search
REKLAMA
Felietony

FILMOWCY KOMBINUJĄ, czyli pomysły na odświeżenie kina

Berenika Kochan

18 października 2018

REKLAMA

Na kino z zapachem czekamy od lat, jednak nie o dosłownie pojmowaną świeżość tu chodzi. Czytamy w recenzjach “świeży film, świeże kino, świeże spojrzenie”. Czyli jakie? Nowe, ale nie tylko. Nowe, nowatorskie, powiem więcej: oczyszczające. Nawet jeśli film traktuje o temacie niełatwym, po seansie z lekkością można zerwać się z fotela, odetchnąć pełną piersią i powiedzieć: to jest to.

Zanim przejdziemy do wizjonerów ostatnich lat, warto sięgnąć do klasyki “świeżości”. Chociażby do dorobku mistrza Davida Lyncha. Prawdziwy magik czy objazdowy kuglarz, który surrealistycznym, kolorowym, niby nieznaczącym, ale w wielu wypadkach kontrowersyjnym scenom pragnie nadać pozory głębszego przesłania? Choć porusza problemy poważne, w wielu wypadkach makabryczne, to jego składające się z pieczołowicie dopracowanych elementów kino orzeźwia, porusza, stawia na nogi. Nie ma, nie będzie takiego drugiego Lyncha.

Dlatego współcześni prekursorzy szukają innych ścieżek. Kombinują z dynamiką, odchodzą od klasycznej gry aktorskiej, zachwycają kolorami, wreszcie eksperymentują w kwestiach technicznych, od sposobu kręcenia poczynając. Jak poniżej wspomniani twórcy, którzy, wydawałoby się, w ciemnym, dusznym kinie wreszcie otworzyli okna.

Na jednym wydechu

Takie odczucie wywołuje Victoria Sebastiana Schippera – dzieło nietypowe, bo kręcone na jednym ujęciu (dwuipółgodzinne!), na podstawie dwunastostronicowego scenariusza. Pierwotny pomysł na film opierał się na kręceniu 10 minut materiału dziennie, reżyser wspomina jednak, że powstałe w ten sposób kawałki po prostu do siebie nie pasowały. Gdy ekipa podjęła decyzję, by nakręcić od razu całość, aktorzy w trakcie dwóch pierwszych prób wypadli sztucznie (Laia Costa, Frederick Lau i Franz Rogowski to dla szerokiej publiczności nowe twarze), by w trzeciej dać prawdziwy popis – czyli zachowywać się naturalnie, spontanicznie, nie szczędząc emocji.

Perfekcyjne tempo wydarzeń wzmaga napięcie, przynosi kulminację, a na koniec błogie katharsis…

I kamera nie opuszcza bohaterów nawet na kilka sekund, podobnie jak w Birdmanie (tu montaż przeprowadzono w taki sposób, by widzowi wydawało się, że film jest jednym długim ujęciem). Jeśli idzie o świeżość, Birdman jest jak Subway, a Victoria jak kanapka zrobiona przez babcię z dworcowej budki. Jest ryzyko, jest zabawa.

Blisko, jeszcze bliżej

Przy American Honey aż chce się wyciągnąć różową gumę balonową – film jest o niczym szczególnym (pokazuje perypetie dołączającej do grupy wędrownych sprzedawców Star, oscyluje wokół jej romansu z Jakiem) i bardzo na luzie, ale i od niego nie można oderwać wzroku. Oparty na aktorach jeszcze na dużym ekranie nieogranych – z wyjątkiem Shii LaBeoufa, choć wykorzystano tu fakt, że ten poza Hollywood mało grywał – jest widza bardzo blisko. Raz: za sprawą kamery, która pokazuje obraz z nietypowych perspektyw (raz jest na plecach Star, raz w jej włosach, a raz w trawie) i trzęsących się, dokumentalnych ujęć. Dwa: dzięki akcji wypełnionej scenami niby nieistotnymi, nieco chaotycznymi, przedstawiającymi ekipę sprzedawców w busie czy na integracyjnych imprezach, rapującą utwory z przesłaniem. Dziś jeszcze zdarza mi się zaśpiewać “I don’t got no type (…) I like what I like”.

Kręcone iPhone’em

Ze stylistyki dokumentu skorzystał również Sean Baker, twórca Mandarynki, filmu reklamowanego hasłem “Czegoś takiego jeszcze nie widziałeś”.

Racja, ultrarealistycznych filmów o transprostytutkach świadczących usługi w szemranej dzielnicy Hollywood w kinie jak na lekarstwo.

W dodatku kręconych iPhone’em! Ograniczenia techniczne (a co za tym idzie, specyficzne ujęcia, psychodeliczne nieco kolory) przyniosły Mandarynce triumf na festiwalu w Sundance. I głosy krytyki, że film tylko dzięki tej nowości się trzyma, bo aktorsko to żaden poziom (główne bohaterki twórcy zwerbowali w bliskim miejsca akcji centrum LGBT, to aktorki aspirujące), scenariusz też niczym się nie wyróżnia. Może brak w nim bang-bang (prócz wybuchów rozhisteryzowanej królowej dramatu), jest za to uliczny bling-bling. Ja dałam się porwać, choć uważam, że kręcenie iPhone’em to chwyt na jeden raz. A kto chciałby zażyć podobnego klimatu w mniej obskurnym, w porównaniu do Mandarynki wręcz “disneyowskim”, wydaniu, polecam Dope.

Popkultura w rozbitym zwierciadle

Kiedy myślę o Jamesie Franco, widzę go w stylizacji à la Ali G – warkoczyki, kastety, srebrne ząbki – powtarzającego na wpół sennie “Spring break, spring break”. Spring Breakers Harmony’ego Korine’a to satyra na popkulturową papkę, która zawładnęła umysłami amerykańskich nastolatków. Osadzona w świecie najpopularniejszych teledysków MTV, kolorowa, oniryczna, najpierw bawi, wreszcie zmusza do myślenia. Nowością (i istotnym dla wymowy filmu posunięciem) było obsadzenie w głównych rolach gwiazdek mało wymagających produkcji: Seleny Gomez, Vanessy Hudgens i Ashley Benson. Co jeszcze? Epatowanie kolorem w akompaniamencie dubstepu, techno i elektro. Tego filmu nie da się zapomnieć.

Mechanizm działa następująco: gdy na ekrany wchodzi film, jakiego jeszcze (niby) nie było, jedni okrzykną go arcydziełem, inni uznają za dno. Prekursorzy sporo ryzykują, ale jedną rzecz mają jak w banku – że o rzeczach, które zrobili jako pierwsi, co jakiś czas ludzie będą sobie przypominać. Co ma na celu (a przede wszystkim pokazanie, że nowe nie musi być perfekcyjne, a zawsze intryguje) również ten artykuł.

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK