search
REKLAMA
Zestawienie

Kino w przebraniu. FILMY KOSTIUMOWE, które warto zobaczyć

Michalina Peruga

15 września 2019

REKLAMA

Film kostiumowy to pojęcie bardzo pojemne obejmujące filmy historyczne, biograficzne, literackie adaptacje i wąski nurt tzw. „kina dziedzictwa” (z angielskiego „heritage films”) obejmujący pełne nostalgii za historią brytyjskie i francuskie produkcje z lat 80. i 90. Filmy kostiumowe to także dramaty, obyczajówki i romanse, charakteryzujące się niezwykłą dbałością o szczegóły, wypełnione wiernymi epoce kostiumami i przepięknymi scenografiami. To jednak przede wszystkim bardzo szczególny rodzaj filmu, bo dający widzom szansę na podwójną ucieczkę od rzeczywistości – nie dość, że pozwalają zanurzyć się w losy bohaterów oglądanych na ekranie, to w dodatku przenoszą w zupełnie nieznane, zamierzchłe czasy. Jeśli chcecie chociaż przez chwilę poczuć się, jakbyście żyli na XVIII-wiecznym królewskim dworze lub w angielskiej rezydencji z początku XX wieku, warto zwrócić uwagę na te osiem filmów.

Barry Lyndon (1975), reż. Stanley Kubrick

Po Mechanicznej pomarańczy Kubrick miał w planach film biograficzny o Napoleonie, nie udało mu się jednak pozyskaći funduszy na produkcję, skończyło się więc na adaptacji XIX-wiecznej powieści Williama Makepeace’a Thackeraya The Luck of Barry Lyndon, w której młody Redmond Barry (Ryan O’Neal) próbuje awansować społecznie w surowej arystokratycznej hierarchii. Satyryczny, pełen ironii film Kubricka to arcydzieło pod względem wizualnym. Reżyser zdecydował się używać na planie tylko i wyłącznie naturalnego oświetlenia, we wnętrzach korzystając ze światła świec, w efekcie tworząc naturalistyczne, malarskie sceny. Do wrażenia malarskości przyczynia się kompozycja kadru i sposób kadrowania. Barry Lyndon wygląda jak film złożony z obrazów – Kubrick inspirował się XVIII-wiecznym malarstwem angielskim Thomasa Gainsborougha i Williama Hogartha.

Niebezpieczne związki (1988), reż. Stephen Frears

Ta filmowa adaptacja XVIII-wiecznej powieści Pierre’a Choderlosa de Laclos o tym samym tytule podarowała miłośnikom kinematografii jeden z najbardziej charyzmatycznych i ognistych duetów w historii kina: Glenn Close w roli Markizy Isabelle de Merteuil i Johna Malkovicha w roli Wicehrabiego Sébastiena de Valmonta. Chemia pomiędzy aktorami elektryzuje ekran za każdym razem, kiedy Isabelle i Sébastien knują swoje niecne plany. Markiza nakłania wicehrabiego do uwiedzenia pięknej, cnotliwej Madame Marie de Tourvel (Michelle Pfeiffer), z którą jej były ukochany planuje wziąć ślub. Nagrodą za wykonanie zadania jest wspólnie spędzona noc… Do przebiegłych manipulacji, wszechobecnego erotyzmu i błyskotliwych dialogów dołącza rewelacyjne aktorstwo – scenę, w której Glenn Close zmywa makijaż przed lustrem, ciężko wymazać z pamięci.

Księżna (2008), reż. Saul Dibb

Aranżowane, nieudane małżeństwo i obojętność nieczułego męża (Ralph Fiennes) skazują Georgianę (Keira Knightley) na trudne, pełne samotności życie w świecie, który nie dawał kobietom wielu opcji wyboru. Film jest oparty na wydarzeniach z życia prawdziwej postaci, brytyjskiej arystokratki Georgiany Cavendish, królowej XVIII-wiecznych angielskich salonów. Księżna to film o ogromnym przywiązaniu do detalu, z piękną scenografią i oszałamiającymi kostiumami, które zmieniają się z upływem lat, podobnie jak ta, która je nosi. Film zagląda w głąb tytułowej księżnej i za pomocą licznych zbliżeń na twarz grającej ją Keiry Knightley opowiada o samotności, odrzuceniu i poczuciu niesprawiedliwości, któremu nie da się zaradzić. Jednocześnie kreśli poruszający portret kobiety odważnej i inteligentnej, której poglądy wyprzedzały swoje czasy.

Pokój z widokiem (1985), reż. James Ivory

Ta brytyjska produkcja to modelowy przykład „heritage film” – filmu z nurtu „kina dziedzictwa”, która wyszła spod ręki duetu Ivory-Merchant. Reżyser James Ivory i producent Ismail Merchant, wraz ze scenarzystką Ruth Prawer Jhabvalą, tworzyli dramaty osadzone na początku XX wieku, zazwyczaj w epoce edwardiańskiej, charakteryzujące się wysmakowanymi planami zdjęciowym i kostiumami, opowiadającymi o dobrze urodzonych, dystyngowanych Brytyjczykach rozczarowanych życiem i uwikłanych w sytuacje, z których ciężko się wyplątać. Trio stworzyło razem wiele znanych dramatów kostiumowych: Maurycy (1987), Powrót do Howards End (1992) czy Okruchy dnia (1993). W Pokoju z widokiem młodziutka Helena Bonham Carter o twarzy dziecka, która jako Lucy podróżuje do Włoch w towarzystwie kuzynki. W urokliwej Florencji Lucy zakochuje się w George’u, nie wszystko jednak idzie po jej myśli.

Michalina Peruga

Michalina Peruga

Filmoznawczyni, historyczka sztuki i miłośniczka współczesnego kina grozy i klasycznego kina hollywoodzkiego, w szczególności filmu noir i twórczości Alfreda Hitchcocka. W kinie uwielbia mieszanie gatunków, przełamywanie schematów oraz uważne przyglądanie się bohaterom.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK