search
REKLAMA
Archiwum

KINO EUROPEJSKIE: Marta Meszaros

Aleksandra Krupińska

1 stycznia 2012

REKLAMA

Początkowo kręciła filmy dokumentalne i dydaktyczne. Swój pierwszy film fabularny zrealizowała w 1968 r. Był to pierwszy film na Węgrzech nakręcony przez kobietę.

Marta Meszaros urodziła się w 1931 roku w Kispest (Węgry). Jej ojciec – Laszlo Meszaros – był wybitnym rzeźbiarzem i działaczem komunistycznym, matka natomiast – nauczycielką niemieckiego.

W 1936 r. razem z rodzicami wyemigrowała do ZSRR, gdzie spędziła następnych 10 lat. Początkowo mieszkali w Moskwie, po jakimś czasie przenieśli się do Kirgizji, gdzie we Frunze jej ojciec miał założyć Akademię Sztuk Pięknych Azji Środkowej. Nie zrealizował jednak swoich planów, gdyż w 1938 roku na fali represji stalinowskich został aresztowany i ślad po nim zaginął. Wkrótce po nim zmarła matka Marty. Ta wróciła do ojczyzny po zakończeniu wojny – zaopiekowała się nią węgierska komunistka, która po wojnie – jako wysoka urzędniczka Ministerstwa Spraw Wewnętrznych – sprowadziła ją w 1947 r. na Węgry.

W 1956 r. uzyskała dyplom Wszechzwiązkowego Państwowego Instytutu Kinematografii w Moskwie Początkowo kręciła filmy dokumentalne i dydaktyczne – swój pierwszy film fabularny zrealizowała w 1968 r. (Dziewczyna) – był to pierwszy film na Węgrzech nakręcony przez kobietę. Pracowała w studiu kroniki filmowej w Budapeszcie oraz w wytwórni filmów dokumentalnych w Bukareszcie. Była związana z Miklosem Jancso, znanym węgierskim reżyserem filmowym (Desperaci, Gwiazdy na czapkach, Cisza i krzyk).

Swojego obecnego partnera – Jana Nowickiego – poznała dzięki Andrzejowi Wajdzie, który zaproponował jej obsadzenie Nowickiego w jednej z głównych ról w filmie Dziewięć miesięcy. Chciała studiować w Wyższej Szkole Filmowej na Węgrzech, ale nie została przyjęta (wyrzucono ją z egzaminu).

Część zdjęć do Dziennika dla moich ukochanych nakręcona została w Krakowie. Film Mała Vilma jest czwartą, ostatnią częścią Dzienników (wcześniejsze to: Dziennik dla moich dzieci, Dziennik dla moich ukochanych i Dziennik dla moich rodziców).

Jej synowie Zoltan i Nyika są operatorami filmowymi, córka Babus projektuje natomiast kostiumy do filmów matki. Jest pierwszą kobietą, która zdobyła Grand Prix na festiwalu w Berlinie.

Najważniejsze nagrody:

1975 – Adopcja – Grand Prix na MFF w Berlinie

1978 – Jak to w domu – Nagroda na MFF w San Sebastian

1984 – Dziennik dla moich dzieci – Nagroda Specjalna Jury na MFF w Cannes

1984 – Dziennik dla moich dzieci – nagroda za reżyserię na Festiwalu Węgierskich Filmów Fabularnych w Budapeszcie

1984 – Dziennik dla moich dzieci – Nagroda Jury Protestanckiego na MFF w Monachium

1984 – Dziennik dla moich dzieci – Brązowy Hugo na MFF w Chicago

1985 – Dziennik dla moich dzieci – Nagroda Węgierskich Krytyków Filmowych dla najlepszego filmu węgierskiego

1987 – Dziennik dla moich ukochanych – Nagroda Specjalna Jury Srebrny Niedźwiedź   na MFF w Berlinie Zachodnim

1987 – Dziennik dla moich ukochanych – Nagroda Specjalna Jury na Festiwalu Węgierskich Filmów Fabularnych w Budapeszcie

1988 – Dziennik dla moich ukochanych – Nominacja do Oscara

Głównym punktem zainteresowania jest człowiek-jednostka i wszystko, co z nim związane – jego uczucia, myśli, zachowanie, jego walka, samotność, wyobcowanie. Postaci przedstawiane w jej filmach są silne, a jednocześnie delikatne, przywiązane do bliskich, ale umiejące zachować niezależność – walczące o sprawiedliwość, buntujące się przeciwko regułom ograniczającym ich swobodę działania i podejmowania decyzji.

Dla reżyserki najważniejszy jest realizm – opowiada proste historie, w których na plan pierwszy wysunięte zostają fakty (dużo tu nawiązań do jej osobistego życia) – pod tą pierwszą warstwą kryją się kolejne, pełne gwałtownych emocji, tłumionych uczuć, ludzkich dramatów.

Najczęściej głównymi bohaterkami jej filmów są kobiety – żony, matki, kobiety samotne, silne i słabe, mocno stąpające po ziemi, pełne sprzeczności – kobiety uzależnione od środowiska, w którym przyszło im żyć.

O polityce, która także stanowi ważny element składowy fabuły jej filmów, opowiada przez pryzmat małych historii zwykłych ludzi.

1968 – Dziewczyna

1969 – Halo księżycowe

1973 – Swobodny oddech

1974 – Nie płaczcie, piękne dziewczyny

1975 – Adopcja

1976 – Dziewięć miesięcy

1977 – One dwie

1978 – Jak to w domu

1980 – Sukcesja

1981 – Anna

1982 – Dziennik dla moich dzieci

1983 – Kraj Mirażów

1986 – Ave Maria (film dokumentalny)

1987 – Dziennik dla moich ukochanych

1989 – Czerwony Kapturek

1990 – Dziennik dla moich rodziców

1993 – Embrion

1995 – Siódmy Pokój

1999 – Córy Szczęścia

2000 – Mała Vilma

2001 – Cudowny mandaryn (short)

2004 – Niepochowany

2009 – Ostatni raport na temat Anny

Źródła:

Mészáros M.: Ja, Marta. Wydawnictwo Książkowe Twój Styl. Warszawa, 1998.

Tekst z archiwum film.org.pl

Avatar

Aleksandra Krupińska

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK