search
REKLAMA
Recenzje filmów, publicystyka filmowa polska, nowości kinowe

EYE IN THE LABIRYNTH. Włoski horror giallo

Tekst gościnny

27 września 2016

REKLAMA

Autorem recenzji jest Oskar Dziki.

44495_1_largeMario Caiano, człowiek odpowiedzialny choćby za Nosferatu w Wenecji (1988) oraz Nazi Love Camp 27: Nightmare Castle (1977) w 1972 postanowił zamieszać w kociołku włoskiego kina gatunkowego. Zainspirowany wcześniejszymi obrazami Umberto Lenziego, szczególnie Cichym Miejscem na Zabijanie, eksplorujących ciemną stronę zachodnioeuropejskiej klasy wyższej nakręcił dość osobliwy thriller psychologiczny mocno zakorzeniony w pulpowym kinie giallo. Nakręcony we Włoszech przy finansowym wsparciu Księstwa Monako Eye int the Labirynth podchodzi jednak po swojemu do większości schematów utartych przez będące w tamtym okresie na szczycie popularności „żółte filmy”.

Film otwiera tajemnicza sekwencja sennego pościgu, w którym ofiarą uzbrojonego w sztylet mordercy pada Luca – w tej roli niemiecki aktor Horst Frank. Jako że zrodzona w głowie prześlicznej Julie (Rosemary Dexter) wizja odcisnęła na dziewczynie silne piętno, udaje się ona do pewnego nadmorskiego kurortu który Luca, jej kochanek i zarazem psychoterapeuta, zwykł odwiedzać.

occhio4

Intrygująca fabuła, kręcąca się wokół zdrady, rozpusty i przepełnionego blichtrem życia bogatych ludzi daleka jest od wiarygodności.

Wykreowany przez Caiano świat przypomina wręcz oderwaną od rzeczywistości bańkę mydlaną, kolorową i zarezerwowaną tylko dla majętnych. Wraz z postępem historii, kiedy na wierzch wypływają coraz to mroczniejsze sekrety zebranych w feralnej posiadłości gości, robi się bardziej zagadkowo i niepokojąco. Napięcie kumuluje się gdy pada pierwszy trup a na naszej bohaterce odbywa się nieudana próba pozbawienia jej życia. Dostajemy wtedy całą gamę podejrzanych, charakterystyczne dla gatunku czerwone śledzie – mylące tropy – czy klasyczne rozerwanie narracji na jawę i sen. Jednak takie nagromadzenie niekonwencjonalnych zabiegów sprawia, że naprawdę trudno nie odnieść wrażenia jakoby sam trzon historii poruszał się po w sposób niejako losowy.

Mimo osadzenia akcji na malowniczym włoskim wybrzeżu film utrzymany jest w dość stonowanych barwach. Dominuje tutaj szczególnie kolor niebieski i różne odcienie szarości. Na tle scenografii błyszczą za to aktorzy, i nie chodzi mi tutaj tylko o ich pstrokatą garderobę. Rosmeray Dexter wcielająca się w rolę będącej na tropie domniemanej zbrodni, samotnej kobiety kreuje jedną z bardziej wyrazistych postaci kina giallo. Jeśli oczywiście przymkniemy oko na zgodne z obraną przez twórcę konwencją zachowanie stojące daleko od jakiejkolwiek racjonalnej logiki. Aktorsko błyszczą też postaci będące potencjalnie na drugim planie, tutaj zobaczymy choćby jedną z naczelnych austriackich piękności kina klasy B, Sybil Danning czy  podejrzanie przyjaznego Adolfo Celi, tutaj jako Frank. Znany z roli arcyłotra, przeciwnika Jamesa Bonda w filmie Operacja Piorun (1965), włoski aktor gra tutaj równie przerażającą postać.

occhio6

Odpowiedzialny za motyw przewodni Bruno Nicolai, mający w karierze pracę przy takich filmach jak Wszystkie Kolory Ciemności (1972) reżyserii Sergio Martino, stworzył ścieżkę do której wracać można jeszcze na długo po seansie. Caiano tak jak w przypadku scenariusza, także i w tej sferze porusza się dość swobodnie łącząc lekki, rozrywkowy jazz z mrocznymi brzmieniami rodem z rasowego, gotyckiego horroru. Nie inaczej sprawa ma się z obrazem, ten zawieszony jest gdzieś pomiędzy artystyczną wizją nowej fali francuskiej a chłodnym prowadzeniem kamery rodem z pierwszych filmów Dario Argento. Takie połączenie niekonwencjonalności w zakresie audio i video może uratować nawet najprościej napisany skrypt fabularny.

Film dopiero w 2016 roku doczekał się oficjalnej premiery na terenie USA wydany jako Blu-Ray, sprzedawany przez Screen Archives pojedynczo bądź jako część paczki składającej się jeszcze z Knife for the Ladies (1974) i White Ghost (1988).

Eye in the Labyrinth polecić należy przede wszystkim fanom włoskiego kina gatunków, szczególnie osobliwego giallo. Mimo dość niezgrabnie napisane skryptu fabularnego film ratuje oczywiście fantastyczna warstwa audiowizualna i solidnej klasy aktorstwo. Nie pozostaje mi nic innego jak zaprosić Was do surrealistycznej podróży po włoskiej prowincji w zakrzywionej soczewce Mario Caiano.

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK