search
REKLAMA
News

CANNES 2023. Wes Anderson, Ken Loach i Hirokazu Koreeda w Konkursie Głównym!

Thierry Frémaux i nowa prezydentka, Iris Knobloch, ogłosili program 76. edycji festiwalu w Cannes.

Maciej Niedźwiedzki

13 kwietnia 2023

REKLAMA

Poznaliśmy już prawie cały program festiwalu w Cannes, choć w najbliższych tygodniach Oficjalna Selekcja na pewno będzie uzupełniana o pojedyncze tytuły. W Konkursie Głównym znalazło się miejsce dla aż pięciu dotychczasowych laureatów Złotej Palmy. Swoje najnowsze filmy pokażą Hirokazu Koreeda (Monster), Ken Loach (The Old Oak), Nuri Bilge Ceylan (About Dry Grasses), Nanni Moretti (Il Sol Dell’Avvenire) oraz Wim Wenders (Perfect Days). Fabuły filmów okryte są ciągle tajemnicą, ale umówmy się, po nazwiskach reżyserów wiadomo czego możemy się spodziewać. Tak samo jak po również walczącym o główną nagrodę Wesie Andersonie. Amerykański reżyser ponownie zaprosi nas do swojej piaskownicy, tym razem o nazwie Asteroid City.

 

Obok canneńskich seniorów o Złotą Palmę powalczy kilka mniej popularnych albo całkowicie nieznanych filmowych autorów. Na szczególne uwagę zasługuje Jonathan Glazer (Pod skórą), który zaprezentuje wojenny melodramat pod tytułem The Zone of Interest. Ciekawą propozycję na pewno będzie też nowy projekt Jessiki Hausner (kilka lat temu podpisała się pod znakomitym Kwiatem szczęścia), czyli Club Zero. Liczę, że do wysokiej formy wróci Todd Haynes (Carol). W głównych rolach May December zobaczymy Natalie Portman i Julianne Moore.

W trakcie konferencji Thierry Frémaux wytłumaczył się z braku filmów animowanych, ale ponoć festiwal prowadzi jeszcze rozmowy z kilkoma studiami. Mam nadzieję, że do pozakonkursowych sekcji trafi nowa produkcja Pixara i/lub studia Ghibli. Największymi marketingowo tytułami 76. edycji pozostają Killers of the Flower Moon oraz Indiana Jones i artefakt przeznaczenia.

Poniżej znajdziecie listę wszystkich tytułów. Festiwal odbędzie w dniach 16-27 maja. Na przewodniczącego jury wybrany został Ruben Östlund. Oczywiście jak co roku zapraszamy do śledzenie codziennych relacji na film.org.pl.

KONKURS GŁÓWNY

“Club Zero,” Jessica Hausner

“Asteroid City,” Wes Anderson

“The Zone of Interest,” Jonathan Glazer

“Fallen Leaves,” Aki Kaurismaki

“Les Filles D’Olfa” (“Four Daughters”), Kaouther Ben Hania

“Anatomie D’une Chute,” Justine Triet

“Monster,” Kore-eda Hirokazu

“Il Sol Dell’Avvenire,” Nanni Moretti

“La Chimera,” Alice Rohrwacher

“About Dry Grasses,” Nuri Bilge Ceylan

“L’Ete Dernier,” Catherine Breillat

“The Passion of Dodin Bouffant,” Tran Anh Hung

“Rapito,” Marco Bellocchio

“May December,” Todd Haynes

“Firebrand,” Karim Ainouz

“The Old Oak,” Ken Loach

“Perfect Days,” Wim Wenders

“Banel Et Adama,” Ramata-Toulaye Sy

“Jeunesse,”Wang Bing

UN CERTAIN REGARD

“Los Delincuentes” (“The Deliquents”), Rodrigo Moreno

“How to Have Sex,” Molly Manning Walker

“Goodbye Julia,” Mohamed Kordofani

“Crowra (The Burti Flower),” João Salaviza & Renée Nader Messora

“Simple Comme Sylvain,” Monia Chokri

“Kadib Abyad” (“The Mother of All Lies”), Asmae EL Moudir

“Los Colonos” (“The Settlers”), Felipe Galvez

“Augure” (“Omen”), Baloji Tshiani

“The Breaking Ice,” Anthony Chen

“Rosalie,” Stéphanie Di Giusto

“The New Boy,” Warwick Thornton

“If Only I Could Hibernate,” Zoljargal Purevdash

“Hopeless,” Kim Chang-hoon

“Terrestrial Verses,” Ali Asfari & Alireza Khatami

“Rien a Perdre,” Delphine Deloget

“Les Meutes,” Kamal Lazraq

“Le Regne Animal,” Thomas Cailley

POZA KONKURSEM

“Killers of the Flower Moon,” Martin Scorsese

“The Idol,” Sam Levinson

“Cobweb,” Kim Jee-woon

“Indiana Jones and the Dial of Destiny,” James Mangold

“Jeanne du Barry,” Maiwenn

POKAZY O PÓŁNOCY

“Omar la Fraise,” Elias Belkeddar

“Kennedy,” Anurag Kashyap

“Acide,” Just Philippot

POKAZY SPECJALNE

“Retratos Fantasmas,” (“Pictures of Ghosts”), Kleber Mendonca Filho

“Anselm,” Wim Wenders

“Occupied City,” Steve McQueen

“Man in Black,” Wang Bing

CANNES PREMIERE

“Le Temps D’Aimer,” Katell Quillevere

“Cerrar Los Ojos,” Victor Erice

“Bonnard, Pierre et Marthe,” Martin Provost

“Kubi,” Takeshi Kitano

Maciej Niedźwiedzki

Maciej Niedźwiedzki

Kino potrzebowało sporo czasu, by dać nam swoje największe arcydzieło, czyli Tajemnicę Brokeback Mountain. Na bezludną wyspę zabrałbym jednak ze sobą serię Toy Story. Najwięcej uwagi poświęcam animacjom i festiwalowi w Cannes. Z kinem może równać się tylko jedna sztuka: futbol.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA