w takich akcyjniakach widz potrzebuje emocjonalnego przywiązania i jasnego wytłuszczenia konkretnych punktów w czasie drogi bohaterów, żeby liczyła się później każda kula, która gdzieś tam może w nich trafić. A jak nie obchodzi mnie ich los i cel całej tej gonitwy, to mimowolnie co chwilę zerkam na pasek upływającego czasu – a przy produkcji debiutującej bezpośrednio na streamingu walka o utrzymanie uwagi widza powinna być dużo mocniejsza.

A tu jej nie ma. Dostajemy naprawdę zacny zlepek fantastycznych kaskaderskich miniatur, ale cała reszta – szczególnie, gdy chociaż na chwilę przystaje – snuje się bez ładu i składu, jakby Russo nawet nie próbowali ukryć, że to prezent dla kumpla, żeby sobie zadebiutował od razu na najwyższym poziomie, bo na start dokoptowali mu innego swojego kumpla w głównej roli, plus podsunęli pod nos scenariusz oparty na własnym komiksie. Tyler Rake: Ocalenie to ostatecznie taki taśmowy potwór Frankensteina, który na pewno warto zobaczyć dla tych kilku wybitnych jatek, ale okupicie to przygodnym ziewaniem i nagłą amnezją zaraz po seansie.

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK