10 ikonicznych kobiecych strojów, które zawdzięczamy kinematografii
Mówi się, że nie szata zdobi człowieka, aczkolwiek w przypadku filmów nie tak łatwo w to uwierzyć. Nazbyt często zdarza się, że z biegiem lat umykają nam zawiłości fabuły, ale bez problemu przywołujemy bohaterkę w charakterystycznym stroju. Przypomnijmy sobie zatem najlepiej rozpoznawalne kobiece stroje, które zawdzięczamy kinematografii.
W zestawieniu celowo pominięto kostiumy superbohaterek i suknie księżniczek Disneya, które z założenia zapadają w pamięć, a ich ilość jest zastraszająca.
1. Czarna Mamba – Kill Bill (2003)
Żółty dres z czarnymi paskami to pierwsze, co przychodzi na myśl, gdy mowa o Czarnej Mambie (Uma Thurman), a może nawet i samym filmie. Oczywiście strój byłby niepełny bez niezwykle eleganckiej i nie mniej śmiercionośnej katany. Nieodłącznym elementem Kill Billa są wschodnie sztuki walki, nic więc dziwnego, że dres Czarnej Mamby to hołd złożony Bruce’owi Lee, który podobny kostium nosił w swoim ostatnim filmie zatytułowanym Gra śmierci.
2. Leeloo – Piąty element (1997)
W Piątym elemencie świat przyszłości jest niezwykle barwny, a stroje stosunkowo odważne. Na potrzeby filmu Jean-Paul Gaultier – znany głównie jako projektant stożkowatego biustonosza Madonny – stworzył ponad tysiąc futurystycznych kostiumów. Leeloo (Milla Jovovich) nosi tylko dwa z nich: dość skąpy przyodziewek z połączonych ze sobą białych pasów, który przypomina bardziej bieliznę niż pełnoprawne ubranie, oraz kolorowy strój, składający się z białej bluzki odkrywającej brzuch, złotych legginsów i jaskrawopomarańczowych szelek. Wizerunek dopełniają glany nadające Leeloo buntowniczego charakteru.
3. Holly Golightly – Śniadanie u Tiffany’ego (1961)
Długa, czarna suknia z gustownymi wycięciami na łopatkach i rękawiczki za łokieć to kwintesencja elegancji. W połączeniu z grubym sznurem pereł, niewielkim diademem i lufką sprawiają, że Holly (Audrey Hepburn) wygląda jak prawdziwa księżniczka. Suknię zaprojektował Hubert de Givenchy, ale w filmie pojawia się jej nieco zmieniona przez Edith Head wersja, jako że studio Paramount uznało oryginalny projekt za zbyt śmiały ze względu na rozcięcie ukazujące nogę Audrey. W 2006 roku jedna z pierwotnych kopii została sprzedana na aukcji za 467 200 funtów, a pieniądze te przeznaczono na budowę szkoły w Kalkucie.
4. Cher Horowitz – Słodkie zmartwienia (1995)
Najbardziej rozpoznawalnym strojem w Słodkich zmartwieniach jest żółta garsonka w szkocką kratę i białe zakolanówki należące do Cher Horowitz (Alicia Silverstone). Mona May – osoba odpowiedzialna za kostiumy – określiła ją jako wariację na temat szkolnego mundurka, która pozwoliła bohaterce się wyróżniać. Bardzo ważny był zatem kolor odmienny od popularnych wówczas ciemnych barw, próbowano więc czerwonego i niebieskiego, ale dopiero żółty okazał się strzałem w dziesiątkę.
5. Sandy Olsen – Grease (1978)
Przemiana słodkiej Sandy (Olivia Newton-John) była dość zadziwiająca. Z dobrze ułożonej panienki w pastelowych sukienkach i grzecznie upiętych włosach w dziewczynę motocyklisty, od której żaden chłopak nie mógł odwrócić wzroku. Nieprzyzwoicie obcisłe jak na tamte czasy wdzianko, składające się z czarnej bluzki z odkrytymi ramionami i spodniami z lycry było mało funkcjonalne – zamek błyskawiczny psuł się tak często, że zdecydowano się zaszyć spodnie na aktorce.
6. Dorotka – Czarnoksiężnik z Oz (1939)
Dorotka (Judy Garland) nosiła sukienkę do kolan w jasnoniebieską kratę narzuconą na białą bluzkę z krótkim rękawem. Najważniejszym elementem ubioru były oczywiście pantofelki z kokardkami, w całości pokryte krwistoczerwonymi cekinami, które obecnie znajdują się w Instytucie Smithsona.
Pantofelki miały być pierwotnie srebrne, tak jak w książce, ale współzałożyciel studia Metro Goldwyn Mayer – Louis B. Mayer – uznał, że film w kolorze wiele zyska na intensywnej barwie tak ważnego elementu.
7. Dziewczyna – Słomiany wdowiec (1955)
Ze Słomianego wdowca pochodzi jedna z najbardziej rozpoznawalnych scen kinematografii, w której to Marilyn Monroe stoi na kratce wentylacyjnej, a jej plisowana sukienka w odcieniu kości słoniowej jest podwiewana przez podmuch powietrza dochodzący z tunelu metra. Scena ta była nagrywana na Manhattanie, ale tłumy gapiów zagłuszały wypowiadane przez Marilyn kwestie, przez co trzeba było ją kręcić ponownie w studiu. Sukienka została sprzedana na aukcji za 5.6 miliona dolarów.
8. Mia Wallace – Pulp Fiction (1994)
W odrobinę rozpiętej białej koszuli i czarnych spodniach nieco ponad kostkę Mia (Uma Thurman) wygląda prosto, ale szykownie. Niewielu wie o tym, że spodnie są za krótkie wyłącznie przez przypadek – Uma Thurman jest bardzo wysoka, a niewielki budżet nie pozwolił na znalezienie pary spodni, która byłaby odpowiedniej długości i dobrze na niej leżała. Postanowiono zatem obciąć spodnie i wyeksponować drogie buty, pożyczone od Chanel.
9. Księżniczka Leia – Gwiezdne wojny: Część VI – Powrót Jedi (1983)
Złote bikini księżniczki Lei (Carrie Fisher) początkowo miało posiadać dodatkowe 25 jardów materiału (niecałe 23 metry), ale Aggie Guerard Rodgers, czyli osoba odpowiedzialna za projekt kostiumów, nie była zadowolona z efektu, postawiła zatem na wersję minimalistyczną. Koniec końców stworzono kilka wersji bikini. Jedną, z metalowymi elementami, wykorzystywano do scen, w których Carrie Fisher była nieruchomo, drugą, z gumowymi fragmentami używano do scen dynamicznych. Aby zapewnić idealne dopasowanie, projektanci musieli zrobić odlew tułowia aktorki.
10. Lara Croft – Lara Croft: Tomb Raider (2001)
Najbardziej rozpoznawalnym strojem Lary Croft jest ten z króciutkimi spodenkami i ciemną obcisłą koszulką, którego nieodzownym elementem jest pas z kaburami ciasno oplatającymi nagie uda. Co ciekawe, Angelina Jolie bardzo nie chciała nosić tak krótkich szortów, zgodziła się jednak, wierząc, że uszczęśliwi tym fanów Lary.
korekta: Kornelia Farynowska