search
REKLAMA
Czarno na białym

SKŁÓCENI Z ŻYCIEM

Dawid Myśliwiec

29 września 2016

REKLAMA

220px-misfits3423Skłóceni z życiem Johna Hustona to dzieło emblematyczne z wielu względów – dla fanów Złotej Ery Hollywood jest wręcz nacechowanym smutkiem i nostalgią filmem-symbolem. To właśnie ta produkcja była dla Clarka Gable’a i Marilyn Monroe pożegnaniem z widzami i całym światem, a dla Montgomery’ego Clifta zwiastunem końca krótkiej, acz intensywnej kariery. To po zakończeniu zdjęć do Skłóconych z życiem Gable miał powiedzieć do legendarnej Marilyn: Chryste, cieszę się, że skończyliśmy ten film. Prawie przyprawił mnie o zawał serca – zanim nazajutrz rzeczywiście dostał rozległego zawału, który doprowadził do jego śmierci dziesięć dni później. Film Hustona był więc nie tylko ostatnim akordem przepięknej kariery Clarka, ale też – jak się okazało – jego przekleństwem.

Początek lat sześćdziesiątych ubiegłego stulecia mógł być dla Marilyn Monroe – której gwiazdorskie fanaberie już wówczas obrosły legendą – kontynuacją dobrej passy zapoczątkowanej jedną z najlepszych komedii wszech czasów, Pół żartem, pół serio Billy’ego Wildera z 1959 roku. Stało się jednak inaczej – pogłębiające się uzależnienie od narkotyków i wynikające z niego problemy ze zdrowiem sprawiały, że nakręcenie filmu z Monroe, już wcześniej będące nie lada wyzwaniem, stało się misją z gatunku niewykonalnych. Rytm pracy na planie Skłóconych z życiem dyktowany był zapaściami i odwykami boskiej Marilyn, a jej forma podczas tych rzadkich momentów przed kamerą pozostawiała wiele do życzenia. Na szczęście jednak Huston, Gable i Clift nie mieli do czynienia ze zwykłą aktorką, lecz fenomenem, o którym Wilder powiedział kiedyś: Każdy może zapamiętać dialogi, ale tylko prawdziwa artystka potrafi przyjść na plan, nie znając swych kwestii, i mimo wszystko zagrać tak, jak ona!

the_misfits_1961-image-497051-e1306189374577-1024x747

W Skłóconych z życiem Monroe wygląda inaczej niż kiedykolwiek wcześniej – wcielając się w postać zawiedzionej życiem i miłością rozwódki, Marilyn wydobyła z siebie dojrzałość i gorycz, której wcześniej w jej wykonaniu nie widzieliśmy. Partnerując dwóm nieco już przebrzmiałym amantom (Gable w czasie kręcenia filmu miał pięćdziesiąt dziewięć lat, Clift – czterdzieści), blondwłosa piękność wydobyła z siebie nieznane pokłady smutku i rezygnacji, które zapewne w życiu prywatnym były jej nieobce. Arthur Miller, scenarzysta Skłóconych z życiem, który na początku realizacji filmu był jeszcze mężem Monroe, napisał dla niej pierwszą prawdziwie dramatyczną rolę, ale była to nieudana próba odmienienia aktorskiego wizerunku gwiazdy. Krytycy nie docenili jej kreacji, a film przepadł w box office, uzyskując mieszane recenzje, skupiające się raczej na słabych stronach dzieła Hustona. Dziś jednak, gdy możemy spojrzeć na karierę i historię życia Marilyn całościowo, możemy należycie docenić jej występ, dla którego trudno szukać porównania w jej filmografii.

the-misfits-1961-cast-and-crew
Obsada i ekipa Skłóconych z życiem na drabinie scenarzysta Arthur Miller poniżej Eli Wallach Guido i reżyser John Huston w dolnym rzędzie Montgomery Clift Perce Marilyn Monroe Roslyn i Clark Gable Gay Nieco z boku Frank Taylor producent filmu

Skłóceni z życiem opowiadają o młodej rozwódce z Reno, która rozstaje się z mężem ze względu na samotność, która doskwierała jej w związku. Piękna Roslyn boleśnie przeżywa koniec małżeństwa, lecz jej dojrzała przyjaciółka Isabelle (mistrzyni drugiego planu, Thelma Ritter) dokłada wszelkich starań, by dziewczyna nie załamała się. W tym trudnym dla siebie czasie Roslyn poznaje dwóch starszych od siebie kowbojów, Gaya Langlanda (Gable) i Guido (Eli Wallach), którzy z miejsca zakochują się w blond piękności i oferują obu paniom wyjazd za miasto. Bohaterka postanawia przyjąć zaproszenie, zakładając, że taka zmiana pomoże jej dojść do siebie po trudnym rozstaniu. Dziewczynie imponują pewność siebie i romantyczno-wolnościowe ideały doświadczonego kowboja, który stopniowo zbliża się do kruchej i nieco naiwnej rozwódki. Gdy relacja tych dwojga coraz mocniej zaczyna przypominać oparty na uczuciu związek, Gay i Guido postanawiają zabrać Roslyn na wyłapywanie dzikich mustangów.

To wydarzenie staje się głównym generatorem konfliktów w niespecjalnie udanej fabule Millera. Oto główna bohaterka, w której odzywa się wrażliwość i empatia dla dzikich stworzeń, oburza się na ukochanego, który okazuje się stanowczym i niezwykle pragmatycznym draniem, przeliczającym żywot pięknych wierzchowców na dolary uzyskane od potencjalnych kupców. Trzeba przyznać, że dramaturgia w Skłóconych z życiem wydaje się mocno wydumana – reakcje Roslyn wielokrotnie są przesadzone, a rozpacz nad losem dzikich mustangów wydaje się typowym problemem pierwszego świata. Ale w postępowaniu bohaterki widać pewną prawidłowość – reaguje protestem na krzywdę wszelkich stworzeń. Nieważne, czy chodzi o Perce’a Howlanda, znajomego specjalistę od rodeo (Clift), który doznaje poważnych obrażeń podczas zawodów, czy o dzikie zwierzęta – Roslyn ofiarowuje im wszystkim łzy współczucia. Być może widzi w skrzywdzonych istotach samą siebie, a może po prostu wciąż tkwi w niej dziecięca troska o wszystkie żywe stworzenia – tak czy inaczej, kreowana przez Monroe postać wnosi wiele wrażliwości do krajobrazu tworzonego przez kamienno-pustynne przestrzenie Newady i kowbojską ikonografię. Reżyser dekonstruuje etos twardziela z Dzikiego Zachodu, którego serce i ideały w Skłóconych z życiem miękną w konfrontacji z uczuciami delikatnej niewiasty.

the_misfits_1961-image-495847-1024x774

John Huston zrealizował film, którego nie ogląda się przyjemnie – emocjonalna szarpanina między Roslyn, Gayem, Guido i Percem powoduje, że akcja nie jest płynna ani dynamiczna. Skłóceni z życiem to bardziej psychodrama niż melodramat, a głównym wątkiem nie jest uczucie bohaterów, lecz pogodzenie się bohaterów z samymi sobą.

Clark Gable po obejrzeniu wstępnej układki montażowej stwierdził, że to najlepszy film, w jakim wystąpił, i pierwszy, w którym naprawdę mógł zagrać.

Monroe z kolei szczerze nienawidziła zarówno filmu, jak i swojej w nim roli. Być może coś w tym jest – każdy z czwórki głównych aktorów (w postać Guido wcielił się Eli Wallach, także przecież wybitny artysta) musiał zmierzyć się z niedoskonałościami głównych bohaterów, a także z niełatwymi, wyboistymi dialogami, których arytmiczność nie ułatwiała pracy na planie. Trójka gwiazdorów w różnym wieku miała już – jak miało się okazać – najlepsze lata za sobą, ale dzięki Hustonowi i Millerowi Gable i Monroe otrzymali szansę na zakończenie imponujących, choć diametralnie różniących się od siebie karier w ten sam sposób – wielkim aktorskim wyzwaniem. To, jak każdemu z nich udało się mu sprostać, pozostaje indywidualną kwestią każdego widza, ale jedno trzeba Skłóconym z życiem przyznać – niewiele jest filmów tak boleśnie niedoskonałych, a jednocześnie niezwykle istotnych.

korekta: Kornelia Farynowska

Dawid Myśliwiec

Dawid Myśliwiec

Zawsze w trybie "oglądam", "zaraz będę oglądał" lub "właśnie obejrzałem". Gdy już położę córkę spać, zasiadam przed ekranem i znikam - czasem zatracam się w jakimś amerykańskim czarnym kryminale, a czasem po prostu pochłaniam najnowszy film Netfliksa. Od 12 lat z różną intensywnością prowadzę bloga MyśliwiecOgląda.pl.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK