Świetny program CAMERIMAGE 2016!
Odbywający się w Bydgoszczy Międzynarodowy Festiwal Filmowy Camerimage zdążył już nas przyzwyczaić do tego, że program festiwalu rokrocznie obfituje w premierowe pokazy najgłośniejszych filmów, spotkania z legendami sztuki operatorskiej, a także wyjątkowe wydarzenia towarzyszące. Ogłoszony niedawno pełny program tegorocznej, 24. już edycji festiwalu nie jest wyjątkiem od tej reguły – jeśli wybieracie się w tym roku do Bydgoszczy, przygotujcie się na niemały ból głowy przy planowaniu swoich grafików!
Trudno szczegółowo omówić całe bogactwo seansów, prelekcji, warsztatów, masterclassów, wystaw i innych atrakcji przygotowanych dla tych, którzy wybiorą się do Bydgoszczy w dniach 12–19 listopada 2016 roku. Camerimage to festiwal dedykowany operatorom filmowym i bajecznym kadrom ich autorstwa, dlatego w harmonogramie wydarzeń znajduje się mnóstwo propozycji skierowanych do ludzi z tzw. branży. Nie oznacza to jednak, że tzw. zwykli zjadacze kina nie mają w Bydgoszczy czego szukać. Wręcz przeciwnie! W programie festiwalu znalazły się projekcje tak głośnych obrazów, jak Powidoki Andrzeja Wajdy, Przełęcz ocalonych Mela Gibsona, Nowy początek Denisa Villeneuve’a czy Snowden Olivera Stone’a. Wszystkie te tytuły powalczą w konkursie głównym o Złotą Żabę, nagrodę, która od 1993 roku systematycznie zyskuje na znaczeniu.
Jako że Camerimage skupia się na mistrzach kamery, w programie 24. edycji znalazły się oczywiście retrospektywy znakomitych operatorów: Michaela Chapmana (dwukrotnie nominowany do Oscara współpracownik Michaela Scorsesego, który otrzyma nagrodę za całokształt twórczości) czy zmarłych niedawno Vilmosa Zsigmonda i Haskella Wexlera. Retrospektywę otrzymał także Jay Rosenblatt, uznany twórca filmów dokumentalnych i eksperymentalnych. Sekcje dodatkowe uzupełniają pokazy specjalne, w których będzie można zobaczyć m.in. proekologiczny dokument Leonarda DiCaprio i Fishera Stevensa Czy czeka nas koniec? czy głośny remake Narodzin narodu autorstwa Nate’a Parkera, otoczonego ostatnio aurą kontrowersji ze względu na sprawę domniemanego gwałtu sprzed lat, w który miał być zamieszany. Dodatkowo Camerimage oferuje uczestnikom możliwość zapoznania się z kinem norweskim oraz dziełami filmowymi z krajów bałtyckich, rzadko goszczących na najpopularniejszych festiwalach.
Wisienką na torcie podczas tegorocznej edycji będą dwie wystawy: „Unseen”, poświęcone fotografii autorstwa słynnej aktorki Jessiki Lange (która ma osobiście pojawić się w Bydgoszczy) oraz „David Cronenberg: Evolution”, skupiające się na rekwizytach i dziełach inspirowanych twórczością kanadyjskiego reżysera. Na Film.org znajdziecie nasze relacje z festiwalu, a póki co zapoznajcie się z listą tytułów, które będziecie mogli zobaczyć w konkursie głównym na 24. Camerimage (pełny program festiwalu znajdziecie tutaj):
- Blood and Glory (reżyseria: Sean Else, zdjęcia: Adam Bentel), RPA, 2016,
- Lion (reżyseria: Garth Davis, zdjęcia: Greig Fraser), Australia, USA, Wielka Brytania, 2016,
- Maria Skłodowska-Curie (Marie Curie; reżyseria: Marie Noelle, zdjęcia: Michał Englert), Polska, Niemcy, Francja, 2016,
- Moonlight (reżyseria: Barry Jenkins, zdjęcia: James Laxton), USA, 2016,
- Mroczne bestie (Oscuro Animal; reżyseria: Felipe Guerrero, zdjęcia: Fernando Lockett), Grecja, Argentyna, Holandia, Kolumbia, Niemcy, 2016,
- Nowy początek (Arrival; reżyseria: Denis Villeneuve, zdjęcia: Bradford Young), USA, 2016,
- Past Life (Hachataim; reżyseria: Avi Nesher, zdjęcia: Michel Abramowicz)
Izrael, 2016, - Powidoki (Afterimage; reżyseria: Andrzej Wajda, zdjęcia: Paweł Edelman), Polska, 2016,
- Przełęcz ocalonych (Hacksaw Ridge; reżyseria: Mel Gibson, zdjęcia: Simon Duggan), Australia, USA, 2016,
- Remember (reżyseria: Atom Egoyan, zdjęcia: Paul Sarossy), Kanada, Niemcy, 2015,
- Siedem minut po północy (A Monster Calls; reżyseria: Juan Antonio Bayona; zdjęcia: Óscar Faura), Hiszpania, USA, 2016,
- Snowden (reżyseria: Oliver Stone, zdjęcia: Anthony Dod Mantle), USA, Niemcy, 2016,
- Tanna (reżyseria: Martin Butler, Bentley Dean, zdjęcia: Bentley Dean), Vanuatu, Australia, 2015.
korekta: Kornelia Farynowska