search
REKLAMA
Recenzje

THE GRUDGE: KLĄTWA. Powtórka z rozrywki

Krzysztof Walecki

4 stycznia 2020

REKLAMA

Japońskie kino grozy było sporym światowym wydarzeniem na początku poprzedniego dziesięciolecia, po czym moda na j-horror zwyczajnie przeminęła. Wcześniej jednak Amerykanie zrimejkowali, co tylko się dało, a trzy lata temu – po dekadzie ciszy – próbowali reaktywować amerykański cykl Kręgu. Idiotyczny Rings jednak nikogo nie zainteresował, ale Hollywood chyba nie nauczyło się na tym błędzie. The Grudge: Klątwa, praktycznie remake remake’u klasycznego już Ju-On, wchodzi właśnie do kin, a wiele osób może zadać sobie pytanie po co i dla kogo. I nie bezzasadna będzie to reakcja, gdyż nowa wersja w reżyserii Nicolasa Pescego jest właściwie powtórką z rozrywki, choć w paru miejscach sugerującą zupełnie inny film, niż można było się spodziewać.

Fabuła obraca się wokół tytułowej klątwy, która zawsze jest wynikiem gwałtownej śmierci. Zamordowani nieszczęśnicy straszą jako duchy, a miejsce zbrodni staje się pułapką dla żywych – ktokolwiek przekroczy próg nawiedzonego domostwa (tym razem znajdującego się na amerykańskiej ziemi), ten nie ucieknie przed nadnaturalnym zagrożeniem (tym razem w formie nie bladolicych japońskich straszydeł, a zombie-podobnych upiorów). W najnowszym filmie makabryczne znalezisko zwłok w samochodzie prowadzi detektyw Muldoon do domu, w którym dwa lata wcześniej zginęła cała rodzina. Na miejscu policjantka natrafia na jeszcze inne ciało oraz kobietę bez palców, a wkrótce zaczyna widzieć i słyszeć coraz to bardziej przerażające, nierzeczywiste rzeczy.

Aby wyjaśnić, co z nową Klątwą jest nie tak, należy cofnąć się do japońskiego oryginału. Nakręcone przez Takashiego Shimizu dwie pierwsze części Ju-On były filmami z bezpośrednim przeznaczeniem na rynek video, w swej fakturze obrazu dziełami mało atrakcyjnymi, ale efektywnie straszącymi. To ostatnie brało się z epizodycznej, nielinearnej i wręcz afabularnej formy – reżyser nakręcił horror złożony wyłącznie ze scen, które kończyły się przerażającą puentą. Linia fabularna wyłaniała się w trakcie seansu, ale nie historia była ważna, a terror i groza, często wynikające z trudności w rozeznaniu się, jak poszczególne wydarzenia mają się do siebie. Czas sprawiał wrażenie nieistotnego, bohaterowie szybko ginęli, a jedyną stałą był nawiedzony dom.

20 lat później otrzymujemy zaś film, który ponownie wzoruje się na narracyjnej układance Shimizu, ale bez podobnych rezultatów. Głównie dlatego, że tajemnicę zamyka w ramy śledztwa głównej bohaterki, znakomicie zagranej przez Andreę Riseborough (Mandy), czyniąc całą intrygę zaskakująco sensowną, podczas gdy oryginał nigdy nie był taki hojny. W nowej wersji już na wstępie dowiadujemy się, kto zginął, zatem retrospekcje wydają się czysto informacyjne, potwierdzając to, co już wiemy. Kiedy śmierć w końcu nadchodzi, nie robi na nas żadnego wrażenia, bo jest oczekiwana. Oczywiście może szokować sam sposób, w jaki dochodzi do zgonów, ale poza jednym przypadkiem dostajemy zestaw ogranych chwytów i jump scare’ów. Te rzadko kiedy działają, choć film posiada cudownie złowieszczy nastrój grozy (potęgowany przez znakomite, mocno ziarniste i ciemne zdjęcia Zacka Gallera), który częściowo rekompensuje brak autentycznie przerażających scen. Mam jednak wrażenie, że dla wielu widzów może to być za mało.

Największy problem The Grudge: Klątwy wydaje się czysto techniczny – nie jest to horror, który straszy, a przynajmniej nie tak, jakbyśmy tego chcieli. Pesce nakręcił wcześniej czarno-białe Oczy matki, niepokojący film grozy o próbie pogodzenia potrzeby bliskości z okrucieństwem. Również jego czarna komedia Piercing skupiała się na sadomasochistycznej relacji dwójki ludzi. W obu tych dziełach nie brak było krwi i przemocy, a straszyć miały nie tyle obrazy, co psychika bohaterów, ich niepojęte działania. I oglądając nową Klątwę, czuć, że Pesce woli być bliżej swoich postaci, zanim ich na dobre wyeliminuje, ale jednocześnie schematyzm serii nie pozwala mu na uczynienie z nich ciekawych bohaterów. Skoro tak, to czemu zdecydował się na reżyserię tak skodyfikowanego horroru?

Na ratunek przychodzi jednak obsada złożona z wielu bardzo dobrych aktorów. Prym wiodą wspomniana Riseborough oraz Jacki Weaver w roli przytomnej, ale pechowej ekspertki od eutanazji. Sceny z jej udziałem wprowadzają odrobinę humoru do wyjątkowo posępnej stylistyki, będącej w zgodzie z oryginałem Shimizu. Stawkę uzupełniają Demián Bichir jako policjant, który aż za dobrze wie, aby nie wchodzić do feralnego domu, John Cho i Betty Gilpin jako para spodziewająca się dziecka oraz godzący się z własną śmiertelnością Lin Shaye i Frankie Faison. Jest też dawno nie widziany William Sadler w charakteryzacji à la maniakalny gliniarz, który dostępuje zaszczytu wypowiedzenia zwrotu „ju-on”. To zaskakujące widzieć tak dużo sprawdzonych aktorów w horrorze, a jeszcze bardziej niespodziewane jest to, jak dobrzy są w tym filmie.

Choćby dlatego trudno mi skreślić Klątwę A.D. 2020 – czuć w niej rękę kogoś, kto wie, jak operować nastrojem, prowadzić swoją obsadę, ale zmuszony trzymać się jasno określonych założeń cyklu, nie jest w stanie uczynić całości bardziej angażującej i straszniejszej. Zachodnia mentalność stara się nadać demonicznej intrydze pozór sensu, co dodatkowo działa przeciw horrorowi, choć w trakcie seansu pojawiło się coś, co zaprzątało mi głowę – pewne dwie aktorki wyglądają w tym filmie identycznie i przez długi czas zastanawiałem się, czy przypadkiem nie oglądam jednej postaci. Gdyby na tym zwrocie akcji Pesce zbudował swoją Klątwę, miałby dużo ciekawszą historię. A tak jest nieciekawie, ale z klasą.

https://www.youtube.com/watch?v=XW792PA8CCg

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK