search
REKLAMA
Festiwal

6 FILMÓW, które TRZEBA ZOBACZYĆ na 29. Festiwalu Mediów CZŁOWIEK W ZAGROŻENIU

Michalina Peruga

16 listopada 2019

REKLAMA

Niszowość i niekomercyjność kina dokumentalnego sprawia, że chociaż każdego roku filmów dokumentalnych powstaje całe mnóstwo, jedynie garstka z nich na bardzo krótki czas trafia do kin i to prawie wyłącznie studyjnych. Nawet my, widzowie, rzadko dajemy szansę kinu dokumentalnemu, wybierając raczej fabuły, a jeśli już coś oglądamy, ograniczamy się raczej do dokumentów biograficznych czy netfliksowych dokumentów kryminalnych. Świetna okazja, aby z kinem dokumentalnym się zapoznać, zaprzyjaźnić i pobyć chwilę dłużej nadejdzie jednak już w przyszłym tygodniu, podczas wielkiego święta kina dokumentalnego w Łodzi. Mowa oczywiście o najstarszym łódzkim festiwalu filmowym, 29. Festiwalu Mediów Człowiek w Zagrożeniu – oto 6 filmów dokumentalnych z Polski i ze świata, które warto w Łodzi obejrzeć.

Cała przyjemność po stronie kobiet (2018), reż. Barbara Miller

Ten niezwykle poruszający dokument opowiada historię pięciu odważnych kobiet, które w różnych kulturach walczą o wolność i sprawiedliwość. Japońska artystka Rokudenashiko staje przed sądem za wydruk 3D swojej waginy, mimo że Japonia od kilkudziesięciu lat każdego roku świętuje Kanamara Matsuri Święto Stalowego Penisa, a nieodłączną częścią imprezy są chociażby lizaki w kształcie męskiego przyrodzenia. Była zakonnica, Doris Wagner, opowiada o doświadczeniu gwałtu ze strony księdza, które w Kościele katolickim są tajemnicą poliszynela. Pozbawiona prawa do decydowania o sobie Deborah Feldman wraz z synem ucieka z ortodoksyjnej społeczności chasydzkiej w Nowym Jorku. Vithika Yadov w Indiach, gdzie zabójstwa honorowe i gwałty na kobietach są na porządku dziennym, edukuje młodych mężczyzn na temat kobiecej seksualności i wytyczania granic. Mieszkająca w Londynie Somalijka Leyla Hussein prowadzi warsztaty i spotkania edukacyjne na temat szkodliwości obrzezania kobiet. Film ukazuje wszechobecne kulturowe przyzwolenie na istnienie zwyczajów, które w imię prawa i religii przyczyniają się do kobiecego cierpienia i czynią z kobiet obywatelki drugiej kategorii. To produkcja, która wywołuje wściekłość i niezgodę na takie traktowanie człowieka, jednocześnie wzruszając do granic losami i odwagą głównych bohaterek.

Graniczne cięcie (2018), reż. Igor Chojna

Ciekawy bohater to często połowa sukcesu filmu dokumentalnego, jednak nie zawsze się to udaje. Reżyser Granicznego cięcia znalazł takiego bohatera, a nawet dwóch, w Osinowie Dolnym, niewielkiej wsi w województwie zachodniopomorskim, przy granicy polsko-niemieckiej, gdzie znajdują się aż… 43 salony fryzjerskie. Wszystkie prowadzą aktywną działalność. Właścicielką jednego z nich jest Halina, doświadczona przez życie kobieta w średnim wieku z potrzebą matkowania swojej młodszej pracownicy, Andżeli. Z ich rozmów, a częściej raczej monologu Haliny, wyłania się obraz miejsca wyludnionego i bez perspektyw, w którym bezczynne czekanie – na klienta, lepsze życie czy śmierć – jest jedynym sposobem na życie. Graniczne cięcie nie jest jednak zupełnie dołujące, to raczej słodko-gorzka opowieść o życiu dwóch szalenie charyzmatycznych bohaterek.

Kto zabił sekretarza generalnego ONZ? (2019), reż.  Mads Brügger

W tym filmie jest wszystko, co niezbędne dla udanego seansu – wciągająca historia, napięcie, śmiech, teoria spiskowa i detektywistyczne dochodzenie. Madsowi Brüggerowi udało się w zupełnie nowatorski sposób połączyć film dokumentalny z kryminałem i komedią, powagę z zabawą. 

W 1961 roku w Północnej Rodezji (dziś Zambia) rozbił się w tajemniczych okolicznościach samolot sekretarza generalnego ONZ Daga Hammarskjölda, który leciał na pokojowe negocjacje w sprawie zawieszenia broni pomiędzy Kongo a Katangą, zbuntowaną prowincją. Po ponad 50 latach duński filmowiec postanawia zagłębić się w sprawę, a to, co odkrywa, przechodzi jego najśmielsze oczekiwania. Chociaż początkowo reżyser, prowadząc nas przez swoje dochodzenie, skłania się raczej ku autoparodii, a nawet parodii filmu dokumentalnego, wraz z upływem ekranowych minut groza jego odkryć wstrząsa widzem do głębi. To naprawdę świetne, angażujące kino dokumentalne.

Michalina Peruga

Michalina Peruga

Filmoznawczyni, historyczka sztuki i miłośniczka współczesnego kina grozy i klasycznego kina hollywoodzkiego, w szczególności filmu noir i twórczości Alfreda Hitchcocka. W kinie uwielbia mieszanie gatunków, przełamywanie schematów oraz uważne przyglądanie się bohaterom.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK