search
REKLAMA
Recenzje

ROZDZIELENIE. Thriller science fiction powraca w drugim sezonie [recenzja odc. 1-2]

Atmosfera jest tak gęsta, że można by ją kroić nożem, a mroczny korpohorror rozpoczyna się na nowo.

Michalina Peruga

26 stycznia 2025

REKLAMA

Jeden z najlepszych seriali ostatniej dekady po długiej przerwie powraca na Apple TV+. Platforma, która w ostatnich latach zasłynęła jakościowymi produkcjami serialowymi, uwalnia nas od niecierpliwego oczekiwania i ponownie pozwala zasiąść za biurkiem zimnego, odartego z emocji i pełnego absurdów korpo. Za nami już dwa pierwsze odcinki serialu Rozdzielenie – kolejne będą pojawiać się na platformie co piątek.

Ciężko było uwierzyć, że ktokolwiek mógłby chcieć wrócić do firmy Lumon Industries po tym, co wydarzyło się w ostatnim odcinku pierwszego sezonu Rozdzielenia. Gwoli przypomnienia – Mark (Adam Scott) i jego zespół pracują w korporacji, która wymaga od swoich pracowników tytułowego „rozdzielenia” swoich wspomnień i myśli z życia prywatnego od tych z życia służbowego. Innymi słowy: w pracy kompletnie nie wiedzą, kim są na zewnątrz – gdzie mieszkają, jakie mają hobby, czy mają partnerów lub dzieci. Gdy z pracy wychodzą, od razu zapominają, czym zajmują się w biurze.

Sytuacja perfekcyjna dla korporacyjnego giganta, jednak znacznie mniej komfortowa dla jego pracowników – Marka, Helly (Britt Lower), Irvinga (John Turturro) i Dylana (Zach Cherry), którzy pracują w tym samym zespole przetwarzania danych. Podejrzliwi wobec pracodawcy czują się uwięzieni w swojej codzienności i niezdolni do podejmowania samodzielnych decyzji. Zamknięci w błędnym kole biurowego Dnia Świstaka, wiedzeni ciekawością i buntem postanawiają przejąć kontrolę nad systemem i działać.

W czasie gdy ich alterzy są poza biurem, Mark, Helly i Irving budzą się w swoim prawdziwym życiu, a ich wspomnienia z pracy i życia codziennego łączą się w jedno. Irving obsesyjnie maluje obrazy przedstawiające czarny korytarz z Lumon. Helly z przerażeniem odkrywa, że jest córką CEO Lumon i właśnie ma przemawiać na gali, zachwalając innowacyjną technikę rozdzielania wspomnień. Mark znajduje się na przyjęciu u siostry i szwagra, na którym spotyka swoją szefową Harmony Cobel (Patricia Arquette) pod zupełnie innym nazwiskiem. Dowiaduje się, że ma zmarłą żonę, jednak na swoim zdjęciu ślubnym rozpoznaje współpracowniczkę z Lumon – pannę Casey.

Potężny cliffhanger, którym twórcy kończą pierwszy sezon, wzbudził nerwowe oczekiwanie na to co dalej. Czy zespół Marka będzie musiał zmierzyć się z konsekwencjami swoich działań wbrew firmie? Czy uda im się uwolnić od Lumon? Czy rozwiążą piętrzące się zagadki i dowiedzą, czym tak naprawdę się zajmują? Odpowiedzi na te pytania twórcy serialu dawkują jednak powoli, uchylając rąbka tajemnicy dopiero w drugim odcinku. Dan Erickson i Ben Stiller nie odkrywają wszystkich kart od razu i z uwagą przyglądają się swoim postaciom, zmianom w dynamice relacji między nimi. Mark powraca do Lumon Industries, a wraz z nimi pozostali bohaterowie. Macki Lumon ponownie wciągają ich do zielonkawo-białego biura oświetlonego trupimi, szpitalnymi jarzeniówkami. I chociaż ciężko uwierzyć w to, że bohaterowie decydują się ponownie zostać korporacyjnymi niewolnikami, świetny scenariusz sprawia, że ani przez chwilę nie wątpimy w ich motywacje dotyczące powrotu do Lumon. Przed firmą stoi trudne zadanie zażegnania kryzysu wizerunkowego. Kierownictwo zdaje się naprawdę chcieć wysłuchać swoich pracowników i naprawić popełnione błędy. Ich ruchy są jednak pozorne, w stylu „owocowych czwartków”. Chociaż wydaje się, że smycz została poluzowana, Mark i jego zespół doskonale wiedzą, że Wielki Brat zawsze patrzy.

Pierwszy sezon serialu zasłynął nie tylko niebanalną fabułą, która doskonale wpisuje się we wszechobecną krytykę kapitalistycznego wyzysku. To dzieło kompletne, spójne i konsekwentne, zarówno na poziomie wizualnym, aktorskim, jak i inscenizacyjnym. Drugi sezon serialu utrzymuje tę poprzeczkę i nie obniża poziomu. Atmosfera jest tak gęsta, że można by ją kroić nożem, a mroczny korpohorror rozpoczyna się na nowo. Dacie się wciągnąć?

Michalina Peruga

Michalina Peruga

Filmoznawczyni, historyczka sztuki i miłośniczka współczesnego kina grozy i klasycznego kina hollywoodzkiego, w szczególności filmu noir i twórczości Alfreda Hitchcocka. W kinie uwielbia mieszanie gatunków, przełamywanie schematów oraz uważne przyglądanie się bohaterom.

zobacz inne artykuły autora >>>

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK