Przegląd składu konkursów Sundance 2017
Festiwal filmowy w Sundance to prawdziwa mekka amerykańskiego (a częściowo także światowego) kina niezależnego – każdy początkujący filmowiec z USA marzy o tym, by jego projekt znalazł się w programie kierowanego przez Roberta Redforda festiwalu. Dziś Sundance to także marka wykraczająca poza samo wydarzenie, bo oferująca dostęp do ogromnej biblioteki indie cinema dzięki kanałowi telewizyjnemu Sundance Channel, dostępnemu także w Polsce. Znamy już listę filmów biorących udział w przyszłorocznej edycji festiwalu z Park City i już dziś można powiedzieć, że znajduje się na niej kilka mocnych punktów. Czy tak mocnych jak Whiplash czy Manchester by the Sea, których sukcesy rozpoczęły się właśnie w Sundance?
Jednym z ważniejszych tytułów Sundance 2017 będzie prawdopodobnie A Ghost Story Davida Lowery’ego, autora m.in. Ain’t Them Bodies Saints (hit Park City A.D. 2013) czy tegorocznego widowiska przygodowego Mój przyjaciel smok. Prawdziwy człowiek-orkiestra (Lowery nie tylko reżyseruje, ale też pisze, montuje i produkuje) ponownie współpracuje z Caseyem Affleckiem i Rooney Marą (zagrali w poprzednim sundance’owym filmie Davida) i już dziś mówi się, że oboje są mocnymi kandydatami do nagród aktorskich. A Ghost Story to nie jedyna forma obecności Lowery’ego podczas przyszłorocznego Sundance – napisał też scenariusz do The Yellow Birds, innego ważnego tytułu konkursowego z mocną obsadą (Tye Sheridan, Alden Ehrenreich, Jason Patric, Toni Collette, Jennifer Aniston).
W Park City pełno będzie także Michaela Cery, niegdyś twarzy amerykańskiego kina niezależnego, dziś nieco pogubionego w swej karierze. Sundance 2017 może być dla niego okazją do powrotu na zwycięską ścieżkę – wystąpi w Lemon Janiczy Bravo oraz Person to Person Dustina Guya Defy. Oba filmy, podobnie jak A Ghost Story, będą wyświetlane w sponsorowanej przez firmę Adobe sekcji NEXT, która promuje filmy odważne w treści, formie i sposobie prowadzenia narracji. Warto odnotować także debiut reżyserski Macona Blaira, aktora znanego głównie z ról w dwóch filmach Jeremy’ego Saulniera, Blue Ruin i The Green Room. I Don’t Feel at Home in This World Anymore otworzy konkurs fabuł, a w obsadzie znajdują się m.in. Melanie Lynskey i Elijah Wood. Pozostaje pytanie, czy są to wystarczająco głośne nazwiska, by zapewnić debiutowi Blaira zainteresowanie widzów i dystrybutorów.
Poniżej pełna lista tytułów biorących udział w sekcjach konkursowych Sundance 2017:
Konkurs fabuł – USA
Band Aid (reżyseria: Zoe Lister-Jones
Beach Rats (reżyseria: Eliza Hittman)
Brigsby Bear (reżyseria: Dave McCary)
Burning Sands (reżyseria: Gerard McMurray)
Crown Heights (reżyseria: Matt Ruskin)
Golden Exits (reżyseria: Alex Ross Perry)
The Hero (reżyseria: Brett Haley)
I Don’t Feel at Home in This World Anymore (reżyseria: Macon Blair)
Ingrid Goes West (reżyseria: Matt Spicer)
Landline (reżyseria: Gillian Robespierre)
Novitiate (reżyseria: Maggie Betts)
Patti Cake$ (reżyseria: Geremy Jasper)
Roxanne Roxanne (reżyseria: Michael Larnell)
To the Bone (reżyseria: Marti Noxon)
Walking Out (reżyseria: Alex Smith, Andrew Smith)
The Yellow Birds (reżyseria: Alexandre Moors)
Konkurs dokumentów – USA
Casting JonBenet (reżyseria: Kitty Green)
Chasing Coral (reżyseria: Jeff Orlowski)
City of Ghosts (reżyseria: Matthew Heineman)
Dina (reżyseria: Dan Sickles, Antonio Santini)
Dolores (reżyseria: Peter Bratt)
The Force (reżyseria: Pete Nicks)
ICARUS (reżyseria: Bryan Fogel)
The New Radical (reżyseria: Adam Bhala Lough)
NOBODY SPEAK: Hulk Hogan, Gawker and Trials of a Free Press (reżyseria: Brian Knappenberger)
Quest (reżyseria: Jonathan Olshefski)
STEP (reżyseria: Amanda Lipitz)
Strong Island (reżyseria: Yance Ford)
Trophy (reżyseria: Shaul Schwarz,Christina Clusiau)
Unrest (reżyseria: Jennifer Brea)
Water & Power: A California Heist (reżyseria: Marina Zenovich)
Whose Streets? (reżyseria: Sabaah Folayan, Damon Davis)
Konkurs fabuł – świat
Axolotl Overkill / Niemcy (reżyseria: Helene Hegemann)
Berlin Syndrome / Australia (reżyseria: Cate Shortland)
Carpinteros (Woodpeckers) / Dominikana (reżyseria: José María Cabral)
Don’t Swallow My Heart, Alligator Girl! / Brazylia, Holandia, Francja, Paragwaj (reżyseria: Felipe Bragança)
Family Life / Chile (reżyseria: Alicia Scherson, Cristián Jiménez)
Free and Easy / Hong Kong (reżyseria: Jun Geng)
God’s Own Country / Wielka Brytania (reżyseria: Francis Lee)
My Happy Family / Gruzja (reżyseria: Nana & Simon)
The Nile Hilton Incident / Szwecja (reżyseria: Tarik Saleh)
Pop Aye / Singapur, Tajlandia (reżyseria: Kirsten Tan)
Sueño en otro idioma (I Dream in Another Language) / Meksyk (reżyseria: Ernesto Contreras)
The Wound / RPA (reżyseria: John Trengove)
Konkurs dokumentów – świat
The Good Postman / Finlandia, Bułgaria (reżyseria: Tonislav Hristov)
In Loco Parentis / Irlandia, Hiszpania (reżyseria: Neasa Ní Chianáin, David Rane)
It’s Not Yet Dark / Irlandia (reżyseria: Frankie Fenton)
Joshua: Teenager vs. Superpower (reżyseria: Joe Piscatella)
Last Men in Aleppo / Dania (reżyserias: Feras Fayyad, Steen Johannessen)
Machines / Indie, Niemcy, Finlandia (reżyseria: Rahul Jain)
Motherland / USA, Filipiny (reżyseria: Ramona Diaz)
Plastic China / Chiny (reżyseria: Jiu-liang Wang)
RUMBLE: The Indians Who Rocked The World / Kanada (reżyseria: Catherine Bainbridge)
Tokyo Idols / Wielka Brytania, Kanada (reżyseria: Kyoko Miyake)
WINNIE / Francja (reżyseria: Pascale Lamche)
The Workers Cup / Wielka Brytania (reżyseria: Adam Sobel)
NEXT
Columbus (reżyseria: Kogonada)
Dayveon (reżyseria: Amman Abbasi)
Deidra & Laney Rob a Train (reżyseria: Sydney Freeland)
A Ghost Story (reżyseria: David Lowery)
Gook (reżyseria: Justin Chon)
L.A. Times (reżyseria: Michelle Morgan)
Lemon (reżyseria: Janicza Bravo)
Menashe (reżyseria: Joshua Z Weinstein)
Person to Person (reżyseria: Dustin Guy Defa)
Thoroughbred (reżyseria: Cory Finley)
Trzy filmy konkursowe – Dayveon, Gook i Unrest – zostały częściowo sfinansowane za pomocą kampanii w portalu Kickstarter.
korekta: Kornelia Farynowska