search
REKLAMA
News

100 najlepszych filmów XXI wieku według BBC

Jacek Lubiński

25 sierpnia 2016

REKLAMA

Brytyjska Korporacja Nadawcza już za sześć lat obchodzić będzie swoje stulecie. Tymczasem grupka “nerdów” z kulturowego oddziału rzeczonej stacji telewizyjnej pokusiła się o to, co każdy uwielbia, nawet gdy się do tego nie przyznaje – plebiscyty. Przeprowadzono wśród krytyków z całego świata głosowanie na najlepsze filmy obecnego wieku, czyli ostatnich 16 lat młodego stulecia (i jeszcze młodszego tysiąclecia). Co prawda technicznie pozwolono sobie na małe oszukaństwo, gdyż uwzględniono także produkcje z roku 2000, ale co tam – można przymknąć oko na tę nieścisłość i cieszyć się wyborem potencjalnie przyszłych klasyków kina, być może za kolejne sto lat cenionych równie mocno, jak dziś Obywatel Kane. Część z nich zdążyła się już zresztą wpisać w popkulturę, ale na pewno nie wszystkie są statystycznemu widzowi doskonale znane, więc niech to będzie także zachęta do poszerzenia horyzontów ruchomego obrazu.

Warto jeszcze dodać, że BBC dość regularnie przeprowadza podobne akcje. W roku ubiegłym sporządzili na tych samych zasadach listę stu najlepszych filmów amerykańskich (do wglądu TUTAJ). A tymczasem poniżej obiecany już TOP 100 filmów XXI wieku, na której znalazło się także miejsce dla kilku polskich reprezentantów.

toni-erdmann-5-rcm0x1920u

100. Toni Erdmann (Maren Ade, 2016)
100. Requiem dla snu (Requiem for a Dream; Darren Aronofsky, 2000)
100. Carlos (Olivier Assayas, 2010)
99. Zbieracze i zbieraczka (The Gleaners and I; Agnès Varda, 2000)
98. 10 (Ten; Abbas Kiarostami, 2002)
97. Biała Afryka (White Material; Claire Denis, 2009)
96. Gdzie jest Nemo (Finding Nemo; Andrew Stanton, 2003)
95. Kochankowie z księżyca (Moonrise Kingdom; Wes Anderson, 2012)
94. Pozwól mi wejść (Låt den rätte komma in; Tomas Alfredson, 2008)
93. Ratatuj (Ratatouille; Brad Bird, 2007)
92. Zabójstwo Jesse’ego Jamesa przez tchórzliwego Roberta Forda (The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford; Andrew Dominik, 2007)
91. Sekret jej oczu (El secreto de sus ojos; Juan José Campanella, 2009)
90. Pianista (The Pianist; Roman Polanski, 2002)
89. Kobieta bez głowy (The Headless Woman; Lucrecia Martel, 2008)
88. Spotlight (Tom McCarthy, 2015)
87. Amelia (Le fabuleux destin d’Amélie Poulain; Jean-Pierre Jeunet, 2001)
86. Daleko od nieba (Far From Heaven; Todd Haynes, 2002)
85. Prorok (Un prophète; Jacques Audiard, 2009)
84. Ona (Her; Spike Jonze, 2013)
83. A.I. Sztuczna inteligencja (A.I. Artificial Intelligence; Steven Spielberg, 2001)
82. Poważny człowiek (A Serious Man; Joel i Ethan Coen, 2009)
81. Wstyd (Shame; Steve McQueen, 2011)
80. Powrót (Vozvrashchenie; Andrey Zvyagintsev, 2003)

almost-famous
79. U progu sławy (Almost Famous; Cameron Crowe, 2000)
78. Wilk z Wall Street (The Wolf of Wall Street; Martin Scorsese, 2013)
77. Motyl i skafander (Le Scaphandre et le papillon; Julian Schnabel, 2007)
76. Dogville (Lars von Trier, 2003)
75. Wada ukryta (Inherent Vice; Paul Thomas Anderson, 2014)
74. Spring Breakers (Harmony Korine, 2012)
73. Przed zachodem słońca (Before Sunset; Richard Linklater, 2004)
72. Tylko kochankowie przeżyją (Only Lovers Left Alive; Jim Jarmusch, 2013)
71. Tabu (Miguel Gomes, 2012)
70. Historie rodzinne (Stories We Tell; Sarah Polley, 2012)
69. Carol (Todd Haynes, 2015)
68. Genialny klan (The Royal Tenenbaums; Wes Anderson, 2001)
67. The Hurt Locker. W pułapce wojny (The Hurt Locker; Kathryn Bigelow, 2008)
66. Wiosna, lato, jesień, zima… i wiosna (Bom-yeo-reum-ga-eul-gyeo-wool Geu-ri-go Bom; Kim Ki-duk, 2003)
65. Fish Tank (Andrea Arnold, 2009)
64. Wielkie piękno (La grande bellezza; Paolo Sorrentino, 2013)
63. Koń turyński (A Torinói ló; Béla Tarr i Ágnes Hranitzky, 2011)
62. Bękarty wojny (Inglourious Basterds; Quentin Tarantino, 2009)
61. Pod skórą (Under the Skin; Jonathan Glazer, 2013)
60. Światło stulecia (Sang sattawat; Apichatpong Weerasethakul, 2006)

a-history-of-violene-still
59. Historia przemocy (A History of Violence; David Cronenberg, 2005)
58. Moolaadé (Ousmane Sembène, 2004)
57. Wróg numer jeden (Zero Dark Thirty; Kathryn Bigelow, 2012)
56. Harmonie Werckmeistera (Werckmeister harmóniák; Béla Tarr i Ágnes Hranitzky, 2000)
55. Ida (Paweł Pawlikowski, 2013)
54. Pewnego razu w Anatolii (Bır Zamanlar Anadolu’da; Nuri Bilge Ceylan, 2011)
53. Moulin Rouge! (Baz Luhrmann, 2001)
52. Choroba tropikalna (Sud pralad; Apichatpong Weerasethakul, 2004)
51. Incepcja (Inception; Christopher Nolan, 2010)
50. Zabójczyni (Nie Yin Niang; Hou Hsiao-hsien, 2015)
49. Pożegnanie z językiem (Adieu au langage; Jean-Luc Godard, 2014)
48. Brooklyn (John Crowley, 2015)
47. Lewiatan (Leviafan; Andrey Zvyagintsev, 2014)
46. Zapiski z Toskanii (Copie conforme; Abbas Kiarostami, 2010)
45. Życie Adeli – Rozdział 1 i 2 (La vie d’Adèle; Abdellatif Kechiche, 2013)
44. Zniewolony. 12 Years a Slave (12 Years a Slave; Steve McQueen, 2013)
43. Melancholia (Lars von Trier, 2011)
42. Miłość (Amour; Michael Haneke, 2012)
41. W głowie się nie mieści (Inside Out; Pete Docter, 2015)
40. Tajemnica Brokeback Mountain (Brokeback Mountain; Ang Lee, 2005)

the-new-world
39. Podróż do Nowej Ziemi (The New World; Terrence Malick, 2005)
38. Miasto Boga (Cidade de Deus; Fernando Meirelles i Kátia Lund, 2002)
37. Wujek Boonmee, który potrafi przywołać swoje poprzednie wcielenia (Loong Boonmee raleuk chat; Apichatpong Weerasethakul, 2010)
36. Timbuktu (Abderrahmane Sissako, 2014)
35. Przyczajony tygrys, ukryty smok (Wo hu cang long; Ang Lee, 2000)
34. Syn Szawła (Saul fia; László Nemes, 2015)
33. Mroczny Rycerz (The Dark Knight; Christopher Nolan, 2008)
32. Życie na podsłuchu (Das Leben der Anderen; Florian Henckel von Donnersmarck, 2006)
31. Margaret (Kenneth Lonergan, 2011)
30. Oldboy (Park Chan-wook, 2003)
29. WALL-E (Andrew Stanton, 2008)
28. Porozmawiaj z nią (Hable con ella; Pedro Almodóvar, 2002)
27. The Social Network (David Fincher, 2010)
26. 25. godzina (25th Hour; Spike Lee, 2002)
25. ​Memento (Christopher Nolan, 2000)
24. Mistrz (The Master; Paul Thomas Anderson, 2012)
23. Ukryte (Caché; Michael Haneke, 2005)
22. Między słowami (Lost in Translation; Sofia Coppola, 2003)
21. The Grand Budapest Hotel (Wes Anderson, 2014)
20. Synekdocha, Nowy Jork (Synecdoche, New York; Charlie Kaufman, 2008)

mad_max_fury_road
19. Mad Max: Na drodze gniewu (Mad Max: Fury Road; George Miller, 2015)
18. Biała wstążka (Das Weisse Band – Eine deutsche Kindergeschichte; Michael Haneke, 2009)
17. Labirynt fauna (El Laberinto del fauno; Guillermo Del Toro, 2006)
16. Holy Motors (Leos Carax, 2012)
15. 4 miesiące, 3 tygodnie i 2 dni (4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile; Cristian Mungiu, 2007)
14. Scena zbrodni (The Act of Killing; Joshua Oppenheimer, 2012)
13. Ludzkie dzieci (Children of Men; Alfonso Cuarón, 2006)
12. Zodiak (Zodiac; David Fincher, 2007)
11. Co jest grane, Davis? (Inside Llewyn Davis; Joel i Ethan Coen, 2013)
10. To nie jest kraj dla starych ludzi (No Country for Old Men; Joel i Ethan Coen, 2007)
9. Rozstanie (Jodaeiye Nader az Simin; Asghar Farhadi, 2011)
8. I raz, i dwa (Yi Yi; Edward Yang, 2000)
7. Drzewo życia (The Tree of Life; Terrence Malick, 2011)
6. Zakochany bez pamięci (Eternal Sunshine of the Spotless Mind; Michel Gondry, 2004)
5. Boyhood (Richard Linklater, 2014)
4. Spirited Away: W krainie Bogów (Sen to Chihiro no Kamikakushi; Hayao Miyazaki, 2001)
3. Aż poleje się krew (There Will Be Blood; Paul Thomas Anderson, 2007)
2. Spragnieni miłości (Fa yeung nin wa; Wong Kar-wai, 2000)
1. Mulholland Drive (David Lynch, 2001)

Mulholland-Drive

Oczywiście gorąco liczymy na kwieciste komentarze i własne typy naszych czytelników 🙂

Avatar

Jacek Lubiński

KINO - potężne narzędzie, które pochłaniam, jem, żrę, delektuję się. Często skuszając się jeno tymi najulubieńszymi, których wszystkich wymienić nie sposób, a czasem dosłownie wszystkim. W kinie szukam przede wszystkim magii i "tego czegoś", co pozwala zapomnieć o sobie samym i szarej codzienności, a jednocześnie wyczula na pewne sprawy nas otaczające. Bo jeśli w kinie nie ma emocji, to nie ma w nim miejsca dla człowieka - zostaje półprodukt, który pożera się wraz z popcornem, a potem wydala równie gładko. Dlatego też najbardziej cenię twórców, którzy potrafią zawrzeć w swym dziele kawałek serca i pasji - takich, dla których robienie filmów to nie jest zwykły zawód, a niezwykła przygoda, która znosi wszelkie bariery, odkrywa kolejne lądy i poszerza horyzonty, dając upust wyobraźni.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA