search
REKLAMA
Recenzje

JACK REACHER: JEDNYM STRZAŁEM. Dlaczego głównemu bohaterowi chce się przyłożyć?

Jackowi Reacherowi też chciałem przyłożyć w twarz. Nie dlatego, że jest nieznośny.

Maciek Poleszak

20 stycznia 2024

REKLAMA

Tekst z archiwum Film.org.pl (2013)

Nakręcenie udanego kryminału do ciężki kawałek chleba. Nie chciałbym zabrzmieć jak zdarta płyta powtarzając utarte zdania w stylu „wszystko już było”, „dziś tak się już nie kręci” i tym podobne, ale trudno oprzeć się wrażeniu, że coś w tych frazesach jednak jest. W takim wypadku można podejść do sprawy dwojako: od strony intrygi, albo od strony stylu. Można próbować zaskoczyć widza rozwiązaniem zagadki, ale bardzo łatwo w ten sposób przedobrzyć, popadając niemal w autoparodię podczas wymyślania wielowarstwowych spisków i poruszających za sznurki organizacji, które mackami swoich wpływów oplatają wszystko od krawężników poczynając, na najwyższych piętrach biurowców wielkich korporacji kończąc. Drugie podejście jest (przynajmniej w teorii) prostsze – nie ma potrzeby być ponad miarę oryginalnym, jeśli film będzie miał to „coś”, co przykuje uwagę i nie pozwoli oderwać się od ekranu. To „coś”, co sprawi, że film będzie „jakiś” i nie wyleci z głowy zaraz po wyjściu z kina.

Niestety, „Jack Reacher” jest co najwyżej „kolejnym standardowym sensacyjnym kryminałem”, podczas kręcenia którego reżyser musiał spędzać czas w innym studiu, albo hołdować stylowi reżyserii zero, opierającym się na wyłącznym, naprzemiennym operowaniu zwrotami „akcja” i „cięcie”. Nie ma w tym filmie żadnego pomysłu, który wyróżniałby go na tle jemu podobnych. Ani na poziomie realizacyjnym, ani na poziomie scenariuszowym. Co więc ma być bodźcem do zostawienia pieniędzy w kasie kina? Proste, nazwiska. A w tym aspekcie faktycznie muszę pochwalić kreatywność ekipy odpowiedzialnej za kompletowanie obsady, bo o ile gwiazdorska twarz Toma Cruise’a (który jest również producentem) przyklejona na plakacie to oczywista oczywistość i zapewnienie przychodów na zadowalającym poziomie, to zastosowano również wabik na widzów gustujących w kinie innego typu. Zastanawiam się, ile osób odwiedzi kino wyłącznie z ciekawości, w celu znalezienia odpowiedzi na pytanie: „co tam, do cholery, robi Werner Herzog?”

Fabularnie film opiera się na sprawdzonych schematach. Zaczyna się od zbrodni – tajemniczy snajper zabija w biały dzień 5 losowych osób przechadzających się deptakiem w pobliżu rzeki. Zostawia jednak na miejscu zbrodni tyle śladów, że śledczy są w stanie zlokalizować go i zamknąć w przeciągu kilkunastu godzin. Oskarżony odmawia składania zeznań, a jedyne, co udaje się z niego wyciągnąć, to wypisane na kartce papieru zdanie „ściągnijcie tu Jacka Reachera”. Do akcji wkraczają następnie archetypiczne postaci, takie jak opanowany twardziel, ambitny policjant, młoda prawniczka-idealistka, prokurator, który jak dotąd nie przegrał żadnej sprawy, oraz szara eminencja z mroczną przeszłością. I wszyscy oni udają, że żaden z widzów ich jeszcze nie zna.

Pod tym względem najsłabiej wypada tytułowy bohater. W założeniu twardy, nieustępliwy i nie dający sobie w kaszę dmuchać ex-żandarm wojskowy, który nie zagrzewa jednego miejsca, ciągle podróżując od paru lat, aby nikt nie był w stanie go odnaleźć. Oczywiście zawsze wkracza do akcji, kiedy tylko spotyka się z niesprawiedliwością. Jak David Carradine w „Kung Fu”.

Teoretycznie jest to przepis na natychmiastowego kultowca, ale niestety, film cierpi na syndrom SSZM (Staram Się Zbyt Mocno). Jack Reacher jest idealny, niezniszczalny, przenikliwy, wyposażony w fotograficzną pamięć totalną, uczciwy, prawy, sprawiedliwy i… zupełnie nieludzki. Scenarzyści wymyślili sobie, że w niemal każdej scenie tytułowy bohater będzie fajny, kozacko twardy albo będzie zajmował się sadzeniem górnolotnych tekstów. W ten sposób stał się przerysowanym zbiorem klisz, który nie ma żadnego ludzkiego oblicza, z którym moglibyśmy poczuć więź, bo każda minuta jego obecności na ekranie jest na pokaz. Nie pomaga również to, że chodzący po planie filmowym Cruise wydaje się być znudzony i gra na pół gwizdka używając trzech min na zmianę.

Oczywiście nie jest to cecha szczególna wyłącznie tego filmu, bo i Vin Diesel w „xXx” starał się być uparcie cool całą swoją osobą w każdej sekundzie seansu i tacy „Niezniszczalni” też są chodzącymi karykaturami pozbawionymi grama wiarygodności. Chociaż akurat na korzyść tych drugich działa nostalgia sporej części widowni, w tym również niżej podpisanego. Bardzo podobny błąd popełnili twórcy niedawnego „LockOut”, w którym to Guy Pearce miał zagrać kogoś na kształt Johna McClane’a na stacji kosmicznej. Trailer zwiastował rozrywkę w niezłym stylu z rzucającym kilkunastoma celnymi one-linerami na minutę bohaterem. Film, podczas oglądania którego uśmiech nie zejdzie widzowi z twarzy przez 90 minut. I faktycznie: prolog filmu z przesłuchaniem pyskującego Guy’a Pearce’a to małe mistrzostwo świata i idealny przykład pisania ciętych dialogów. A potem jest to samo, to samo i to samo. One-linery lecą w pustkę, nawet jeśli nikt ich nie słucha i do niczego nie są potrzebne. Pada ich tak wiele w tak krótkich odstępach czasu, że robią się nieznośne, a głównemu bohaterowi chcielibyśmy przywalić w twarz.

Jackowi Reacherowi też chciałem przyłożyć w twarz. Nie dlatego, że jest nieznośny. Dlatego, że jest tak cholernie nieskazitelny, nawet jeśli robi w pewnym momencie coś kontrowersyjnego. Film kończy się podniosłą, niemal mitologizującą jego osobę narracją, a widz ma wrażenie, że Tom Cruise powinien jechać w tym momencie na białym koniu w stronę zachodzącego słońca. Może to byłoby zakończenie godne należnej mu chwały.

REKLAMA
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK