KINO EUROPEJSKIE: Rainer Werner Fassbinder
“Chciałbym tylko, aby mnie kochano…”
Był twórcą niestrudzenie poszukującym, drażniącym, prowokującym. Często ocierał się o kicz, banał i karykaturę. Był zarówno reżyserem teatralnym, jak i filmowym oraz aktorem, scenarzystą, kompozytorem i producentem.
Mówi się o nim “twórca niełatwy”. Pod tym eufemistycznym stwierdzeniem kryje się zapewne wiele kontrowersji, które często wzbudzał. Autor i bohater wielu skandali. Jego filmy stanowiły przykład wulgarnego, źle zrealizowanego, zbyt dydaktycznego i zideologizowanego kina. Jego ostatni film pt. Querelle okrzyknięto plugawym. Był twórcą niestrudzenie poszukującym, drażniącym, prowokującym. Często ocierał się o kicz, banał i karykaturę. Znany z ekshibicjonistycznego stylu życia, uzależnień od kokainy i alkoholu oraz obnoszenia się ze swoim homoseksualizmem, zaciekły krytyk kapitalizmu. Wyrażał sympatię dla ruchów terrorystycznych (w swoich filmach podejmował ten temat wielokrotnie) i wieszczył nadejście nowej, socjalistycznej rewolucji. Z drugiej strony, żarliwie zafascynowany kinem, uwrażliwiony na słabszych i sponiewieranych przez los, głosił wiarę w miłość wbrew rozsądkowi, otoczeniu i konwenansom. Nie był typem filmowca – intelektualisty, ale kochał kino i wierzył w jego społeczno – polityczną misję. Był jednym z tych, którzy prowadzili morderczy tryb życia. Musiał być tego świadom, bo nie poprawiał efektów swojej pracy, nie powtarzał ujęć. Chciał wciąż kręcić nowe filmy. Był niewątpliwie jednym z najpłodniejszych reżyserów filmowych (w krótkim okresie 1965 – 1982 tworzył regularnie ponad 2 i 1/2 filmu rocznie). Jego filmy odzwierciedlały wzrost społecznych nastrojów lewicowych przełomu lat 60 i 70-tych, społeczno – polityczne wydarzenia (działania terrorystów, Frakcja Czerwonej Armii), krytyczną rewizję polityki kanclerza Konrada Adenauera. Zmarł w wieku 36 lat na atak serca w wyniku przedawkowania narkotyków i prawie dla nikogo nie było to szokiem.
Swoją przygodę z filmem rozpoczął w teatrze. Był aktorem w Action Theater u J. M. Strauba. Wystawiano tam agresywne, częstokroć skandalizujące spektakle, podczas których akcja sceniczna przenosiła się na publiczność. W ten sposób pojmowano tam społeczno – polityczną rewoltę. Fassbinder pracował wówczas w swoim stałym emploi gwałtownych, wywodzących się z proletariatu przestępców. Wkrótce otworzył w Monachium wraz z bezgranicznie oddaną mu grupą współpracowników swój własny teatr pod nazwą “Antitheater”. Początkowo Fassbinder wystawiał cudze teksty. Nie krył swoich zainteresowań twórczością klasyków (Sofokles, Goethe) jak i Bertolda Brechta czy Andy Warhola. Były to dość ostre i gwałtowne spektakle, podczas których dochodziło do bójek na widowni. Kiedy Fassbinder wystawiał klasyków, przysłowiowo, “wszystkim w pięty szło”. Na znak protestu przeciwko procesowi wytoczonemu w Berlinie dwóm homoseksualistom (wtedy istniały jeszcze w RFN faszystowskie prawa przeciw nim), Fassbinder podkreślił wyraźnie w tekście Goethego homoseksualizm Orestesa i Pyladesa. Wolność seksualną łączył reżyser z ideą postępu, czego przykładem było z kolei wystawienie “Opery żebraczej” Gaya.
Podobne wpisy
- Przy okazji realizacji swojego najsłynniejszego serialu Berlin Alexanderplatz reżyser wykształcił ponoć użyteczną metodę pracy: wydłużył dobę do 4 dni, po których następowały 24 godziny snu. Wszelakie używki były przy tej okazji jak najbardziej wskazane.
- Był zarówno reżyserem teatralnym, jak i filmowym oraz aktorem, scenarzystą, kompozytorem i producentem.
- Był świetnym znawcą marksizmu i freudyzmu.
- Żonaty przez dwa lata z aktorką Ingrid Caven.
- Kego nowym odkryciem aktorskim po Hannie Schygulli była Barbara Sukova, która zagrała główną rolę w Loli.
- Za swoje najważniejsze filmy uważał te erotyczne, poruszające tematy biseksualizmu i homoseksualizmu. Twierdził, że robi filmy artystyczne po to, aby pokryć koszty swoich erotyków. Krytyka i widzowie twierdzili dokładnie odwrotnie.
- Film Lili Marleen, okrzyknięty “umyślnym arcykiczem”, był najdroższym filmem zachodnioniemieckim do czasów Das Boot Petersena.
- 1969 – Dzieciorób – Teleplay Award na Festiwalu Filmów Baden-Baden Days
- 1970 – Dlaczego pan R. oszalał ? – Interfilm Award, Berlin
- 1974 – Opowieść o Effi Briest – Interfilm Award, Berlin
- 1974 – Strach zżerać duszę – Nagroda FIPRESCI na festiwalu w Cannes
- 1974 – Strach zżerać duszę – Prize of the Ecumenical Jury, Cannes
- 1978 – Małżeństwo Marii Braun – Srebrny Niedźwieź dla aktorki Hanny Schygulli
za główną rolę na festiwalu filmowym w Berlinie - 1979 – Małżeństwo Marii Braun – Złota Nagroda Filmowa
za Indywidualne Osiągnięcia Reżyserskie, Niemcy - 1982 – Tajemnica Weroniki Voss – Złoty Niedźwiedź na festiwalu w Berlinie
- 1989 – Małżeństwo Marii Braun – German Special Film Award ’40th Anniversary
of the Federal Republic of Germany