Bohaterki filmowe, które WALCZĄ Z SYSTEMEM
Słaba płeć? To tylko utarty i nieoddający prawdy frazes. Udowadnia to także kino, które wielokrotnie portretowało silne i bezkompromisowe kobiety walczące z bezwzględnym i jeszcze silniejszym – przynajmniej pozornie – systemem. Poniżej znajdziecie te najciekawsze moim zdaniem przykłady.
Darby Shaw – Raport pelikana
W tym poruszającym thrillerze na podstawie prozy Josha Grishama Alan J. Pakula (autor kultowych Wszystkich ludzi prezydenta) przedstawia historię studentki prawa, która przygotowując na zajęcia raport, odkrywa szereg oszustw związanych z wydobyciem ropy, które mogą skompromitować wysoko postawionych polityków. Kiedy prawnik, któremu zwierza się ze swoich odkryć, zostaje zamordowany, postanawia znaleźć sojusznika. W obliczu grożącego niebezpieczeństwa prosi o pomoc dziennikarza śledczego. W roli głównej wystąpiła Julia Roberts. Partnerował jej Denzel Washington.
Evey Hammond – V jak Vendetta
Powstały na motywach wybitnego komiksu Alana Moore’a film Jamesa McTeigue’a i sióstr Wachowskich przedstawia futurystyczną, antyutopijną wizję Wielkiej Brytanii, gdzie na wolność i prywatność nie ma miejsca, wszelkie odchyły od konserwatywnych norm są krwawo tłamszone, a racja stoi zawsze po stronie władzy. Właśnie z tym porządkiem walczy młoda Evey Hammond, którą przypadek połączył z wywrotowcem i terrorystą znanym jako V. Brawurowa kreacja Natalie Portman, która znakomicie pokazuje przemianę swojej bohaterki z naiwnej młodej dziennikarki w pozbawioną złudzeń i niewinności bojowniczkę o wolność. Film niestety dziś, bardziej niż w dniu premiery, aktualny.
Eugenia “Skeeter” Phelan – Służące
Eugenia Phelan, znana jako Skeeter, to młoda i niedoświadczona dziennikarka, która postanawia spisać historie czarnoskórych służących, pracujących w mieszkaniach zamożnych mieszkańców małego miasteczka. Wywołuje przy tym ogrom skandali, ale też obnaża okrucieństwo białych panów, trudną sytuację czarnoskórych i uwypukla niemożliwe do zrozumienia nierówności społeczne Ameryki lat sześćdziesiątych. Udaje się jej też zmotywować czarne służące do lokalnej walki z niesprawiedliwym systemem różnic rasowych. W roli młodej dziennikarki jak zawsze urzekająca i zjednująca natychmiastową sympatię widza Emma Stone.
Sarah Connor – seria Terminator
Podobne wpisy
Sarah Connor całe życie walczyła z systemem, i to bardzo dosłownie. Jako młoda dziewczyna spotkała na swojej drodze dwóch wysłanników z przyszłości – syntetycznego mordercę Terminatora i Kyle’a Reese’a, który przybył na jej ratunek. Od niego Sarah dowiedziała się, że urodzić ma przyszłego lidera ruchu oporu, który toczyć będzie wojnę z komputerowym system znanym jako Skynet. Sarah potraktowała swoje zadanie wychowania przyszłego lidera bardzo poważnie, a jednocześnie z całych sił próbuje nie dopuścić do zagłady ludzkości ze strony maszyn. Do tej pory postać pojawiła się w dwóch pierwszych częściach Terminatora, serialu Terminator: Kroniki Sary Connor oraz w filmie Terminator: Genisys. W tym roku postać powróci w produkcji Terminator: Mroczne przeznaczenie. Grały ją kolejno Linda Hamilton, Lena Headey i Emilia Clarke.
Sacha Pfeiffer – Spotlight
Wstrząsający, oparty na faktach film Toma McCarthy’ego to kronika dziennikarskiego śledztwa pracowników bostońskiej gazety, którzy odsłonili ogromną skalę pedofilii w amerykańskim Kościele rzymskokatolickim. Wśród ekipy dziennikarzy dowodzonej przez Waltera Robinsona (Michael Keaton) znalazła się jedna kobieta. Grana przez Rachel McAdams Sacha Pfeiffer. Sacha, wraz z redakcyjnymi kolegami, bezkompromisowo zmierzała do prawdy, która na zawsze wstrząsnęła Kościołem w Ameryce i doprowadziła do odsłonięcia systemu ochrony księży pedofilów. Spotlight okazał się zwycięzcą głównej kategorii oscarowej, a Rachel McAdams nominowana była do statuetki za najlepszą rolę drugoplanową.
Halla – Kobieta idzie na wojnę
Islandzka produkcja pt. Kobieta idzie na wojnę to historia lokalnej ekoaktywistki, która ukrywając się pod pseudonimem „Kobieta z Gór”, niczym istna superbohaterka wypowiada walkę koncernowi stanowiącemu zagrożenie dla islandzkiego środowiska. W rolę tytułową wcieliła się niezwykle uznana islandzka aktorka Halldóra Geirharðsdóttir. Film wygrał prestiżowe LUX Prize dla Najlepszego Europejskiego Filmu i zdobył niebywałą liczbę 10 statuetek nagrody Edda, znanych jako islandzkie Oscary. W tym za film roku i aktorkę roku. Produkcja zachwyciła Jodie Foster, która zakupiła prawa do amerykańskiego remake’u i zapowiedziała, że zagra w nim główną rolę oraz podejmie się reżyserii. Film w polskich kinach będziemy mogli oglądać już od 21 czerwca.
Mildred – Trzy billboardy za Ebbing, Missouri
W Trzech bilboardach za Ebbing, Missouri samotna matka, która straciła córkę w wyniku morderstwa, nie mogąc pogodzić się z bezradnością i opieszałością stróżów prawa, wynajmuje trzy tablice reklamowe i umieszcza na nich prowokacyjny przekaz, który ma zmotywować lokalną policję do działania. Ten autorski film Martina McDonagha to jeden z najbardziej znanych przykładów amerykańskiego kina postmodernistycznego, gdzie każda scena przynosi niespodziankę, a dramat miesza się z komedią. To także jeden z najlepiej ocenianych filmów w 2017 roku. Za swoją brawurową rolę walczącej z systemem matki Frances McDormand została nagrodzona Oscarem.