search
REKLAMA
Krótkie spięcie

WENECJA 2017: Hollywood przejmuje Lido

Dawid Myśliwiec

29 lipca 2017

REKLAMA

O ile miano najbardziej prestiżowego festiwalu filmowego na świecie już wiele lat temu zarezerwowano dla Cannes, o tyle o pozostałe dwa miejsca na podium nieustannie walczą między sobą Berlin i Wenecja. Biorąc jednak pod uwagę liczbę ważnych tytułów w konkursie i obecność największych gwiazd filmu, niemiecki festiwal nie ma co konkurować z odbywającym się na wyspie Lido świętem kina. Rok 2017 może być nawet jednym z nielicznych, kiedy Wenecja przyćmiewa swoim programem konkurenta z Lazurowego Wybrzeża.

Zaplanowana na 27 lipca 2017 roku konferencja prasowa weneckiej imprezy, podczas której dyrektor festiwalu Alberto Barbera ogłosił line-up festiwalu, z początku przebiegała bez większych emocji. Nie jest to jednak nic zaskakującego – zwykle podczas tego typu wystąpień na początek poznajemy skład pobocznych sekcji i mniej istotnych konkursów, a organizatorzy stopniują napięcie, największe atrakcje zostawiając na koniec. Gdy więc wysłuchaliśmy litanii tytułów i nazwisk, które – póki co! – nikomu jeszcze nic nie mówią (sekcja Orizzonti ma za zadanie zapoznawać widzów z nowymi, nieznanymi, ale bardzo zdolnymi filmowcami), do naszych uszu zaczęły docierać bardzo znajomo brzmiące personalia. George Clooney, Darren Aronofsky, Guillermo del Toro, Abdellatif Kechiche, Alexander Payne, Martin McDonagh – to tylko niektórzy znakomici filmowcy, które powalczą o Złotego Lwa w konkursie głównym. Ich filmy, obsadzone największymi gwiazdami kina (m.in. Matt Damon, Jennifer Lawrence, Julianne Moore), będą nie lada wydarzeniami, a tak mocny skład konkursu powoduje, że tegoroczne Cannes nieco blednie w porównaniu z wenecką imprezą. Na Lazurowym Wybrzeżu nie brakowało głośnych tytułów i ważnych osobistości świata kina, ale w tym roku to Wenecja zabłyśnie mocniej.

Tegoroczny festiwal w Wenecji przyćmiewa programem nawet Cannes

Kilku oczekiwanych tytułów zabrakło: liczyliśmy na obecność Małgorzaty Szumowskiej z jej najnowszym filmem (ostatecznie Twarzy nie będzie także w Gdyni), ale Polka może chcieć opóźnić premierę swojego dzieła, by wystartować w swoim ulubionym Berlinie. Szkoda, że nie zobaczymy w Wenecji nowego obrazu Woody’ego Allena, ale – jak mogliśmy się tego spodziewać – piewca Nowego Jorku wolał pokazać swój film właśnie tam, podczas odbywającego się na przełomie września i października festiwalu (Wonder Wheel będzie tam filmem zamknięcia). W Wenecji wystartują jednak twórcy, którzy już na Lido zwyciężali: wspomniany Aronofsky zaprezentuje swój długo oczekiwany film mother! z Jennifer Lawrence, Javierem Bardemem i Michelle Pfeiffer, zaś nagrodzony w 2009 roku za Liban Samuel Maoz pokaże Foxtrot, w którym Izraelczyk ponownie inspiruje się własnymi doświadczeniami wojennymi. Nowością w programie weneckiego festiwalu jest osobna sekcja konkursowa poświęcona dziełom wykonanym w technice Virtual Reality. W tym też włoska impreza przyćmiewa Cannes – podczas gdy Lazurowym Wybrzeżu pokazano jeden VR-owy film jako ciekawostkę, na Lido będzie ich aż ponad 30!

Trudno już dziś oceniać szanse poszczególnych filmów na zwycięstwo. Na pewno mocno stawiamy na Aronofsky’ego, del Toro, zdobywcę Złotej Palmy Kechiche’a czy Martina McDonagha, twórcę bezkompromisowego, którą swoją intrygująco zatytułowaną czarną komedią Three Billboards Outside Ebbing, Missouri może sporo w Wenecji namieszać. Jedno jest pewne – w konkursie startuje wystarczająco wielu znakomitych twórców, by 74. edycja festiwalu okazała się najmocniejszą spośród najważniejszych imprez filmowych w 2017 roku.

Poniżej pełna lista filmów, które znalazły się w programie festiwalu w Wenecji. Zachowaliśmy oryginalne tytuły, gdyż zdecydowana większość z nich nie ma jeszcze polskich tłumaczeń.

Film otwarcia

Downsizing, reż. Alexander Payne (in competition)

Competition

Human Flow, reż. Ai Weiwei
mother!, reż. Darren Aronofsky
Suburbicon, reż. George Clooney
The Shape Of Water, reż. Guillermo del Toro
Linsulte, reż.  Ziad Doueiri
La Villa, reż.  Robert Guediguian
Lean On Pete, reż.  Andrew Haigh
Mektoub, My Love: Canto Uno, reż. Abdellatif Kechiche
The Third Murder, reż. Koreeda Hirokazu
Jusqu’a la Garde, reż.  Xavier Legrand
Ammore e Malavita, reż. Manetti Brothers
Foxtrot, reż. Samuel Maoz
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, reż. Martin McDonagh
Hannah, reż. Andrea Pallaoro
Downsizing, reż. Alexander Payne
Angels Wear White, reż. Vivian Qu
Una Famiglia, reż. Sebastiano Riso
First Reformed, reż. Paul Schrader
Sweet Country, reż. Warwick Thornton
The Leisure Seeker, reż. Paolo Virzi
Ex Libris – The New York Public Library, reż. Frederick Wiseman

Sekcja Orizzonti

Disappearance, reż. Ali Asgari
Especes Menacees, reż. Gilles Bourdos
The Rape of Recy Taylor, reż. Nancy Buirski
Caniba, reż. Lucien Castaing-Taylor, Verena Paravel
Les Bienheureux, reż. Sofia Djama
Marvin, reż. Anne Fontaine
Invisible, reż. Pablo Giorgelli
Brutti e Cattivi, reż. Cosimo Gomez
The Cousin, reż. Tzahi Grad
The Testament, reż. Amichai Greenberg
No Date, No Signature, reż. Vahid Jalilvand
Los Versos del Olvido, reż. Alireza Khatami
The Night I Swam, reż. Damien Manivel, Igarashi Kohei
Nico, 1988, reż. Susanna Nicchiarelli
Krieg, reż. Rick Ostermann
West of Sunshine, reż. Jason Raftopoulos
Gatta Cenerentola, reż. Alessandro Rak, Ivan Cappiello, Marino Guarnieri, Dario Sansone
Under the Tree, reż. Hafsteinn Gunnar Sigurdsson
La Vita in Comune, reż. Edoardo Winspeare

Poza konkursem – fabuły

Our Souls At Night, reż. Ritesh Batra
Victoria & Abdul, reż. Stephen Frears
Il Signor Rotpeter, reż. Antonietta de Lillo
La Melodie, reż. Rachid Hami
Outrage Coda, reż. Kitano Takeshi
Loving Pablo, reż. Fernando Leon de Aranoa
Zama, reż. Lucrecia Martel
Wormwood, reż. Errol Morris
Diva!, reż. Franceso Patierno
Le Fidele, reż. Michael R. Roskam
Il Colore Nascosto Delle Cose, reż. Silvio Soldini
The Private Life of a Modern Woman, reż. James Toback
Brawl in Cell Block 99, reż. S. Craig Zahler

Poza konkursem – dokumenty

Cuba and the Cameraman, reż. Jon Alpert
My Generation, reż. David Batty
Piazza Vittorio, reż. Abel Ferrara
The Devil and Father Amorth, reż. William Friedkin
This is Congo, reż. Daniel McCabe
Ryuichi Sakamoto: Coda, reż. Stephen Nomura Schible
Jim & Andy: The Great Beyond. The Story of Jim Carrey, Andy Kaufman and Tony Clifton, reż. Chris Smith

Poza konkursem – wydarzenia specjalne

Casa d’Altri, reż. Gianni Amelio
Michael Jackson’s Thriller 3D, reż. John Landis
Making of Michael Jackson’s Thriller (1983), reż. Jerry Kramer

Kino w ogrodzie

Manuel, reż. Dario Albertini
Controfigura, reż. Ra di Martino
Woodshock, reż. Kate Mulleavy, Laura Mulleavy
Nato a Casal di Principe, reż. Bruno Oliviero
Suburra – The Series, reż. Michele Placido, Andrea Molaioli, Giuseppe Capotondi
Tueurs, reż. Francois Troukens, Jean-Francois Hensgens

Specjalne pokazy filmów dokumentalnych

La Lunga Strada del Ritorno, reż. Alessandro Blasetti
Barbiana ’65 La Lezione di Don Milani, reż. Alessandro G. A. D’Alessandro
Lievito Madre, Le Ragazze del Secolo Scorso, reż. Concita de Gregorio, Esmeralda Calabria

Biennale College

Beautiful Things, reż. Georgio Ferrero
Shadeed Martyr, reż. Mazen Khaled
Strange Colours, reż. Alena Lodkina

Venice Classics (dokumenty)

Light Years, reż. Manuel Abramovich
Evviva Giuseppe, reż. Stefano Consiglio
La Lucida Follia di Marco Ferreri, reż. Selma Jean Dell’Olio
L’Utopie des Images de la Revolution Russe, reż. Emmanuel Hamon
Książę i dybuk, reż. Elwira Niewiera
La Voce di Fantozzi, reż. Mario Sesti
This is the War Room!, reż. Boris Hars-Tschachotin

 

Dawid Myśliwiec

Dawid Myśliwiec

Zawsze w trybie "oglądam", "zaraz będę oglądał" lub "właśnie obejrzałem". Gdy już położę córkę spać, zasiadam przed ekranem i znikam - czasem zatracam się w jakimś amerykańskim czarnym kryminale, a czasem po prostu pochłaniam najnowszy film Netfliksa. Od 12 lat z różną intensywnością prowadzę bloga MyśliwiecOgląda.pl.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA