search
REKLAMA
Recenzje

TEŚCIOWIE 2. Wandzia, tu jest jakby luksusowo! [RECENZJA]

Film zadebiutował w kinach w piątek 15 września. Jak wypada w zestawieniu z jedynką?

Mary Kosiarz

16 września 2023

REKLAMA

Polski filmowy hit 2021 roku powraca na ekrany kin, ale czy z taką samą siłą i jakością jak wcześniej? Teściowie nawet w trakcie pandemii rozbili bank na ojczystej ziemi, ale nie tylko – obraz doceniono m.in. na Festiwalu w Vancouver i wyświetlano w wielu europejskich krajach. Widzowie pokochali tytułowych rodziców pary młodej, którzy wiecznie skłóceni i między sobą, i ze swoimi potomkami nie mogą dojść do porozumienia i poruszają się w błędnym kole stereotypów, nienawiści, uprzedzeń i innych typowo polskich przywar. Nic w tym dziwnego, skoro cechy wspólne na wskroś prowincjonalnego Tadeusza czy z pozoru sympatycznej, lecz potrafiącej wbić sztylet w samo serce Małgorzaty mogli odnaleźć w wielu starszych członkach własnych rodzin. Teściowie 2 to z jednej strony pogłębione zwrócenie uwagi na niektóre błędne wzorce zachowań popularne szczególnie wśród Polaków, ale z drugiej poprowadzone w zupełnie innym stylu niż ten, który Jakub Michalczuk zaprezentował nam 2 lata temu. Czy scenariusz tym razem bazowany na autorskim pomyśle, nie na sztuce teatralnej ostatecznie dał radę się wybronić? Czy mamy może do czynienia z kolejną wyjątkowo przeciętną odpowiedzią na popularny pierwowzór? Przekonajmy się.

Fabuła jedynki koncentrowała się na niespełnionym marzeniu dwójki zakochanych – Weroniki i Łukasza, którzy w ostatnim momencie decydują się odwołać ślub, zostawiając swoich rodziców (którzy notabene sowicie zapłacili za całą uroczystość) w sytuacji bez wyjścia. Ostatecznie młoda para daje sobie jednak drugą szansę i z tego właśnie powodu mamy sequel. Teściowie, skonfliktowani jak nigdy dotąd, ponownie łączą siły – powracają słynni Wanda i Tadek oraz Małgorzata, w towarzystwie nowego partnera, swojego podwładnego, sporo młodszego Jana. Obie pary spędzają dwa dni w ekskluzywnym hotelu na północy Polski, aby nabrać sił przed ponowną próbą zawarcia związku małżeńskiego przez Weronikę i Łukasza. I jak możemy się domyśleć – te urocze dwa dni szybko zamieniają się w pasmo kłótni, nieszczęść, wzajemnych docinków, a przy tym szczególnie Wandzie i Tadkowi uświadamiają, jak niewiele wspólnego mają z nowoczesną stroną świata, w której kompletnie nie umieją się odnaleźć. Trudno ukryć im dyskomfort, kiedy obsługuje ich kelner o ciemnym kolorze skóry, na prawo i lewo rzucają rasistowskimi i ksenofobicznymi określeniami, na wakacje przyjeżdżają z własnymi zapasami jedzenia i skąpią na drinkach i napiwkach, nie potrafiąc zachować klasy. Niełatwo ma też Małgorzata – po rozpadzie małżeństwa chce jak najdłużej zachować pozory szczęścia – ona i Jan wydają się parą jak z obrazka, poza tym, że nie są wcale razem, a jedynie udają, by w oczach Wandy i Tadka kobieta mogła wyjść zwycięsko. Po raz kolejny mamy więc do czynienia z zakłamaniem, maskowaniem własnych wad, lecz twórcy nie poprzestają na powtarzaniu motywu z jedynki, a dokładają wiele refleksji o współczesnym świecie, pogoni za karierą czy rodziną bez skupienia na sobie, co pokazuje chociażby sytuacja wypalonej w związku Wandy czy na wskroś samotnej Małgosi.

Reżyserka Kalina Alabrudzińska chciała poruszyć jak najwięcej trudnych tematów w jak najkrótszym możliwym czasie – mamy tu komentarze społeczne, polityczne, niektóre kwestie Małgorzaty to wręcz hasła, które moglibyśmy oglądać na lewicowym happeningu. Dobre chęci wychodzą tu jednak niekiedy zbyt mocno i bardziej skupiamy się na moralizowaniu widza niż na opowiedzeniu historii bohaterów. Nie zrywamy jednak z pokochanymi przez odbiorców scenami kłótni, nieporozumień, drobnych sprzeczek między teściami, które w zestawieniu z obłędnym aktorstwem głównej obsady tworzą przepyszny dla oka spektakl. 

Teściowie 2 to już zupełnie inny klimat historii – długie sceny dialogowe na jednym ujęciu zastąpiono wielowątkowością, a także w szczególności rozszerzono perspektywę Wandy, kobiety, z którą zapewne wiele widzek może się utożsamić. W tej części bohaterka zagrana przez Kunę odkrywa, czego tak naprawdę chce, dając przykład, że w każdym wieku jest dobry czas na zmiany. Rewolucja odbywa się też w Tadeuszu – choć nie wszystko z nagłego feministycznego przebudzenia u żony rozumie, na swój sposób stara się uratować swój związek i wychylić nieco głowę ze swojego drobnomieszczańskiego systemu wartości. Nawet najmłodszy z głównej obsady Jan coś sobą reprezentuje – wierzy w to, że prędzej czy później uda mu się założyć rodzinę, jednak daje sobie czas na przyjemności, nieskrępowanie praktykuje friends with benefits i nie przejmuje się upływającymi latami. Każdy z bohaterów w nowych Teściach przechodzi pozytywną przemianę, pokazując widzom, że nawet najbardziej stereotypowe założenia, najbardziej zacofane zwyczaje z odrobiną pomocy jesteśmy w stanie w sobie poskromić i stać się dzięki temu i dla siebie, i dla świata zwyczajnie lepsi.

Może brakuje dwójce tego tempa, wartkości i płynności co poprzedniej części, a wartość artystyczną przemieniono w bardziej rozrywkowy i swojski klimat, jednak widzowie, którzy pokochali film z 2021, równie dobrze bawić się będą na najnowszej części, choć z pewnością dostrzegą pewne braki. Serce przez cały seans tęskni do Marcina Dorocińskiego, który wcielał się w męża Małgorzaty, niekiedy wolelibyśmy usłyszeć nieco bardziej wysublimowane żarty i choć odrobinę zbliżyć się do tych słynnych monologów z jedynki, jednak twórcy zadbali o to, by kilka mocnych scen utkwiło nam w głowie. Mowa tu oczywiście o genialnej, intymnej rozmowie między Wandą a Gosią, które – popijając wino nad brzegiem morza – uświadamiają sobie, że muszą zawalczyć o siebie, póki jeszcze jest na to czas. To ważna część filmu, w której kobiety mają głos, otwarcie mówią o swoich potrzebach i marzeniach, co dla reżyserki było w tej części niezwykle istotne – aby ukazać prowincjonalną Wandzię jako równą wysublimowanej Małgorzacie. Aby przekonać widownię, że mimo tylu różnic klasowych wszyscy zasługujemy na to samo dobre i satysfakcjonujące życie.

Teściowie 2 stoją oczywiście aktorstwem i bardzo realistycznym prześwietleniem naszych narodowych wad, uprzedzeń i popularnym szczególnie wśród kobiet porzuceniem własnych pragnień na rzecz rodziny. Tym razem to płeć piękna przejmuje tutaj stery i zdecydowanie w scenariuszu przoduje, co powinno zachęcić widzki do wybrania się do kina na kontynuację Teściów. Kalina Alabrudzińska radzi sobie z podejmowaniem ciężkich tematów, czasem może zbyt ofensywnie i kategorycznie, jednak daje to do myślenia niejednemu odbiorcy. 

Choć do jedynki trochę im brakuje, wciąż bawią, uczą i spełniają swoje zadanie – przez komedię odkrywają prawdziwe demony tkwiące w naszych polskich sercach i umysłach. Jeśli tęsknicie za nieco mądrzejszym polskim kinem rozrywkowym, z czystym sumieniem polecam kupić bilety na Teściów.

Mary Kosiarz

Mary Kosiarz

Daleko jej do twardego stąpania po ziemi, a swoją artystyczną duszę zaprzedała książkom i kinematografii. Studentka dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim. Ulubione filmy, szczególnie te Damiena Chazelle'a i Luki Guadagnino może oglądać bez końca.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK