search
REKLAMA
Biografie ludzi filmu

RENÉE ZELLWEGER. Brytyjski akcent made in Texas

Dawid Myśliwiec

17 września 2016

REKLAMA

By ponownie wcielić się w najsłynniejszą rolę w swym dorobku, mimo upływu czasu i diametralnie zmienionego wizerunku, trzeba być albo bardzo zdesperowanym, albo bardzo odważnym. Pierwsze recenzje Bridget Jones 3 sugerują, że Renée Kathleen Zellweger nie jest taką desperatką, jak można było się spodziewać. Aktorka, o której ostatnimi czasy głośno było głównie za sprawą zagadkowych zmian w fizjonomii, powraca w sequelu, na który chyba nikt tak naprawdę nie czekał, ale z którego wszyscy się cieszą.

Urodzona 25 kwietnia 1969 roku w niewielkim Katy w stanie Teksas, przez większość widzów kojarzona jest właśnie z rolą niezdarnej, acz uroczej Brytyjki. Sama legitymuje się niezwykle różnorodnym zapleczem genealogicznym, bowiem jest córką Szwajcara i Norweżki, zaś w jej żyłach płynie także krew ludów zamieszkujących tereny Finlandii i Szwecji. Jako nastolatka była prawdziwym omnibusem: nie tylko doskonale radziła sobie z dyscyplinami humanistycznymi, ale osiągała także sukcesy w sporcie, grając w piłkę nożną, baseball, futbol amerykański i koszykówkę. Jak to jednak często w przypadku gwiazd filmu bywa, dopiero kółko dramatyczne – w tym wypadku studenckie – zaszczepiło w Renée pragnienie realizowania się poprzez aktorstwo. Początkowo, ze względu na trudności finansowe, musiała w trakcie studiów podjąć pracę jako kelnerka, zaś jej kariera przed kamerą rozpoczęła się od występów w reklamach piwa i wołowiny. Dzięki tym nieśmiałym początkom zdobyła doświadczenie, które pozwoliło jej na uzyskanie członkostwa w Gildii Aktorów, dzięki czemu mogła rozpocząć starania o angaż w poważniejszych produkcjach.

renee-zellweger-2

Krótki rozbieg do kariery

Gdy wczytamy się nieco w dorobek zawodowy Zellweger, zauważymy, że jej przełomowa rola nadeszła wyjątkowo szybko. Renée debiutowała na ekranie już w rok po ukończeniu studiów (w 1991 r. uzyskała tytuł licencjata języka angielskiego), jednak A Taste of Killing, telewizyjnego filmu w reżyserii Lou Antonio, dziś nikt już nie pamięta. Po kilkunastu miesiącach znaczonych nieistotnymi epizodami, w tym m.in. w Uczniowskiej balandze Richarda Linklatera, Zellweger zagrała jedną z głównych ról w Teksańskiej masakrze piłą mechaniczną: Następnym pokoleniu, gdzie pojawiła się u boku m.in. Matthew McConaugheya. Był rok 1994, a kariera Renée właśnie nabierała rozpędu – w tym samym czasie wystąpiła także w Kalibrze 45 C.M. Talkingtona, gdzie wraz z Gilem Bellowsem stworzyła parę w stylu Bonnie i Clyde’a. Choć rola ta została dobrze odebrana i przyniosła jej Independent Spirit Award za najlepszy debiut, prawdziwym przełomem w karierze Zellweger była kreacja Dorothy Boyd w komediodramacie Jerry Maguire Camerona Crowe’a. Rola rozczulającej, delikatnej asystentki tytułowego bohatera jest niemal ikoniczna dla pochodzącej z Teksasu aktorki – w podobne postaci wcielała się na różnych etapach kariery, choć Dorothy ustanowiła w świadomości widzów wzorzec, z którym konfrontowały się wszystkie kolejne ekranowe wcielenia Renée. To właśnie dzięki roli w Jerrym Maguire dwudziestosiedmioletnia wówczas aktorka mogła przejść do historii dzięki pamiętnej kwestii You had me at hello.

O ile osiągnięcie pierwszego przełomu w karierze zajęło Zellweger raptem cztery lata, o tyle musiało minąć trochę czasu, nim ów przełom przyniósł widoczne efekty. Tuż po występie w filmie Crowe’a Renée zagrała w kilku mniej znanych produkcjach, które trudno było uznać za równie udane jak Jerry Maguire. Co prawda Kłamca z 1997 roku czy debiutująca w kolejnym roku Jedyna prawdziwa rzecz były filmami rzetelnymi i mocno obsadzonymi, lecz nie miały w sobie tyle jakości, by nadać tempa karierze Zellweger. Musiało minąć kolejnych kilkanaście miesięcy, by aktorka znów zabłysnęła – tym razem w roli tytułowej Siostry Betty w kultowym już dziś filmie Neila LaBute’a. Ta niepozorna niezależna komedia w zabawny sposób opowiadała historię załamania nerwowego pewnej kelnerki z Kansas City, która w wyniku przeżytej traumy zaczyna wierzyć w swój związek z gwiazdą telewizyjnej opery mydlanej. To niedoceniane i niepokorne dzieło nawet dziś, po szesnastu latach od premiery, ogląda się świeżo, a nagrodzona Złotym Globem w kategorii najlepsza aktorka w komedii lub musicalu Zellweger wreszcie mogła rozwinąć aktorskie skrzydła (wieść niesie, że gdy Hugh Grant odczytał jej nazwisko jako laureatki, aktorka była w toalecie, starając pozbyć się… szminki z uzębienia). Jak miało się jednak dopiero okazać, niepozorna produkcja z 2000 roku była zaledwie preludium do prawdziwego hitu, na jaki wyrosła adaptacja bestsellerowej powieści Helen Fielding.

renee-zellweger-bridget-jones-full

Dawid Myśliwiec

Dawid Myśliwiec

Zawsze w trybie "oglądam", "zaraz będę oglądał" lub "właśnie obejrzałem". Gdy już położę córkę spać, zasiadam przed ekranem i znikam - czasem zatracam się w jakimś amerykańskim czarnym kryminale, a czasem po prostu pochłaniam najnowszy film Netfliksa. Od 12 lat z różną intensywnością prowadzę bloga MyśliwiecOgląda.pl.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor 2024 Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/