search
REKLAMA
Recenzje

ANIMAL. Podróż młodych aktywistów

Film dokumentuje podróż młodych aktywistów do różnych zakątków świata oraz ich rozmowy z napotkanymi tam naukowcami, aktywistami i politykami, jak również hodowcami zwierząt.

Marta Chrzczanowicz

15 marca 2022

REKLAMA

Najnowszy francuski film dokumentalny Cyrila Diona, filmowca i działacza na rzecz ochrony środowiska, to projekt zakrojony na szeroką skalę. Dion zasłynął w 2015 roku innym filmem poświęconym tematyce ekologicznej – Naszym jutrem, w którym razem z Mélanie Laurent przedstawił wizję Ziemi wyeksploatowanej do cna przez człowieka. Otrzymał za niego nagrodę Cezara dla Najlepszego filmu dokumentalnego w 2016 roku.

W Animal (2021) Dion oddaje głos młodemu pokoleniu – po świecie zdewastowanym, nie ma co ukrywać, przez ludzką głupotę i beztroskę, oprowadzają nas szesnastoletni aktywiści – Angielka Bella Lack i Francuz o hinduskich korzeniach Vipulan Puvaneswaran, którzy są niezwykle zaangażowani w misję uświadamiania swoim rówieśnikom (jak również dorosłym) zagrożeń związanych z toczącym się na naszych oczach szóstym (!) wielkim wymieraniem gatunków. Film dokumentuje ich podróż do różnych zakątków świata oraz rozmowy z napotkanymi tam naukowcami, aktywistami i politykami, a także hodowcami zwierząt. Pośród ich rozmówców znalazły się osoby takie jak prymatolożka, etolożka i antropolożka Jane Goodall, biolog Anthony David Barnosky, prawnik i indyjski działacz ekologiczny Afroz Shah, autorka, założycielka BLOOM, organizacji non-profit zajmującej się konserwacją środowiska morskiego i występujących w nim gatunków przed nadmierną eksploatacją i zniszczeniem, czyli Claire Nouvian, oraz hodowca królików w chowie przemysłowym, Laurent Helaine. Jak nietrudno przewidzieć, ze spotkań tych wyłania się przygnębiający obraz kondycji naszej planety, za którą cenę płacą codziennie miliardy ludzi i zwierząt.

Młodzi bohaterowie usiłują znaleźć odpowiedź na pytanie, w jaki sposób możemy żyć obok innych gatunków jako współmieszkańców Ziemi, jak przywrócić jej większą równowagę i uznać, że jesteśmy po prostu tylko jednym więcej gatunkiem na jej powierzchni, a nie władcami Wszechświata, jak lubi myśleć o sobie duża część homo sapiens.

W filmie przedstawiono kolejno pięć głównych przyczyn masowego wymierania: utratę siedlisk, nadmierną eksploatację gatunków, zmianę klimatu, zanieczyszczenie i gatunki inwazyjne. Oczywiście z listą tą można polemizować: według niektórych naukowców (i miłośników zwierząt) gatunki inwazyjne po prostu nie istnieją, a ich nazwa to tylko etykietka dająca człowiekowi prawo do eksterminacji gatunków, które często sam zawlekł w niechciane miejsca. Ludzka hipokryzja? Jak najbardziej.

Reżyser Animal w wywiadzie dla „Variety” w rozmowie z Martinem Dale’em powiedział: „W nowym filmie chciałem skupić się na zagrożeniu masowym wymieraniem, które jest w dużej mierze ignorowane w porównaniu ze zmianami klimatycznymi. W 2018 roku zacząłem pracować z nastolatkami zaangażowanymi w strajki klimatyczne i byłem zdumiony ich dojrzałością i ponurym spojrzeniem w przyszłość. […] Chciałem skonfrontować ich z różnymi rzeczywistościami. […] Wybrałem młodych działaczy, którzy już coś o tych sprawach wiedzieli i mają krytyczny punkt widzenia. Chciałem, aby doświadczyli wszystkiego bezpośrednio i zobaczyli swoje emocje na ekranie. Chciałem też skonfrontować się z ich aktywistyczną strategią. Podczas postprodukcji otrzymałem również ich opinie, na podstawie dzienników, o których napisanie poprosiłem ich podczas podróży. Ich działania w trakcie trwania zdjęć były kluczowe. Na przykład podczas filmowania w Parlamencie Europejskim Vipulan chciał rzucić wyzwanie jednemu z doradców posłów europejskich w sprawie podwójnych standardów i ukrytych programów. Podążaliśmy za nimi, gdy przechodzili przez budynek, zadając te trudne pytania. Kluczową rolę w filmie odegrały ich spontaniczność i odwaga. […] Nawiązali ze sobą silną przyjaźń i mocne relacje ze zwierzętami i ludźmi. Na przykład oboje są weganami i początkowo mniej więcej zakładali, że każdy pracujący w przemyśle mięsnym byłby zasadniczo zły. Ale zyskali bardziej złożoną wizję, kiedy rozmawiali z kimś pracującym na fermie królików, kto również jest ofiarą systemu, oraz z rolnikiem z gór, który płakał z powodu uboju swojego bydła. Kluczową inspiracją dla tego projektu była praca francuskiego filozofa Baptiste’a Morizota, który twierdzi, że kluczowym problemem jest wrażliwość [a raczej jej brak – M.C.]. Nie doświadczamy już całego bólu i złości, które powinniśmy odczuwać, gdy niszczymy świat zwierząt. […] Chciałem zrobić film widziany oczami młodych ludzi. […] Jeśli chcemy iść naprzód, potrzebujemy trzech kluczowych rzeczy, aby zmienić społeczeństwo: potrzebujemy nowych narracji, trochę tak, jak Martin Luther King wyraził swoje marzenie o innym świecie; potrzebujemy nowego układu sił, który będzie intensywniej działał na ulicach, w sądach, w dziedzinie gospodarki; i potrzebujemy odpowiednich okoliczności historycznych. Wszystkie kluczowe zmagania w przeszłości opierały się na tych czynnikach”.

W dokumencie Diona pada wiele danych liczbowych i statystyk, np. dowiadujemy się, że w ciągu ostatnich 50 lat z powierzchni Ziemi zniknęło aż 50% gatunków zwierząt (wg niektórych źródeł zjawisko to sięga nawet 60%). Bella zastanawia się, czy młodsi od nich zobaczą jeszcze słonia lub nosorożca. Poraża dojrzałość i przygnębienie młodych ludzi, wynikające ze świadomości, że pokolenia przed nimi dokonały zamachu na własną planetę, w wyniku którego cierpimy my wszyscy. W filmie zobaczymy m.in. wiele gatunków ssaków, ptaków, ryb i owadów, które mają za zadanie uświadomić widzowi, że w nieodległej perspektywie ich widok będzie luksusem, którego doświadczy niewielu. Pozostaną materiały filmowe, ale czy o to nam chodzi? Czym jest archiwalne nagranie wilka workowatego, jeśli uzmysłowimy sobie, że to człowiek doprowadził do jego wyginięcia? Przykłady można by mnożyć. W tej sytuacji nie dziwi pesymizm młodych ludzi, tak nietypowy dla ich wieku.

Trzy lata temu na stronie Born Free Foundation Bella Lack tak oto pisała o sobie: „Od najmłodszych lat kochałam zwierzęta. Zaczęło się, gdy byłam małym dzieckiem. Byłam oczarowana pracowitymi mrówkami i ospałymi ślimakami, które rezydowały w moim ogrodzie. To przerodziło się w coraz większy zachwyt i miłość do różnorodności stworzeń, które posiada nasza planeta. Szczególnie kocham małpy człekokształtne. Potrafią nauczyć nas tak wiele o nas samych i pomóc nam zrozumieć, że jesteśmy tylko kolejnym gatunkiem małp człekokształtnych – pomimo powszechnego przekonania, że jesteśmy jakąś najwyższą istotą”.

Obraz miał w 2021 roku premierę w Cannes i tam też otrzymał nominację do nagrody Cezara w kategorii Najlepszy film dokumentalny. Na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Valladolid Cyril Dion odebrał nagrodę Zielonego Kłosa. Reżyser już planuje kontynuację Animal, ponieważ, jak sam mówi, po jego realizacji pozostało wiele świetnych materiałów, które chce wykorzystać wraz z nowym materiałem w swoim kolejnym filmie dokumentalnym. Ponadto Dion przygotowuje się do swojego fabularnego debiutu, pozostaje jednak w tematyce najbardziej go interesującej – na tapet weźmie ekologiczną powieści Pierre’a Ducrozeta, zatytułowaną Wielki zawrót głowy (fr. Le Grand Vertige). Będzie to opowieść o człowieku, który zainicjuje w Unii Europejskiej ambitny projekt mający na celu powstrzymanie zmian klimatycznych, i o trudnościach, z jakimi w związku z tym będzie musiał się zmierzyć.

Widzowi obeznanemu z tematyką podobnych filmów dokumentalnych (by wymienić chociażby świetne Ginący świat, Czy czeka nas koniec? oraz najlepszy, a zarazem najbardziej przerażający film o chowie przemysłowym zwierząt, jaki do tej pory powstał, czyli Dominion) i używaną w nich narracją dokument Diona może się wydawać tylko kolejną produkcją o tym samym. Dorosły widz z pewnością z przymrużeniem oka spojrzy na idealistyczne podejście Belli czy Vipulana. A jednak jest w tym filmie jakaś siła, która dzięki wprowadzeniu nastoletnich bohaterów odświeża gatunek i pozwala przyjrzeć się kondycji naszej planety, a w szczególności zwierzętom, z ich perspektywy, ich oczami. I chociaż często jest to spojrzenie pełne młodzieńczej naiwności, trudno oprzeć się wizji świata, o którym marzą młodzi aktywiści. Greta Thunberg, Bella Lack, Vipulan Puvaneswaran – warto zapamiętać te nazwiska, bo to ci ludzie będą odgrywać kluczową rolę w walce o lepszy, bardziej zróżnicowany gatunkowo świat.

Polska premiera filmu odbędzie się już 18 marca 2022 roku.

Marta Chrzczanowicz

Marta Chrzczanowicz

Antropozoolożka. Zoopsycholożka. Polonistka. Miłośniczka zwierząt i dobrego kina. Autorka pierwszego w Polsce bloga filmowego poświęconego w całości obecności zwierząt w kinie (rozpatrywanej z perspektywy animal studies), a także podcastu o nazwie Filmowe zwierzęta - podcast.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK