Od czasu do czasu zerkam sobie do TOP250 w serwisie IMDb, żeby zobaczyć co też nowego wpadło na listę najlepszych filmów wszech czasów. Każdy obraz, który znajdzie się choć przelotnie na tej liście, stanowi niemal 100% gwarancję wielkiego kina. Oczywiście zdarzają się też od tej reguły odstępstwa i ?pomyłki?, choćby kilkudniowa obecność w TOP250 czwartego Indiany Jonesa… No więc tak sobie wszedłem kilka dni temu na tę listę znakomitości i widzę na miejscu 217 film ?Sherlock Jr.? z 1924 roku, z Busterem Keatonem w roli głównej. A że akurat w kinach szaleje Robert Downey Jr. pod batutą Guya Ritchie, zaistniała doskonała okazja, by wyciągnąć z odmętów historii filmu to fantastyczne dziełko sprzed prawie 90 lat, które nawet dziś powoduje autentyczny opad szczęki?
Pomimo obecności Bustera Keatona, nie jest to komedia pełną gębą. ?Sherlock Jr.? to jeden wielki popis akrobacji, kaskaderki, zręczności oraz niezwykłej wyobraźni i odwagi klasycznego komika. ?Sherlock Jr.? to ogromny (pomimo krótkiego czasu seansu – 44minuty) zbiór scen-perełek, zarówno pod względem inscenizacyjnym, jak i realizacyjnym. Trudno nie zachwycić się sekwencją wejścia Keatona do filmu kinowego i tym, co dzieje się z nim podczas płynnych zmian scenerii. Zachwyca pomysłowość takich motywów, jak emocjonująca gra w bilard z ocierającym się o magię omijaniem bili numer 13. Zachwyca też ucieczka z chatki bandytów poprzez skok przez okno, z jednoczesnym przebraniem się za starą kobietę. Ale największe wrażenie robi jazda Bustera Keatona na motorze, tzn. na jego kierownicy, a szczególnie moment przejazdu przez tory przed pędzącą lokomotywą. Chcecie spektakularnych akcji, zapierających dech popisów kaskaderskich i dużej szczypty (śledzenie podejrzanego rządzi) humoru? Nie musicie iść do kina na ?Sherlocka Holmesa?, wystarczy kliknąć play w oknie poniżej. Życzę udanego seansu, widzimy się za 45 minut 😉

Rafał Donica
Od chwili obejrzenia "Łowcy androidów” pasjonat kina (uwielbia "Akirę”, "Drive”, "Ucieczkę z Nowego Jorku", "Północ, północny zachód", i niedocenioną "Nienawistną ósemkę”). Wielbiciel Szekspira, Lema i literatury rosyjskiej (Bułhakow, Tołstoj i Dostojewski ponad wszystko). Ukończył studia w Wyższej Szkole Dziennikarstwa im. Melchiora Wańkowicza w Warszawie na kierunku realizacji filmowo-telewizyjnej. Autor książki "Frankenstein 100 lat w kinie". Założyciel, i w latach 1999 – 2012 redaktor naczelny portalu FILM.ORG.PL. Współpracownik miesięczników CINEMA oraz FILM, publikował w Newsweek Polska, CKM i kwartalniku LŚNIENIE. Od 2016 roku zawodowo zajmuje się fotografią reportażową.
zobacz inne artykuły autora >>>