search
REKLAMA
Analizy filmowe

Najlepsze seriale, aktorzy i kategorie techniczne 2016 roku – ZŁOTE KRABY

REDAKCJA

7 stycznia 2017

REKLAMA

Podsumowania 2016 czas zacząć! To już 15 edycja naszych Złotych Krabów. W tej odsłonie pokazujemy wam nasz redakcyjny wybór najlepszych seriali, ról aktorskich i najciekawszych postaci. Wybraliśmy najbardziej pamiętne sceny filmowe, najlepszą muzykę, najlepsze zdjęcia i filmy, które dostarczyły najwięcej dobrego w ogólnych kwestiach audiowizualnych.

TOP 10 – NAJLEPSZE FILMY ROKU – TUTAJ

*

NAJLEPSZY SERIAL

Stranger Things (Netflix)

Stranger Things zostało stworzone z niezwykłą pasją, którą czuć w każdej klatce i każdym dźwięku. Choć bracia Duffer nie zaserwowali nic nowego, ba – skorzystali z ogranych już do bólu schematów fabularnych, archetypów, ogólnej stylistyki – wszystkie elementy odtworzono (przetworzono?) tak naturalnie, że szczęka opada, gubiąc połowę zębów, a serce wali z powodu prawdziwych, szczerych emocji, jakich na małym i dużym ekranie ostatnio coraz mniej. [recenzja]

2. Westworld (HBO)

3. Długa Noc (HBO)

4. American Crime Story: Sprawa O.J. Simpsona (FX)

5. Młody Papież (Sky Atlantic, HBO)

 

 

NAJLEPSZY AKTOR

Andrzej Seweryn – Ostatnia rodzina

Odgrywanie postaci ze świata rzeczywistego, których bliscy wciąż żyją, to zadanie szczególnie trudne. Wystarczy jeden nietrafiony gest, źle dobrany tembr głosu albo niewłaściwy sposób poruszania się i fala krytyki gwarantowana. Wcielając się w Zdzisława Beksińskiego, Andrzej Seweryn pokazał jednak kunszt na światowym poziomie. W „Ostatniej Rodzinie” właściwie nie gra swojego bohatera, lecz staje się nim. To nie tylko najlepsza tegoroczna rola filmowa, to także jedna z najciekawszych ról w historii polskiej kinematografii. [Jarosław Kowal]

2. Colin Farrell – Lobster

3. Leonardo di Caprio – Zjawa

4. Dawid Ogrodnik – Ostatnia rodzina

5. Ben Foster – Aż do piekła

 

NAJLEPSZA AKTORKA

Amy Adams – Nowy początek

Kiedy rok temu Leonardo DiCaprio wreszcie otrzymał swojego upragnionego Oscara, wielu mówiło, że to właśnie Amy Adams przejęła miano najbardziej niedocenianej aktorki w Hollywood – ona również ma już pięć nominacji do tej najważniejszej branżowej nagrody, i ani jednej statuetki. Jestem pewien, że „Nowy początek” przyniesie jej kolejną nominację. To, że film tak świetnie sprawdza się jako dzieło egzystencjalne, niemal filozoficzne, jest w dużej mierze zasługą jej roli – zagranej z wyczuciem, bez szarżowania, nadającej tej historii tak bardzo potrzebny „ludzki” element. Adams jest aktorką bardzo naturalną, wszechstronną, wydaje się, jakby nawet ciężkie, wymagające sceny przychodziły jej z łatwością, niemal automatycznie. Szukając następczyni Meryl Streep, niektórzy wskazują Kate Winslet, inni Cate Blanchett, ale może obie Kasie pogodzi właśnie ta rudowłosa, niby niepozorna, ale niezwykle utalentowana dziewczyna. „Nowy początek” to jej kolejna wybitna odsłona. Czekamy na więcej! [Karol Barzowski]

2. Michalina Łabacz – Wołyń

3. Aleksandra Konieczna – Ostatnia rodzina

4. Brie Larson – Pokój

5. Cate Blanchett – Carol

NAJCIEKAWSZA POSTAĆ

Deadpool

Deadpool to nie jest zwykły superbohater. Choć sprawność ma nadludzką i łomot spuścić potrafi, nie stoi w jednym szeregu z resztą mścicieli i obrońców sprawiedliwości. Jest wręcz zaprzeczeniem ich heroizmu. Jego charakterystyczną cechą jest bowiem całkowity dystans zarówno do siebie, jak i do profesji, którą wykonuje. Ukształtowany bolesnymi doświadczeniami, na skutek których musiał porzucić szansę na życie u boku miłości swego życia, odnalazł swoją receptę na strach – a jest nią prześmiewczość. Deadpool kpi ze swych przeciwników, kpi z ich umiejętności, kpi w końcu z życia i z tego co ono mu dostarcza. Jest wyjątkowy, gdyż jego motywację nakręcają nie górnolotne hasła i wysokiej rangi misje, a zwykła wola odwetu, chęć rywalizacji oraz bardzo przyziemna potrzeba robienia czegoś pożytecznego. Najczęściej jednak chcę sobie zapewnić po prostu dobrą zabawę. I przy okazji, zapewnia ją także nam, widzom. W końcu dostaliśmy bohatera, który swoją naturalnością przełamał ten sztuczny, superbohaterski blichtr. [Jakub Piwoński]

2. Zdzisław Beksiński – Ostatnia rodzina

3. Niewidomy – Nie oddychaj

4. Daniel Blake – Ja, Daniel Blake

5. Harley Quinn – Legion samobójców

 

NAJLEPSZA SCENA

Pierwszy kontakt z Obcymi – Nowy początek

W różnych miejscach na Ziemi pojawia się dwanaście ogromnych obcych statków kosmicznych, a państwa, nad których terenami zawisły, rozpoczynają próby komunikacji z istotami rezydującymi we wnętrzach tych wehikułów.

https://www.youtube.com/watch?v=gTrX8fRNLBc

2. Sekwencja w komorze gazowej, otwierająca Syna Szawła

3. Walka z niedźwiedziem – Zjawa

4. Wesele w „Wołyniu”

5. Walka na lotnisku – Kapitan Ameryka:Wojna Bohaterów

NAJLEPSZA MUZYKA

Jóhann Jóhannsson – Nowy początek

https://www.youtube.com/watch?v=JB5eSe3zNg0

Podskórnie niepokojąca, tajemnicza. Ciężka, ale piękna. Posępna, lecz posiadająca wyraźną nutkę optymizmu. Minimalistyczna i zarazem mocno emocjonująca. Na poły mistyczna, po części  tak bardzo „tu i teraz”. Raz potrafi dosłownie przerazić kilkoma taktami, innym razem zahipnotyzować brzmieniem, bądż swym specyficznym rytmem. Odrzucająca i fascynująca jednocześnie. I zawsze tak bardzo obca w swej naturze. Choć przecież zbudowana z typowych dla kompozytora sztuczek, tak bardzo w jego stylu. Taka jest właśnie muzyka Jóhanna Jóhannssona – genialna w swej prostocie. [Jacek Lubiński]

2. Cliff Martinez – Neon Demon

3. Ennio Morricone – Nienawistna Ósemka

4. Abel Korzeniowski – Zwierzęta nocy

5. Nick Cave, Warren Ellis – Aż do piekła

 

NAJLEPSZE ZDJĘCIA

Emmanuel Lubezki – Zjawa

Bez dwóch zdań największą zaletą Zjawy są zdjęcia. Tak fantastycznie sfotografowanego filmu nie widziałam od bardzo, bardzo dawna. Kamera przylepia się do twarzy bohaterów z beznamiętnym obiektywizmem, niepostrzeżenie wkręca w wir walki, przekracza wszelkie granice intymności i przestrzeni osobistej, bardziej niż świadkiem staje się uczestnikiem wydarzeń. Czujemy, jak zimne, nieprzyjazne światło odbija się od śniegu i razi w oczy. Jak lód skrzypi pod nogami. Jak osacza nas chłód wysysający wszelką energię. Nie tylko rejestrujemy, ale niemal czujemy trzask łamanych kości, mokry ciężar futrzanej derki, rozrywaną skórę, strzałę przeszywającą mięśnie, wodę zalewającą płuca i odbierającą dech. To jest odrażające, brudne, dosłowne – i niesamowicie wprost prawdziwe i piękne. [Karolina Chymkowska]

2. Chung-hoon Chung- Służąca

3. Mátyás Erdély – Syn Szawła

4. Seamus McGarvey – Zwierzęta nocy

5. Robert Richardson – Nienawistna ósemka

 

NAJLEPSZA OPRAWA AUDIOWIZUALNA

Łotr 1

Fakt, że w dzisiejszych czasach większość blockbusterów wygląda i brzmi dobrze, nie dziwi raczej nikogo, bo to standard. Problemem wielu wysokobudżetowych widowisk jest natomiast przezroczystość oprawy audiowizualnej, która często sprowadza się do nawałnicy cyfrowych efektów, prostych rozwiązań inscenizacyjnych i nieciekawej muzyki ilustracyjnej. Na tym tle Łotr 1 wygląda naprawdę imponująco – sceny akcji zrealizowano w sposób klarowny i przejrzysty, bez posiłkowania się szybkim montażem, a finałowa sekwencja wielkiej bitwy to realizacyjny popis z najwyższej półki. Co więcej, kostiumy i scenografia idealnie oddają klimat filmu wojennego, a muzyka Michaela Giacchino to doskonała alternatywa dla klasycznych partytur Johna Williamsa.[Grzegorz Fortuna]

2. Neon Demon

3. Zjawa

4. Doktor Strange

5. High-Rise

REDAKCJA

REDAKCJA

film.org.pl - strona dla pasjonatów kina tworzona z miłości do filmu. Recenzje, artykuły, zestawienia, rankingi, felietony, biografie, newsy. Kino klasy Z, lata osiemdziesiąte, VHS, efekty specjalne, klasyki i seriale.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA