KINO EUROPEJSKIE: Marta Meszaros
Początkowo kręciła filmy dokumentalne i dydaktyczne. Swój pierwszy film fabularny zrealizowała w 1968 r. Był to pierwszy film na Węgrzech nakręcony przez kobietę.
Marta Meszaros urodziła się w 1931 roku w Kispest (Węgry). Jej ojciec – Laszlo Meszaros – był wybitnym rzeźbiarzem i działaczem komunistycznym, matka natomiast – nauczycielką niemieckiego.
W 1936 r. razem z rodzicami wyemigrowała do ZSRR, gdzie spędziła następnych 10 lat. Początkowo mieszkali w Moskwie, po jakimś czasie przenieśli się do Kirgizji, gdzie we Frunze jej ojciec miał założyć Akademię Sztuk Pięknych Azji Środkowej. Nie zrealizował jednak swoich planów, gdyż w 1938 roku na fali represji stalinowskich został aresztowany i ślad po nim zaginął. Wkrótce po nim zmarła matka Marty. Ta wróciła do ojczyzny po zakończeniu wojny – zaopiekowała się nią węgierska komunistka, która po wojnie – jako wysoka urzędniczka Ministerstwa Spraw Wewnętrznych – sprowadziła ją w 1947 r. na Węgry.
W 1956 r. uzyskała dyplom Wszechzwiązkowego Państwowego Instytutu Kinematografii w Moskwie Początkowo kręciła filmy dokumentalne i dydaktyczne – swój pierwszy film fabularny zrealizowała w 1968 r. (Dziewczyna) – był to pierwszy film na Węgrzech nakręcony przez kobietę. Pracowała w studiu kroniki filmowej w Budapeszcie oraz w wytwórni filmów dokumentalnych w Bukareszcie. Była związana z Miklosem Jancso, znanym węgierskim reżyserem filmowym (Desperaci, Gwiazdy na czapkach, Cisza i krzyk).
Swojego obecnego partnera – Jana Nowickiego – poznała dzięki Andrzejowi Wajdzie, który zaproponował jej obsadzenie Nowickiego w jednej z głównych ról w filmie Dziewięć miesięcy. Chciała studiować w Wyższej Szkole Filmowej na Węgrzech, ale nie została przyjęta (wyrzucono ją z egzaminu).
Część zdjęć do Dziennika dla moich ukochanych nakręcona została w Krakowie. Film Mała Vilma jest czwartą, ostatnią częścią Dzienników (wcześniejsze to: Dziennik dla moich dzieci, Dziennik dla moich ukochanych i Dziennik dla moich rodziców).
Jej synowie Zoltan i Nyika są operatorami filmowymi, córka Babus projektuje natomiast kostiumy do filmów matki. Jest pierwszą kobietą, która zdobyła Grand Prix na festiwalu w Berlinie.
Najważniejsze nagrody:
1975 – Adopcja – Grand Prix na MFF w Berlinie
1978 – Jak to w domu – Nagroda na MFF w San Sebastian
1984 – Dziennik dla moich dzieci – Nagroda Specjalna Jury na MFF w Cannes
1984 – Dziennik dla moich dzieci – nagroda za reżyserię na Festiwalu Węgierskich Filmów Fabularnych w Budapeszcie
1984 – Dziennik dla moich dzieci – Nagroda Jury Protestanckiego na MFF w Monachium
1984 – Dziennik dla moich dzieci – Brązowy Hugo na MFF w Chicago
1985 – Dziennik dla moich dzieci – Nagroda Węgierskich Krytyków Filmowych dla najlepszego filmu węgierskiego
1987 – Dziennik dla moich ukochanych – Nagroda Specjalna Jury Srebrny Niedźwiedź na MFF w Berlinie Zachodnim
1987 – Dziennik dla moich ukochanych – Nagroda Specjalna Jury na Festiwalu Węgierskich Filmów Fabularnych w Budapeszcie
1988 – Dziennik dla moich ukochanych – Nominacja do Oscara
Głównym punktem zainteresowania jest człowiek-jednostka i wszystko, co z nim związane – jego uczucia, myśli, zachowanie, jego walka, samotność, wyobcowanie. Postaci przedstawiane w jej filmach są silne, a jednocześnie delikatne, przywiązane do bliskich, ale umiejące zachować niezależność – walczące o sprawiedliwość, buntujące się przeciwko regułom ograniczającym ich swobodę działania i podejmowania decyzji.
Podobne wpisy
Dla reżyserki najważniejszy jest realizm – opowiada proste historie, w których na plan pierwszy wysunięte zostają fakty (dużo tu nawiązań do jej osobistego życia) – pod tą pierwszą warstwą kryją się kolejne, pełne gwałtownych emocji, tłumionych uczuć, ludzkich dramatów.
Najczęściej głównymi bohaterkami jej filmów są kobiety – żony, matki, kobiety samotne, silne i słabe, mocno stąpające po ziemi, pełne sprzeczności – kobiety uzależnione od środowiska, w którym przyszło im żyć.
O polityce, która także stanowi ważny element składowy fabuły jej filmów, opowiada przez pryzmat małych historii zwykłych ludzi.
1968 – Dziewczyna
1969 – Halo księżycowe
1973 – Swobodny oddech
1974 – Nie płaczcie, piękne dziewczyny
1975 – Adopcja
1976 – Dziewięć miesięcy
1977 – One dwie
1978 – Jak to w domu
1980 – Sukcesja
1981 – Anna
1982 – Dziennik dla moich dzieci
1983 – Kraj Mirażów
1986 – Ave Maria (film dokumentalny)
1987 – Dziennik dla moich ukochanych
1989 – Czerwony Kapturek
1990 – Dziennik dla moich rodziców
1993 – Embrion
1995 – Siódmy Pokój
1999 – Córy Szczęścia
2000 – Mała Vilma
2001 – Cudowny mandaryn (short)
2004 – Niepochowany
2009 – Ostatni raport na temat Anny
Źródła:
Mészáros M.: Ja, Marta. Wydawnictwo Książkowe Twój Styl. Warszawa, 1998.
Tekst z archiwum film.org.pl