search
REKLAMA
Ranking

Największe polskie MUZYCZNE PRZEBOJE filmowe

REDAKCJA

23 marca 2020

REKLAMA

TOP 10 Przemysława Mudlaffa

10. Małgorzata Ostrowska – Meluzyna, czyli historia podwodnej miłości (Podróże Pana Kleksa)

Zacznę od nostalgicznej nuty, bo piosenka pod tajemniczym tytułem Meluzyna, czyli historia podwodnej miłości kojarzy mi się przede wszystkim z dzieciństwem. Oczywiście wszystko to przez uwielbianą przeze mnie serię filmów o Panu Kleksie. Spośród wielu fantastycznych utworów zawartych w tych niezwykle wówczas popularnych produkcjach przeznaczonych dla najmłodszych, Meluzyna w wykonaniu odgrywającej rolę Królowej Aby Małgorzaty Ostrowskiej jest moją ulubioną. W obecnej wersji z 2012 roku piosenka zyskała pazur za sprawą rock’n’rollowego aranżu. Gdy pierwszy raz usłyszałem tę nową wersję, miałem na plecach ciary.

09. Edmund Fetting – Nim wstanie dzień (Prawo i pięść)

Po latach od premiery Prawa i pięści do filmu przylgnęła łatka, że jest on czymś na kształt polskiego westernu (easternu). Niebagatelną rolę w takim postrzeganiu obrazu Jerzego Hoffmana i Edwarda Skórzewskiego odegrała piosenka Nim wstanie dzień, do której poetycki tekst napisała Agnieszka Osiecka, a muzykę Krzysztof Komeda. Aksamitny głos Edmunda Fettinga doskonale zestraja się z jazzowym podkładem muzycznym, stanowiąc idealną ilustrację tego, co widzimy na ekranie. Nim wstanie dzień to najprawdopodobniej najambitniejsza piosenka patriotyczna wszech czasów.

08. Brodka & A_GIM – Wszystko, czego dziś chcę (Rojst)

Wszystko, czego dziś chcę była jedną z najpopularniejszych polskich piosenek lat 80. XX wieku. Cover Moniki Brodki i A_GIM nie przypomina jednak skocznego oryginału w wykonaniu Izabeli Trojanowskiej. Bliżej mu do klimatu utworów rodem z lokalu The Bang Bang Bar z serialu Twin Peaks aniżeli z PRL-owskich dyskotek. Nic w tym jednak dziwnego. Rojst, czyli serial, na potrzeby którego przekształcono Wszystko, czego dziś chcę, tonie przecież w gęstej, mrocznej i tajemniczej atmosferze.

07. Ewa Demarczyk – Grande Valse Brillante (Mała Moskwa)

Grande Valse Brillante to wiersz Juliana Tuwima, który stanowił fragment jego poematu Kwiaty polskie. Trudno równać się z interpretacją tego utworu w wykonaniu Ewy Demarczyk, jednak polsko-rosyjska wersja wyśpiewana przez aktorkę Swietłanę Chodczenkową ma w sobie coś wyjątkowego. Piosenkę można usłyszeć w filmie Mała Moskwa Waldemara Krzystka i stanowi ona ciekawą klamrę dla opowiadanej historii.

06. Paktofonika – Jestem Bogiem (Jesteś Bogiem)

Doskonale pamiętam czasy, w których wszyscy nosiliśmy luźne, opuszczone nisko spodnie z kieszeniami wypełnionymi walkmanami, a w nich na okrągło kręciły się szpulki kasety magnetofonowej z napisem „PAKTOFONIKA”. Kto z nas nie znał wówczas rewolucyjnego dla polskiego rapu utworu Jestem Bogiem? Odważny, inteligentny, ostry tekst napisany przede wszystkim przez Magika stał się nieoficjalnym hip-hopowym hymnem. Nic dziwnego, że tytuł filmu Leszka Dawida odwołuje się właśnie do tego utworu.

05. Kult – Czarne słońca (Czarne słońca)

Jerzy Zelewski, twórca filmu Czarne słońca, to wielki fan twórczości zespołu Kult. Zaprosił więc kapelę Kazika Staszewskiego do nagrania utworu do swojego filmu z 1992 roku. Pełna napięcia partia klawiszy i świetne brzmienie gitary elektrycznej to cechy charakterystyczne piosenki, która także na poziomie tekstowym doskonale ilustruje film Zelewskiego.

04. Kayah & Goran Bregović – Śpij, kochanie, śpij (Operacja Samum)

Śpij, kochanie, śpij to polsko-bałkańska muzyczna mieszanka wybuchowa, która przez długi czas znajdowała się na szczycie rodzimych list przebojów. Sukces utworu sprytnie wykorzystał Władysław Pasikowski, używając go w filmie Operacja Samum. Piosenka Kayah i Bregovicia w niezwykle energiczny sposób opowiada o krępującej sile miłości, od której uciec możemy tylko wówczas, gdy druga osoba śpi.

03. Krystyna Janda – Ballada o Janku Wiśniewskim (Człowiek z żelaza)

Ballada o Janku Wiśniewskim to symbol wydarzeń Grudnia ’70. Znana przede wszystkim z brawurowego wykonania przez Krystynę Jandę w filmie uhonorowanym Złotą Palmą – Człowieku z żelaza (1981) Andrzeja Wajdy. Na potrzeby dzieła zmieniono kilka słów oryginalnej ballady. Utwór już legendarny.

02. Kasia Nosowska – Jeśli wiesz, co chcę powiedzieć (Gry uliczne)

Teksty Kasi Nosowskiej to w moim przekonaniu czysta poezja. Najprawdopodobniej żaden inny polski artysta nie potrafi tak pięknie pisać i śpiewać o dużych oraz małych sprawach dotyczących człowieka. Jeśli wiesz, co chcę powiedzieć to piosenka o nadziei, z którą każdego dnia się budzimy, aby później boleśnie stwierdzić, że to wyłącznie ułuda. Utwór wykorzystano w filmie Gry uliczne (1996) Krzysztofa Krauzego.

01. Andrzej Żarnecki – Róża i bez (Jak rozpętałem drugą wojnę światową)

Róża i bez to utwór idealnie podsumowujący przygody i postać Franka Dolasa przedstawione w kultowym filmie Tadeusza Chmielewskiego Jak rozpętałem drugą wojnę światową. Świetna do pogwizdywania i poprawy nastroju. Nigdy bowiem nie zawodzi, gdy na dworze kurz i śnieg, i deszcz.

REDAKCJA

REDAKCJA

film.org.pl - strona dla pasjonatów kina tworzona z miłości do filmu. Recenzje, artykuły, zestawienia, rankingi, felietony, biografie, newsy. Kino klasy Z, lata osiemdziesiąte, VHS, efekty specjalne, klasyki i seriale.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA